• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-15 00:03:38 följande:
    Som vanligt, som alla gånger innan: Du påstår att jag har sagt något. Och, nej, jag har inte sagt exakt så. LÄS RÄTT!
    Så här skrev du inlägg nr.1660

"Du har ju visat här vilka rasistiska tankar du har! Du ser judarna som en etnicitet? Precis som Hitler! Det var ju nazisternas koncept. "

Sååå pinsamt att du gång på gång svamlar och sedan förnekar det och påstår att andra har dåligt läsförståelse. 

Utbilda dig. Googla. Vad som helst, men sluta svamla.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-15 00:06:12 följande:
    Det var inte den delen jag pratade om. 
    Du angav den infokällan som en som du litar på. Och jag håller med. Fint att vi tänker likadant 👍 Så här står det

"Palestinierna är flyktingar både i sitt eget land och utomlands. Deras situation är sämre än någonsin, och allt är en konsekvens av den israeliska ockupationen av Palestina.
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-14 23:27:46 följande:
    🤣🤣🤣

FOLK-mord, själva ordet säger allt. Det heter inte STAT- mord. Utbilda dig. Googla. Fråga någon som kan. Stater har inte rätt att existera. 
    Sluta spamma, ingen har påstått detta. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-14 23:41:11 följande:
    Tack för källa. Jag håller med, den verkar vara pålitlig. Så här står det:

"Palestinierna är flyktingar både i sitt eget land och utomlands. Deras situation är sämre än någonsin, och allt är en konsekvens av den israeliska ockupationen av Palestina.

Av den palestinska befolkning som bor utomlands, den palestinska diasporan, uppges mer än hälften vara statslösa, alltså utan medborgarskap i något land. Flest,över 3 miljoner av diasporans befolkning bor i Jordanien, och i Libanon och Syrien finns vardera en halv miljon."

Jag hittar olika information men kan acceptera din. 3 mil av 11 mil, dvs Ca 27% av befolkningen i Jordan är palestinier. 

Förresten - om man säger att 27 % av Jordaniens befolkning är palestinier - hur länge tillbaka räknar man DÅ?

Jag tänkte nämligen ganska långt tillbaka där. När det delades upp, var det ju samma araber i nuvarande Jordanien som det var i nuvarande Israel (+ Västbanken och Gaza). Men, då är det nog också svårt att säga exakt, man kan mena olika. Man KAN påstå att de flesta är palestinier, men om man går efter lite snävare kriterier, så kan man komma fram till färre förstås. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-14 23:58:39 följande:
    Nej, det var inte alls det du sa. Du påstår att etnicitet är samma som ras vilket är fel. Du påstår att det är rasism att säga att judar är en etnisk grupp och jag dör av skratt, eftersom det är löjligt påstående. Texten du hänvisar till ger absolut inget stöd till ditt påstående.
    Självklart ger det utmärkt stöd till mitt påstående. Den säger nästan ordagrant det jag sa. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-15 09:27:18 följande:
    Just den senare har vi sett massor av exempel på ändå sen 7. oktober i fjol, dvs att antisemiter sprider den ena fantasihistorien efter den andra. Det handlar alltid om judar som påstås döda folk, helst barn,  på så grymt sätt som möjligt och utan vettig anledning. Hela påståendet om folkmord bygger ju också på detta. Eftersom det är påhitt. Om det vore sant, så skulle det förstås vara en annan sak. 
    Det är hemskt med antisemitism. Hat mot judar är oacceptabelt. Däremot är nödvändigt att uttrycka kritik mot Israel med tanke på alla fruktansvärda krigsbrott mot oskyldiga palestinier. Det pågår ett folkmord i Gaza och det är minst lika hemskt som antisemitism och hat mot judar. Folkmord i Gaza är inte påhitt som du påstår. 

Det finns flera allvarliga anklagelser om att Israel begår folkmord mot palestinierna i Gaza. Här är några av de främsta skälen till dessa anklagelser:

Omfattande civila dödsoffer
    Israels militära operationer i Gaza har resulterat i ett enormt antal civila dödsoffer. Över 46 000 palestinier har dödats sedan oktober 2023, varav majoriteten är civila. Oberoende analyser visar att antal dödade är mycket högre.
    Omkring 70% av de identifierade offren är kvinnor och barn. Oberoende analyser visar att siffror är mycket högre 

Avsiktlig förstörelse av civil infrastruktur
    Israeliska styrkor har genomfört omfattande och systematisk förstörelse av bostäder, sjukhus, skolor och annan civil infrastruktur i Gaza.

Tvångsförflyttning av civilbefolkningen
    Över 90% av Gazas befolkning - cirka 1,9 miljoner människor - har tvingats fly sina hem, ofta flera gånger. Detta anses vara en avsiktlig strategi från Israels sida.

Blockad och humanitär kris
    Israel har infört en total blockad av Gaza som hindrar tillgången till mat, vatten, el, bränsle och andra förnödenheter. Detta har lett till svält och en allvarlig humanitär kris.

Uttalanden som tyder på avsikt
    Vissa israeliska tjänstemän har gjort extrema uttalanden som antyder en avsikt att förstöra den palestinska befolkningen i Gaza.

Juridiska bedömningar
    Flera människorättsorganisationer, som Amnesty International och Human Rights Watch, har bedömt att Israels handlingar i Gaza uppfyller kriterierna för folkmord enligt internationell rätt.

Internationella brottmålsdomstolen (ICC) har utfärdat arresteringsorder för Israels premiärminister och förre försvarsminister för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten.
  • Anonym (Antiextremist)

👍👍👍👍👍

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-15 16:53:24 följande:

👍👍👍👍👍

JAAA!!!
    Fantastiskt!!! Synd bara att inte ledningen för palestinierna i Gaza, Hamas, insett för 40,000 döda Gazainnevånare sen, att frige gisslan kunde vara ett vinnande Concept som skulle sparat många palestinska liv. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism