• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-22 18:53:39 följande:
    🤣🤣🤣 Nej, jag tänkte inte överhuvudtaget på om ni kände till PFLP eller inte.  Du kanske projicerar din egen osäkerhet? 🤣

Nelson Mandela betraktades också som terrorist sv västvärlden och USA som stödde appartheid i Sydafrika.
    Det har inget med osäkerhet att göra, utan det går inte ens att förneka att du försökte bluffa och räknar med att folk inte vet. Eftersom det du påstod ju inte stämmer. Man har släppt en terrorist. 

Jag säger inte emot när det gäller Mandela. Han var terrorist. Men han slutade vara det. Och det är det som är den stora skillnaden. Om det inte är så att den där Khalida också har ändrat sig. Det vet inte jag. 

• FuckGoggleAskMe
    Rataxes skrev 2025-01-22 20:04:43 följande:
    En ledare för ANC, som praktiserade "necklacing" är knappast ett moraliskt föredöme.
    Sant, inget helgon direkt, dåligt exempel, många illdåd begicks, men trots det, paret Jarrar är på en helt annan nivå av ondska och är inte i samma hopplösa underläge. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-22 22:33:00 följande:
    Om hon skulle ha gjort som Mandela, dvs. insett att det är fel med våld och slutat med det - DÅ tycker jag att man kan släppa henne, visst. Men har hon det?
      Vilken våld pratar du om? Fram med bevis
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-22 22:40:54 följande:
    Sant, inget helgon direkt, dåligt exempel, många illdåd begicks, men trots det, paret Jarrar är på en helt annan nivå av ondska och är inte i samma hopplösa underläge. 
     Ni visar vad ni och andra israelvänner står för. För er är Nelson Mandela  fortfarande terrorist. Det går ihop såklart med det orubliga stödet som ges till apartheidregimet i Israel. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-22 22:40:07 följande:
    Det har inget med osäkerhet att göra, utan det går inte ens att förneka att du försökte bluffa och räknar med att folk inte vet. Eftersom det du påstod ju inte stämmer. Man har släppt en terrorist. 

Jag säger inte emot när det gäller Mandela. Han var terrorist. Men han slutade vara det. Och det är det som är den stora skillnaden. Om det inte är så att den där Khalida också har ändrat sig. Det vet inte jag. 
    Vad pratar du om? Du är helt vilse i kommentarerna. Vad är bluff?
  • nattuw
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-21 22:39:01 följande:
    Jag la fram mina argument och du har absolut inga. 
    Det du lade fram var konspirationsteorier.
  • Anonym (Antiextremist)
    nattuw skrev 2025-01-23 07:49:39 följande:
    Det du lade fram var konspirationsteorier.
    Du borde lära dig först vad konspirationteori betyder. 

Rapporten från underrättelsetjänsten var verklig, terroristerna gjorde förberedelser, israeliska politiker varnades men gjorde inget. Allt detta är verklig fakta inte teori.

Tom timeofisrael skrev om det. Netanyahu anklagas av andra politiker.

www.timesofisrael.com/lapid-netanyahu-was-briefed-on-dangers-ahead-of-oct-7-ignored-all-red-flags-must-go/

"

Prime Minister Benjamin Netanyahu was briefed on the looming dangers to Israel ahead of Hamas?s October 7 attack, and was told by defense chiefs that national security was at risk, but willfully ignored ?all the red flags, all the warnings,? Opposition leader Yair Lapid charged in an interview with The Times of Israel."

"
    At the security briefing in the final weeks before the Hamas invasion and slaughter, noted Lapid, ?He heard the same things I heard, from General [Avi] Gil, [the prime minister?s military secretary],? Lapid said. ?And then I read the intelligence materials that he saw.?

?All the signs, all the red flags, all the warnings? were there, Lapid charged, but Netanyahu ?ignored them all.?"

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-22 13:20:58 följande:
    Jaså? Då har du grovt missförstått och det din aldelles egna tolkning. Att tex kalla judar som kritiserar Israel för "självhatande judar" är antisemitiskt. Det vet du 😉 Sådana kommentarer tas även bort på FL ( det vet du). Att judar utsätts för antisemitism av högerextrema judar är inget nytt.
    Nej, det är inte antisemitiskt. Jaha, kan du ge ETT exempel på antisemitism av judar mot judar? Där får du faktiskt stå för dina påståenden! Jag kan inte tänka mig att sånt kan finnas, så var så god - har du ett exempel? 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-22 19:42:14 följande:
    Ok, då vet vi. Du tycker Nelson Mandela och en terrorist i PFLP är jämnbördiga. 
    Precis. Och som sagt, stora skillnaden är ju att Mandela har ändrat sig. Jag tycker absolut att folk kan förändras och kan få en andra chans. 
  • AndreaBD
    Rataxes skrev 2025-01-22 20:04:43 följande:
    En ledare för ANC, som praktiserade "necklacing" är knappast ett moraliskt föredöme.
    Men när han släpptes ut ur fängelse kunde man vara hyffsat säker att han inte skulle ta till våld längre. Han hade ju ändrat sig där, långt innan han släpptes ut igen. Som sagt, om den där kvinnan också hade gjort det, skulle jag inte ha något problem med att hon släpps. Men i det samhället, det palestinska alltså, är det nog mycket svårare att ändra sig. Det skulle ses som förräderi. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism