• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • nattuw
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-12-12 21:31:17 följande:
    Som jag skrivit tidigare, synd att inte en normal diskussion om detta kan föras, utan att det blivit till otaligt gånger upprepade citat från AI, diverse organisationer och tidningar, och pajkastning och irrelevant skitsnack riktat mot Andrea som är den enda som orkar försöka besvara din propaganda. Som här ovan, när du gör ett klumpigt försök att få henne till att vara en rabiat SDare som hejar på etnisk rensning av palestinier. Herregud! Inte seriöst för 5 öre. Ingen mening att försöka diskutera med dig, du skjuter dig själv bara i foten med detta nonsens. 
    Eftersom syftet bara är att försöka dränka de röster som inte har något intresse av att se Israel utplånas så behöver de inte vara seriösa eller ens försöka föra en normal diskussion.
  • Anonym (Antiextremist)
    nattuw skrev 2024-12-13 07:20:27 följande:
    Eftersom syftet bara är att försöka dränka de röster som inte har något intresse av att se Israel utplånas så behöver de inte vara seriösa eller ens försöka föra en normal diskussion.
    Varsågod och argumentera. Det enda du brukar komma med är tomma och falska anklagelser om antisemitism. Och nu gråter du som att någon försöker "dränka din röst". 
  • Anonym (Antiextremist)
    Rataxes skrev 2024-12-13 06:55:42 följande:
    Det är ju rena inbördeskriget mellan de olika fraktionerna. 
    Fatah mot ham-ass mot islamic jihad.

threadreaderapp.com/thread/1866950490896077085.html

"A thread on the WAR between the Palestinian Authority, Hamas and the Islamic Jihad!"

Det blir inte lätt för diktaturkramarvänstern och deras anhang att välja nu när de har så många att välja på.
    Under 1980-talet stödde Israel framväxten av islamistiska grupper inklusive Hamas i de palestinska områdena som en motvikt mot sekulära och vänsterorienterade palestinska grupper som PLO. Israel gav tom finansiellt stöd till islamistiska grupper i Gaza under 1980-talet. Detta var en del av en söndra och härska taktik som senare visade sig vara mycket kontraproduktiv.

Yitzhak Segev, som var Israels militärguvernör i Gaza i början av 1980-talet, har erkänt att han fick en budget för att stödja islamistiska rörelser.

Avner Cohen, en tidigare israelisk tjänsteman för religiösa frågor, har sagt att "Hamas, till min stora ånger, är Israels skapelse".

Hamas utvecklades snabbt till en militant grupp som motsatte sig Israels existens. Sedan 2007 har Hamas kontrollerat Gazaremsan och varit inblandad i flera konflikter med Israel.
  • RebeckaZ70
    Irland kommer att be ICJ att vidga sin tolkning av vad som utgör ett folkmord av staten.
    hänger ni med? De vet att vad Israel gjort under detta krig inte utgör brottet ?folkmord?... så den irländska regeringen kräver att man ska återuppfinna och ändra definitionen för att vidga den till den grad att den kommer att gälla för detta krig
    En ärlig domstol skulle omedelbart se igenom det och enbart denna dom borde ha diskvalificerat den irländska regeringens begäran att ingripa i dessa förfaranden... eftersom den omedelbart undergräver hela premissen för anklagelser om folkmord baserade på konventionen om folkmord.
    Am Israel Chai
  • FuckGoggleAskMe
    Rataxes skrev 2024-12-13 06:55:42 följande:
    Det är ju rena inbördeskriget mellan de olika fraktionerna. 
    Fatah mot ham-ass mot islamic jihad.

threadreaderapp.com/thread/1866950490896077085.html

"A thread on the WAR between the Palestinian Authority, Hamas and the Islamic Jihad!"

Det blir inte lätt för diktaturkramarvänstern och deras anhang att välja nu när de har så många att välja på.
    Herregud, är det redan så pass illa! Pest eller kolera! 
    Men som vi kan se i inlägg 852 är förstås även detta Israels fel. 
  • RebeckaZ70
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-12-13 10:09:31 följande:
    Herregud, är det redan så pass illa! Pest eller kolera! 
    Men som vi kan se i inlägg 852 är förstås även detta Israels fel. 
    Allt är ju vårt fel, precis allt. Det är nog vårt fel att ni får betala 10 kr för elen också. Och inflationen. Och arbetslösheten.
    Am Israel Chai
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-12 23:52:54 följande:
    När man inte kan låta bli att sprida sina rasistiska åsikter...

Vill du att jag ska skicka några av dem till dig? Ett lite urval av rasistiska inlägg du påstår att du aldrig skrivit...
    Absolut! Jag är nämligen 100 % övertygad att jag inte har skrivit såna. Kan vara sånt som med illvillig tolkning kan missförstås som såna, men defnitivt inga entydiga som är menade rasistiskt. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-12-12 22:44:26 följande:
    Tackar ödmjukast för upplysningen! 

Som jag skrivit tidigare är jag sionist i dess basala mening, jag tycker det ska få finnas en israelisk stat. Mitt ideala scenario skulle vara att det bredvid Israel finns en självständig Palestinsk stat där innevånarna inte attackerar Israel och bygger upp landet till självständighet.

Men vilka skulle leda detta Palestinska land? Hamas? Fatah? Jag ser inget demokratiskt, realistiskt alternativ nu. Ett Palestina styrd av en internationell kommitté? Hur säkrar man att denna nya stat är fri från korruption och inte attackerar Israel? En Palestinsk stat som säkrar hjälp direkt till folket och inte går via Hamas eller klaner. En stat som inte fostrar sina barn till att hata och döda judar och vilja bli martyrer. En stat som ger kvinnor och homosexuella lika rättigheter. En sådan stat kan inte vara styrd av islamister, finns det något realistiskt alternativ? Om inte något sådant alternativ kan hittas, eller någon internationell sammanslutning kan leda landet, önskar jag att Israel tar över hela området för att styra säkerheten i området.
    Precis så är det. Självklart vill jag personligen också gärna se att både israeler och palestinierna har var sin stat och ett bra liv.

Men tyvärr så har de "första stegen" till detta (att lämna Gaza helt och att låta en del av Västbanken styra sig själva) inte fungerat. Det blir svårt att ta nästa steg när första inte har gett några som helst positiva resultat. Och det drabbar ju Israel varje gång.  

Kanske måste man ändå ha klanerna med? Bara en tanke. Och kanske kommer man inte att få till en stat där homosexuella har samma rättigheter. Låt de få asyl i Israel! Det fungerar ju redan så. Jag försöker bara vara pragmatisk nu, bättre små steg, än inget alls. 
  • AndreaBD
    RebeckaZ70 skrev 2024-12-13 08:18:02 följande:
    Irland kommer att be ICJ att vidga sin tolkning av vad som utgör ett folkmord av staten.
    hänger ni med? De vet att vad Israel gjort under detta krig inte utgör brottet ?folkmord?... så den irländska regeringen kräver att man ska återuppfinna och ändra definitionen för att vidga den till den grad att den kommer att gälla för detta krig
    En ärlig domstol skulle omedelbart se igenom det och enbart denna dom borde ha diskvalificerat den irländska regeringens begäran att ingripa i dessa förfaranden... eftersom den omedelbart undergräver hela premissen för anklagelser om folkmord baserade på konventionen om folkmord.
    Jäkla! Det måste ha med deras historia att göra. Irländarna kan vara knepiga där, jag har själv varit ihop med en. 

Men.... man kan väl inte ändra sånt nu och döma ett land för det som hänt INNAN? 
  • RebeckaZ70
    AndreaBD skrev 2024-12-13 12:07:59 följande:
    Jäkla! Det måste ha med deras historia att göra. Irländarna kan vara knepiga där, jag har själv varit ihop med en. 

Men.... man kan väl inte ändra sånt nu och döma ett land för det som hänt INNAN? 
    IRA terrorister tränades av PLO, så de har ju en gemensam historia. Dessutom var Irland neutralt på nazitysk sida under WW2, deras premiärminister kondolerade den nazityska diktatorns död hos den tyska ambassadören i Dublin.🤮 han förnekade även rapporter om Bergen-Belsen som propaganda eftersom det underminerade narrativet om att
    irländarna var Europas mest förföljda folk.
    det finns mycket att säga om Irland, men jag hittar inget positivt.
    Am Israel Chai
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism