• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-12 21:07:18 följande:
    🤣🤣👍 Jasså?! Varsågod och gör det fröken. Du tolkar redan mina kommentarer som  djävulen tolkar Bibeln.Vill gärna höra dig förklara hur du tänker.
    Det kan jag förstås göra. Men då behöver vi ju ha ett EXEMPEL av dessa påstådda rasistiska inlägg som jag skulle ha skrivit. Citerade - inte bara ungefär. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-13 00:10:45 följande:
    Klart jag vet. Jag anmäler så klart de rasistiska inlägg jag ser. Jag tycker det är viktigt att reagera och markera så det inte får gå obemärkt förbi och normaliseras. Vet dessa ungdomar om att personer som ansvarar för deras utbildning postar rasistiska inlägg på sociala medier? Kanske nåt för Uppdrag granskning att titta närmare på?
    Du verkar verkligen inte förstå vad som är rasistiskt och vad som inte är det. Och du har fortfarande inte ETT ENDA EXEMPEL. 

Uppdrag granskning skulle bara skratta. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-13 00:25:52 följande:
    Och exakt hur blir en liten minoritet en stor majoritet utan massiv invandring och expansion på någon annans bekostnad?

Landområdet växer hela tiden. Kallas ockupation och annektering med olagliga bosättningar och olagliga bosättare.

Jag länkade till filmer med redogörelser från palestinier som tycks ut från mark de har levt på i generationer, men din response var två fingrar i öronen och *lalalalalala*
    När DÅ???? För 5 sidor sedan eller för 10? 

Om du argumenterar så, så måste du ju tycka att samma gäller t.ex. Frankrike och Sovjetunionen i andra världskriget. Även de har alltså expanderat på andras bekostnad? För de blev ju angripna och försvarade sig, vann kriget och tog sig en del land och fördrev flera miljoner människor som hade bott där i generationer. 

T.ex. min familj. Men jag säger inte att de gjorde fel. Det var ju Tyskland som attackerade DEM. Precis som det var arabiska länderna som attackerade Israel. Varje gång. Och det har ju varit det vanliga - om man vinner ett krig, som man inte har börjat, så kan man ta en del land som kompensation. Jag vet inte om det håller enligt internationella lagar, men man brukade göra så i alla fall. Och inget annat har Israel gjort. 

Och Israel har inte expanderat utöver dessa gånger när de vunnit försvarskrig. Inte mycket i alla fall. Utan, de var ju nöjda med sin halva i början. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-13 13:34:12 följande:
    🤣 offerkoftan på, igen?

Tycker att det inte stämmde det jsg skrev? Israel var med och stödde Hamas. Under 1980-talet stödde Israel framväxten av islamistiska grupper inklusive Hamas i de palestinska områdena som en motvikt mot sekulära och vänsterorienterade palestinska grupper som PLO. Israel gav tom finansiellt stöd till islamistiska grupper i Gaza under 1980-talet. Detta var en del av en söndra och härska taktik som senare visade sig vara mycket kontraproduktiv.

Yitzhak Segev, som var Israels militärguvernör i Gaza i början av 1980-talet, har erkänt att han fick en budget för att stödja islamistiska rörelser.

Avner Cohen, en tidigare israelisk tjänsteman för religiösa frågor, har sagt att "Hamas, till min stora ånger, är Israels skapelse".

Hamas utvecklades snabbt till en militant grupp som motsatte sig Israels existens. Sedan 2007 har Hamas kontrollerat Gazaremsan och varit inblandad i flera konflikter med Israel.

Min kristallkula säger mig att jag kommer att få ett svar som pratar om sionistisk propaganda. 

Ganska dåligt väder nu förresten, jäkla Israel! 

?In recent months, Israel has quietly provided some relief as part of an unofficial, Egyptian-brokered truce with Hamas, in exchange for reduced rocket fire from the territory and the scaling back of weekly protests along the border. It has allowed Qatar to deliver millions of dollars in cash to allow Hamas to pay its civil servants and has allowed the United Nations to step up aid efforts.?

Netanyahu allowed Qatar to bring cash to Hamas in exchange for an end to the violence.

https://www.jns.org/the-myth-that-israel-netanyahu-created-funded-hamas/

• Anonym (Antiextremist)
    Tack för info.

Efter att jag har läst det ser jag inte hur det kan vara fel. Så, Irland överväger att ändra definitionen av folkmord för att inkludera handlingar som tvingar fram dödlig svält av ett folk, vilket de vill att den internationella domstolen ICJ i Haag ska pröva.

Detta initiativ syftar alltså till att utvidga den nuvarande definitionen av folkmord, som traditionellt omfattar "bara" överlagt fysiskt eller psykiskt våld.Genom att inkludera svält vill Irland adressera fler former av folkmord och säkerställa att även sådana handlingar kan lagföras internationellt.

Varför skulle det inte räknas som folkmord?Ska det vara lagligt att begå ett folkmord genom svält? Om man tex blockerar mat och vatten till judar som folkgrupp borde det självklart räknas som ett folkmord.
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2024-12-13 16:40:14 följande:
    Det kan jag förstås göra. Men då behöver vi ju ha ett EXEMPEL av dessa påstådda rasistiska inlägg som jag skulle ha skrivit. Citerade - inte bara ungefär. 

Äsch, strunta i detta. 

Jag fick ett av mina rasistiska inlägg i tråden borttaget och blev blockerad, för att jag påstod att ett flertal individer i ett specifikt geografiskt område inte har en jämställd syn på 50% av mänskligheten och på de personer som har en annan sexuell läggning än majoriteten i samhället. Ja det var dumt av mig! 

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-12-13 16:58:49 följande:

Min kristallkula säger mig att jag kommer att få ett svar som pratar om sionistisk propaganda. 

Ganska dåligt väder nu förresten, jäkla Israel! 

?In recent months, Israel has quietly provided some relief as part of an unofficial, Egyptian-brokered truce with Hamas, in exchange for reduced rocket fire from the territory and the scaling back of weekly protests along the border. It has allowed Qatar to deliver millions of dollars in cash to allow Hamas to pay its civil servants and has allowed the United Nations to step up aid efforts.?

Netanyahu allowed Qatar to bring cash to Hamas in exchange for an end to the violence.

https://www.jns.org/the-myth-that-israel-netanyahu-created-funded-hamas/

🤣 Din "kristallkula" är bara din inre röst som visar att du är välmedveten om vilka JNS är.

JNS är starkt proisraeliska och en av de mest hökaktiga.

Du duckar fortfarande på mina frågor om sionisternas erkännande om att Israel är den riktiga aggressorn som medvetet försöker slutföra etnisk rensning av palestinier.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-13 16:52:55 följande:
    När DÅ???? För 5 sidor sedan eller för 10? 

Om du argumenterar så, så måste du ju tycka att samma gäller t.ex. Frankrike och Sovjetunionen i andra världskriget. Även de har alltså expanderat på andras bekostnad? För de blev ju angripna och försvarade sig, vann kriget och tog sig en del land och fördrev flera miljoner människor som hade bott där i generationer. 

T.ex. min familj. Men jag säger inte att de gjorde fel. Det var ju Tyskland som attackerade DEM. Precis som det var arabiska länderna som attackerade Israel. Varje gång. Och det har ju varit det vanliga - om man vinner ett krig, som man inte har börjat, så kan man ta en del land som kompensation. Jag vet inte om det håller enligt internationella lagar, men man brukade göra så i alla fall. Och inget annat har Israel gjort. 

Och Israel har inte expanderat utöver dessa gånger när de vunnit försvarskrig. Inte mycket i alla fall. Utan, de var ju nöjda med sin halva i början. 
    Efter andra världskriget har man definierat internationella lagar som ska förhindra att länder med våld tar över andras områden. Det är olagligt fröken. Annars vore det fritt fram att för välbeväpnade stater att starta erövringskrig. 

På ett djupare etiskt plan måste du fråga dig om en stat grundad på fördrivning och diskriminering är legitim. Mänskliga rättigheter är universella och odelbara, och ingen nationell eller religiös agenda kan rättfärdiga brott mot dessa rättigheter. Att stödja Israels rätt att existera utan att samtidigt erkänna och åtgärda de orättvisor som palestinierna har utsatts för, innebär att du blundar för grundläggande principer om rättvisa och mänsklig värdighet.

Hade apartheidregimen i Sydafrika någon rätt att existera?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-13 17:21:57 följande:
    🤣 Din "kristallkula" är bara din inre röst som visar att du är välmedveten om vilka JNS är.

JNS är starkt proisraeliska och en av de mest hökaktiga.

Du duckar fortfarande på mina frågor om sionisternas erkännande om att Israel är den riktiga aggressorn som medvetet försöker slutföra etnisk rensning av palestinier.

Duckar vilka frågor? Israel blev och blir anfallet av grannarna, de vill leva i fred och har ingen önskan om att döda palestinier som inte är terrorister. Du kan säkert leta upp någon extrem sionist som säger något annat men de är verkligen i minoritet. 

Hamas och många islamistiska grupperingar och regeringar hymlar inte om vad de är ute efter, etnisk rensning av judar. Alla islamistiska stater har ett apartheidsystem och tolererar inte judar eller kristna i sitt land. Fördömer du det? 

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism