• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • Linnemo

Vad är det för trångsynta moralkärringar som hänger på familjeliv, finns ni i verkligheten?

Jag ammar min 1½ åring, hur mysigt som helst för både mig och honom.
    Ni tycker att jag är äcklig för att jag ammar mitt lilla barn borde verkligen öppna era ögon inför hur världen ser ut - utanför den västerländska sexifieringen av bröst. Där finner ni att världens kvinnor ger sina barn di 3 år i snitt.

Att ni äcklas av naturen är erat problem.
    Ja, det är normalt att amma en 2-åring!

• majess
    Linnemo skrev 2011-03-10 14:31:40 följande:
    Vad är det för trångsynta moralkärringar som hänger på familjeliv, finns ni i verkligheten?

Jag ammar min 1½ åring, hur mysigt som helst för både mig och honom.
    Ni tycker att jag är äcklig för att jag ammar mitt lilla barn borde verkligen öppna era ögon inför hur världen ser ut - utanför den västerländska sexifieringen av bröst. Där finner ni att världens kvinnor ger sina barn di 3 år i snitt.

Att ni äcklas av naturen är erat problem.
    Ja, det är normalt att amma en 2-åring!
    men varför tala om hela tiden att det är mysigt för både MAMMA och barn...?  jag ger inte nappflaska för att det är mysigt för mej........
    det är ju det som är det otäcka,att ta upp sin egen njutning av ngt som skall ske enbart för barns skull...
  • Hervor 1
    majess skrev 2011-03-12 13:10:34 följande:
    men varför tala om hela tiden att det är mysigt för både MAMMA och barn...?  jag ger inte nappflaska för att det är mysigt för mej........
    det är ju det som är det otäcka,att ta upp sin egen njutning av ngt som skall ske enbart för barns skull...
    Det är väl väldigt väsentligt att mamman också upplever amningen som positiv, gör hon inte det så lär hon troligen inte amma särskilt länge. Jag förstår att du inte tycker att det är mysigt för dig att ge nappflaska, lika lite som att en förälder tycker att det är särskilt mysigt att ge napp eller se sitt barn suga på tummen. Amning däremot handlar bland annat om interaktion och samspel mellan mor och barn. Trivs inte den ena så ammar man givetvis inte, mycket enkelt.
  • Hervor 1
    Så länge vi är överens om att den njutning du talar om inte är av sexuell karaktär så är allt ok, eller vad är det för otäckt med att njuta av att ta hand om sitt barn annars? Tycker du själv att det är en plåga kanske? Själv så älskar jag att vara mamma, jag njuter av att amma och av att krama och pussa på mina barn och jag älskar att sjunga för dem, bara som några få exempel. 

Att bli kliad på armen är för övrigt  något jag njuter oerhört utav, nästan det bästa som finns faktiskt - däremot har jag aldrig någonsin blivit upphetsad eller tänd av det, förstår du skillnaden?
  • MalinEddie
    Jag tycker det är positivt om även mamman trivs med amningen. Om man ogillar att amma ska man låta bli enligt min mening. Vår dotter delammdes och jag vet att min sambo tyckte det var mysigt att ha henne nära och  att ge flaskan.
    Jag tycker det är hur normalt som helst att amma en 2-åring. Trivs barnet och mamman med amningen finns det ingen anledning att sluta i den åldern.
  • majess
    Hervor 1 skrev 2011-03-12 16:43:46 följande:
    Så länge vi är överens om att den njutning du talar om inte är av sexuell karaktär så är allt ok, eller vad är det för otäckt med att njuta av att ta hand om sitt barn annars? Tycker du själv att det är en plåga kanske? Själv så älskar jag att vara mamma, jag njuter av att amma och av att krama och pussa på mina barn och jag älskar att sjunga för dem, bara som några få exempel. 

Att bli kliad på armen är för övrigt  något jag njuter oerhört utav, nästan det bästa som finns faktiskt - däremot har jag aldrig någonsin blivit upphetsad eller tänd av det, förstår du skillnaden?
    jag anser att man njuter av att krama o klappa, mao visa sin moderliga kärlek till sina barn på så vansinnigt många andra sätt att amma dem som ett av dem är totalt överflödigt och därför otäckt.för det finns ngt osunt över det hela,inte nödvändigtvis sexuellt,det tror jag inte,men ett sjuklligt"jag vill inte att min "bebis" skabli stor noja hos en mor....det är inte sunt.
  • Tygtiiger

Amma en tvååring? Ja, både normalt, naturligt och nyttigt för både mor och barn. Barnet får en antikroppsboost och mamman minskar risken för bröstcancer.

Krupke, we've got problems of our own!
  • PennyD
    majess skrev 2011-03-10 14:19:22 följande:
    hej på dej du.länge sedan sist
    Ja hej på dig Roger.
  • Hervor 1
    majess skrev 2011-03-13 16:34:15 följande:
    jag anser att man njuter av att krama o klappa, mao visa sin moderliga kärlek till sina barn på så vansinnigt många andra sätt att amma dem som ett av dem är totalt överflödigt och därför otäckt.för det finns ngt osunt över det hela,inte nödvändigtvis sexuellt,det tror jag inte,men ett sjuklligt"jag vill inte att min "bebis" skabli stor noja hos en mor....det är inte sunt.
    Jodå, det är i allra högsta grad sunt även fast det är otänkbart för din egen del. Ett tips är att titta lite på den amningsforskning som finns så kommer säkerligen din kunskap i ämnet att öka och därmed din faktiskt helt felaktiga syn på långtidsamning också att ändras.
  • yodi
    majess skrev 2011-03-13 16:34:15 följande:
    snälla rara nån. även om barnet börjar bli lite äldre är det inte totalt överflödigt eller sjukligt att amma, inte när det rör sig om 1-2 åringar som i den här tråden.
Svar på tråden Amma en tvååring...