• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • Lady Dahmer
    majess skrev 2011-03-13 16:34:15 följande:
    jag anser att man njuter av att krama o klappa, mao visa sin moderliga kärlek till sina barn på så vansinnigt många andra sätt att amma dem som ett av dem är totalt överflödigt och därför otäckt.för det finns ngt osunt över det hela,inte nödvändigtvis sexuellt,det tror jag inte,men ett sjuklligt"jag vill inte att min "bebis" skabli stor noja hos en mor....det är inte sunt.
    om man anser att amning bara är för bebisar så kanske man tänker så. Men eftersom att vi som långtidsammar INTE tycker att amning är för bebisar bara så handlar det därför inte om att man vill hålla kvar barnet i bebisstadiet. Du projicerar dina egna känslor kring amning på oss.

Min dotter är verkligen ingen bebis. Inte heller vill jag att hon ska vara en. Hon är tvärtom, mer framåt, mer social  och utvecklad än de flesta i sin ålder.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Lady Dahmer
    majess skrev 2011-03-12 13:10:34 följande:
    men varför tala om hela tiden att det är mysigt för både MAMMA och barn...?  jag ger inte nappflaska för att det är mysigt för mej........
    det är ju det som är det otäcka,att ta upp sin egen njutning av ngt som skall ske enbart för barns skull...
    för att det ÄR mysigt för oss båda. Och för att det i sig bidrar till att det blir nånting positivt. Barnet ser och upplever att båda trivs.

Tyckte du aldrig att det var mysigt att amma?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Ixchel

Amma en två åring är inte "normalt" i Sverige, dvs få gör det.
    Men historiskt och globalt är det fullständigt normalt.
    Att INTE amma fullt minst ett havår och sen helst ytterligare ett år är biologiskt onormalt.

Och jag lider med alla mammor som av olika anledningar inte kan/vill amma och hela tiden får höra hur bra det är för barnen. Det är bra med amning för barn, men ni är deras bästa mammor oavsett amning. 
    Men vårt samhälle borde vara mer stöttande/accepterande till amning. Att pappan flaskmatar med urpumpad bröstmjölk emellanåt är också förstås helt ok. 

Sen är det historiskt och globalt sett rätt onormalt med barn över ett år som har blöjor. 
    Eller körs i vagn när de kan gå själva.... 

• brünnhilde
    Ixchel skrev 2011-03-14 11:53:03 följande:
    Amma en två åring är inte "normalt" i Sverige, dvs få gör det.
    Men historiskt och globalt är det fullständigt normalt.
    Att INTE amma fullt minst ett havår och sen helst ytterligare ett år är biologiskt onormalt.

Och jag lider med alla mammor som av olika anledningar inte kan/vill amma och hela tiden får höra hur bra det är för barnen. Det är bra med amning för barn, men ni är deras bästa mammor oavsett amning. 
    Men vårt samhälle borde vara mer stöttande/accepterande till amning. Att pappan flaskmatar med urpumpad bröstmjölk emellanåt är också förstås helt ok. 

Sen är det historiskt och globalt sett rätt onormalt med barn över ett år som har blöjor. 
    Eller körs i vagn när de kan gå själva.... 
  • majess
    Hervor 1 skrev 2011-03-13 22:14:23 följande:
    Jodå, det är i allra högsta grad sunt även fast det är otänkbart för din egen del. Ett tips är att titta lite på den amningsforskning som finns så kommer säkerligen din kunskap i ämnet att öka och därmed din faktiskt helt felaktiga syn på långtidsamning också att ändras.
    visst forskningen osv..MEN det är ju INTE pga den som ni ammar eller hur? det argumentet tar ni bara till när man påpekar  mindre positiva saker....
    här babblar ni ju om att det är så mysigt,närhet,för er bådas skull osv....
  • Hervor 1
    majess skrev 2011-03-15 19:20:34 följande:
    visst forskningen osv..MEN det är ju INTE pga den som ni ammar eller hur? det argumentet tar ni bara till när man påpekar  mindre positiva saker....
    här babblar ni ju om att det är så mysigt,närhet,för er bådas skull osv....
    Ja när okunniga människor vädrar sina fördomar (för det är det enda det är) då känner man sig tvungen att förklara hur det faktiskt ligger till. När sedan all forskning stödjer det så vore det ju väldigt konstigt att man inte tog upp det, tycker du inte?

Men appropå ömsesidigheten i amning (oavsett om den är kort eller lång).. självklart behöver man trivas själv med att amma sitt barn. Om man på något sätt lider eller känner obehag av att amma så låter man väl bli, eller?
  • majess
    Hervor 1 skrev 2011-03-15 19:27:06 följande:
    Ja när okunniga människor vädrar sina fördomar (för det är det enda det är) då känner man sig tvungen att förklara hur det faktiskt ligger till. När sedan all forskning stödjer det så vore det ju väldigt konstigt att man inte tog upp det, tycker du inte?

Men appropå ömsesidigheten i amning (oavsett om den är kort eller lång).. självklart behöver man trivas själv med att amma sitt barn. Om man på något sätt lider eller känner obehag av att amma så låter man väl bli, eller?
    det handlar inte om okunnighet,utan om att få människor att fatta att dem bara gömmer sig bakom argument som ändå inte är orsaken till handlandet och därför helt oväsentliga i deras fall för att syssla med ngt som mest är för deras egen gagn...
    sedan skylls det på sundheten....för att försvara det osunda beteendet...

en jämförelse: om det skulle vara enormt näringsrikt att äta potatis tex,och "sara" skiter igentligen fullständigt i om det är vare sig sunt eller helt oätligt,hon älskar det för sin egen skull,och det kommer fram människor till henne och påpekar att det kanske äts i oerhörda proportioner,och att dessa inte står i proportion till hur näringsrikt det är,o "sara" gömmer sig bakom detta enda argument som hon igentligen skiter fullständigt i 
  • Hervor 1
    majess skrev 2011-03-15 19:35:27 följande:
    det handlar inte om okunnighet,utan om att få människor att fatta att dem bara gömmer sig bakom argument som ändå inte är orsaken till handlandet och därför helt oväsentliga i deras fall för att syssla med ngt som mest är för deras egen gagn...
    sedan skylls det på sundheten....för att försvara det osunda beteendet...

en jämförelse: om det skulle vara enormt näringsrikt att äta potatis tex,och "sara" skiter igentligen fullständigt i om det är vare sig sunt eller helt oätligt,hon älskar det för sin egen skull,och det kommer fram människor till henne och påpekar att det kanske äts i oerhörda proportioner,och att dessa inte står i proportion till hur näringsrikt det är,o "sara" gömmer sig bakom detta enda argument som hon igentligen skiter fullständigt i 
    Vad gäller amning och bröstmjölk kan du oerhört lite vilket speglas i dina fördomar om långtidsammande kvinnor. Personligen blir jag mer bekymrad över hur barn till en så fördomsfull och ignorant person påverkas än barn som ammar längre än vad den svenska normen tillåter.
    Hade du varit lite mer ödmjuk inför människors olika val i livet och lite mer kunnig i ämnet hade det nog gått att ha en vettig diskussion med dig oavsett olika åsikter, men som läget ser ut.. omöjligt.
  • majess
    Hervor 1 skrev 2011-03-15 19:56:00 följande:
    Vad gäller amning och bröstmjölk kan du oerhört lite vilket speglas i dina fördomar om långtidsammande kvinnor. Personligen blir jag mer bekymrad över hur barn till en så fördomsfull och ignorant person påverkas än barn som ammar längre än vad den svenska normen tillåter.
    Hade du varit lite mer ödmjuk inför människors olika val i livet och lite mer kunnig i ämnet hade det nog gått att ha en vettig diskussion med dig oavsett olika åsikter, men som läget ser ut.. omöjligt.
    varför finns det då en norm? o så många som håller med mig?
  • Hervor 1
    majess skrev 2011-03-15 20:02:53 följande:
    varför finns det då en norm? o så många som håller med mig?
    Normen finns eftersom vi lever i en kultur som gör det svårt för kvinnor att amma så länge som de önskar, hur något blir en norm är dock inget som enkelt redogörs i några meningar här. Men exempelvis så har det i Sverige varit norm att amma i ett par år, detta började förändras först under 1900-talets början...
    Varför så många håller med dig vet jag inte, okunskap är min gissning. Att en majoritet tycker någonting ger dem inte rätt. Exempelvis så tycker majoriteten i många länder att dödstraff är fantastiskt och i andra länder anser majoritetn att abort är likställt med mord och i andra länder tycker majoriteten att det är helt självklart att man skall få slå sina barn precis som man vill. Är något rätt bara för att majoriteten tycker så? Solklart nej. Medhåll från andra räknas INTE som evidens
Svar på tråden Amma en tvååring...