Anonym (Skattebetalare) skrev 2012-05-07 13:19:33 följande:
Det du säger håller inte. Jag vet flera som gjort fetma-operationer och som numera återigen är jättetjocka så att man måste leva som en viktväktare med motion varje dag resten av livet stämmer inte. För en tjockis som inte är beredd att sätta lås på kylskåpet eller spänna ihop käkarna med tråd såsom jag föreslog tidigare så är uppenbarligen en operation en enkel utväg trots alla faror som finns annars skulle man ju göra det riktiga jobbet och tappa kilona för egen maskin. Vore det inte en enkel utväg så skulle inte så många stå i kö för att få göra en.
Och vad är det för idioti som säger att en fetma-operation inte skulle bli billigare än ett läger??? Är folk här så korkade att dom tror att man skickar en person på ett privat läger med egen tränare, kock och psykolog och inte gör det i stor skala där ex.vis 10 personer delar på tränaren, kock och psykologen. Om 120 tkr stämmer så kan jag informera om att 2010 utfördes 8003 fetmaoperationer. Summan av det blir smått otroliga dryga 960 mkr. Det lär bli många extremt bra träningsläger för dom slantarna. Men just det, det är lättare att jag som skattebetalare subventionerar det hela för alla er som inte kan sluta äta fel än att ni motionerar och det är ju kränkande för er att tvingas ta tag i era liv på riktigt.
120.000:- är den ca-summan som olika privatkliniker tar för att göra en GBP (alltså en som betalas av patienten själv)
Du kan halvera den kostnaden ungefär så har du landstingskostnaden för samma operation.
(detta är den totala kostnaden för operationen, inkl. de doktorsbesök och liknande som man inte får betala själv. All medecinering som krävs efteråt och i resten av ens liv betalas även av patienten och NEJ, det går inte under högkostnadsskyddet)
Kostnaden för 2010 blir då ungefär ( enligt din uträkning)
480 miljoner kronor.
En betydligt större summa som betalades ut 2010 var det ekonomiska biståndet som låg på hela
11 816 miljoner kronor, varav
2 187 miljoner kronor var ekonomiskt bistånd till flyktingar..
Som jag skrivit tidigare. Jag är en av de människor som genomgått en "tjockisoperation".
Jag hoppas verkligen att trångsynta människor som du och de som håller med dig inte lyckas förstöra för de som behöver den hjälpen dem har rätt till!!!!
Jag kan säga att med all den skatt jag betalat hittills och kommer fortsätta att betala tills den dagen jag dör i detta landet så är min operation betalad MÅNGA GÅNGER OM...