• Anonym (Skattebetalare)

Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället

Såg just Skönhetsbubblan ang. mammaplastik och känner mig något irriterad. Tjockisoperationer görs just nu på rutin och jag vet flera som gjort det utan att betala en spänn. Däremot får man pröjsa själv om en graviditet har sabbat ens kropp rejält och man vantrivs. Det är ju helt sjukt. Ja, tjockisar kostar samhället massor eftersom dom drabbas av en massa sjukdomar MEN det är ens egna beteende som orsakat det och det är relativt lätt att åtgärda. Ja, jag vet att jag lär få en massa påhopp för detta, men väx upp, ta ansvar. Sluta äta skräp och börja förbruka kalorier istället så är det relativt lättfixat.

Efter en graviditet förändras kroppen. För en del är det mer och för andra mindre. Det är solklart mer berättigat för en mamma vars kropp förändrats efter graviditet och som vill göra nåt åt det att få det sponsrat än en fetmaoperation.

Kan man gissa att det är överviktiga gubbar som suttit och beslutat att fetmaoperationer ska sponsras, men inte mammaoperationer? 

• Svar på tråden Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället
    Waldo skrev 2012-05-08 10:23:51 följande:
    Allvarligt talat, nu tror jag att det fattas dig någonting.
    Menar du på fullaste jävla allvar att patienter inom obesitaskirurgin inte ska bemötas med vänlighet!?!

Nu har du påstått att du är insatt i problematiken vilket du med önskvärd tydlighet har visat att du inte är.
    Du påstod tidigare att du känner jättemånga operarade och sa att alla går upp i vikt utan att förstå varför
    Och nu kommer du med nästa befängda påstående, alla dina sköteskepolare som tycker det är asjobbigt att sköta sitt jobb

Får jag bara fråga, vilken del av kirurgin är det ok att bli vänligt bemött inom
    Hjärtkirurgin?
    Lungcancerpatienter som rökt hela sitt liv?
    Idrottare som skadar sig och kostar samhället miljoner varje bara för att, ska dom behöva få sura miner av sköterskorna?
    Du, detta var ännu dummare än hänglås på kylskåpen

Personligen föraktar jag dumskallar, men inte fan kräver jag att dom ska bli inlåsta i sina hem hela dagarna bara för att dom stör mitt estetiska sinne

Säger bara som det är... Sjuksköterskor är inte robotar utan människor och många av dom slits ut genom att vara tvungna att varje dag hantera alltför tunga personer.

Tror många håller med mig om att skador/sjukdomar som är självförvållade borde få lägre prio än skador/sjukdomar som inte är självförvållade. I motsats till vad många tycks tro så finns det inte ett oändligt inflöde av skattepengar för att subventionera vård och min inställning är att det skulle behövas en attitydförändring så att alla pengar som går till fetmaoperationer med efterföljande skära bort överflödig hud-operation kan läggas på viktigare saker. En doktor borde kunna skriva ut ett recept på ex.vis hur många kalorier man får äta per dag och hur mycket man måste motionera. Går personen då inte ner i vikt så fuskar den uppenbarligen. Tänk så mycket billigare det alternativet skulle vara.

Är ju egentligen hemskt att folk har så svårt att behärska sig att dom istället föredrar att via operation (där även en del stryker med) tvingas dra ner sin matkonsumtion. Tror dessutom att många gillar idén med att "rasa" i vikt istället för att kämpa på dag för dag, vecka för vecka, månad för månad.

Så du hävdar att om man isolerar en person från mat så går den inte ner i vikt eftersom du inte gillar min hänglåsteori?  
  • Waldo
    Anonym (Skattebetalare) skrev 2012-05-08 10:58:52 följande:
    Säger bara som det är... Sjuksköterskor är inte robotar utan människor och många av dom slits ut genom att vara tvungna att varje dag hantera alltför tunga personer.
    Ja, då kan vi slå hål på det påståendet om att du känner så många sköterskor.
    Sköterskorna, lyfter inga patienter inom obesitas kirurgin.
    Vi får glatt ta oss upp ur sängen själva dagen efter operation. Behöver vi hjälp får vi använda en rullator
    Tror många håller med mig om att skador/sjukdomar som är självförvållade borde få lägre prio än skador/sjukdomar som inte är självförvållade. I motsats till vad många tycks tro så finns det inte ett oändligt inflöde av skattepengar för att subventionera vård och min inställning är att det skulle behövas en attitydförändring så att alla pengar som går till fetmaoperationer med efterföljande skära bort överflödig hud-operation kan läggas på viktigare saker. En doktor borde kunna skriva ut ett recept på ex.vis hur många kalorier man får äta per dag och hur mycket man måste motionera. Går personen då inte ner i vikt så fuskar den uppenbarligen. Tänk så mycket billigare det alternativet skulle vara.
    Nu handlade ju inte ditt inlägg om detta utan om att patienter inom obestitas kirurgin skulle behandlas ovänligt av sköterskor för att dom inte förtjänade bättre

Och som jag har förklarat för dig tidigare så är det försvinnande få som får korrigerings bukplastik av landstinget inom obesitas kirurgin.
    Det är mycket strikta regler, där det finns cm på överhänget framtaget osv
    Nu upprepar jag inte detta en gång till
    Är ju egentligen hemskt att folk har så svårt att behärska sig att dom istället föredrar att via operation (där även en del stryker med) tvingas dra ner sin matkonsumtion. Tror dessutom att många gillar idén med att "rasa" i vikt istället för att kämpa på dag för dag, vecka för vecka, månad för månad.
    Ja det är hemskat att många lider av missbruk, allra helst av matmissbruk som är väldigt svårt att komma till rätta med
    Kan du tänka dig själv att bara missbruka LITE av din drig varje dag

Gör jämförelsen, du måste använda lite narkotika varje dag för att överleva, med du får aldrig mer över dosera

Och det är här operationen kommer in som ett verktyg för att styra detta
    Så du hävdar att om man isolerar en person från mat så går den inte ner i vikt eftersom du inte gillar min hänglåsteori?  
    Jag hävdar inte att det är omöjligt, jag hävdar att det är psykosocialt handikappat att tvångssvälta människor

Bara för att kolla, ska postera beväpnade vakter utanför ICA så att inga överviktiga kommer in och köper en fralla för mycket?

Till Anonym (Före detta fetto): Jag tycker det är synd att du skriver att du kunnat gå ner din övervikt MEN att den skulle kommit tillbaka. Tycker det tyder på extremt dåligt självförtroende. Det hade så klart hängt på dig själv om kilona kommit tillbaka och det är tråkigt att du inte istället tänkt att du självklart hade klarat det. Dessutom kan jag inte låta bli att tro att hade du verkligen tagit dig till din favvo-vikt för egen maskin och utan nån ond bantningskur så hade du hittat verktygen för att också se till att du höll dig kvar där.

Med tanke på att det är så otroligt vanligt med fetma idag så tycker jag att det blir lite svårt att förklara det med att alla dom mår psykiskt dåligt. Jag tycker det är för lätt att ursäkta bort sitt beteende med det. Jag är världens gottegris själv men förstår att det inte är smart av mig att smälla i mig massor av godis varje dag. Och gjorde jag slag i saken så skulle jag verkligen må dåligt psykiskt när jag svällt upp som en ballong.

Jag gick upp ca 30 kg under min första graviditet och jag som inbillade mig att det skulle försvinna av sig själv när allt var klart fick tänka om. Tog mig 6 månader utan kakor och endast lite godis (vill ju inte avlida av sockerbrist och dessutom blir man korkad för hjärnan behöver kolhydrater  ) samt daglig motion men sen var jag tillbaka som förr igen.  

Det mesta är möjligt bara man ger sig attans på att det ska gå. Trist att inte fler har den insikten.

Waldo skrev 2012-05-08 11:12:38 följande:
    Ja, då kan vi slå hål på det påståendet om att du känner så många sköterskor.
    Sköterskorna, lyfter inga patienter inom obesitas kirurgin.
    Vi får glatt ta oss upp ur sängen själva dagen efter operation. Behöver vi hjälp får vi använda en rullator

Nu handlade ju inte ditt inlägg om detta utan om att patienter inom obestitas kirurgin skulle behandlas ovänligt av sköterskor för att dom inte förtjänade bättre

Och som jag har förklarat för dig tidigare så är det försvinnande få som får korrigerings bukplastik av landstinget inom obesitas kirurgin.
    Det är mycket strikta regler, där det finns cm på överhänget framtaget osv
    Nu upprepar jag inte detta en gång till

Ja det är hemskat att många lider av missbruk, allra helst av matmissbruk som är väldigt svårt att komma till rätta med
    Kan du tänka dig själv att bara missbruka LITE av din drig varje dag

Gör jämförelsen, du måste använda lite narkotika varje dag för att överleva, med du får aldrig mer över dosera

Och det är här operationen kommer in som ett verktyg för att styra detta
    Jag hävdar inte att det är omöjligt, jag hävdar att det är psykosocialt handikappat att tvångssvälta människor

Bara för att kolla, ska postera beväpnade vakter utanför ICA så att inga överviktiga kommer in och köper en fralla för mycket?
    Jag känner sjuksköterskor som får hjälpa till framför allt efter operationen och det är inget jobb dom gör med nöje kan jag säga dig. Dom berättar en hel del om sitt jobb (utan att avslöja nån person så klart) och det låter inte trevligt. Vet t o m en som bytt avdelning för att slippa det tunga jobbet.

Ja, det krävs 3 cm överhäng för fetma. Vet ej vad det är för mammor med exakt samma problem men uppenbarligen är det mycket svårare att få igenom nåt för dom.  

Jag missbrukar lite av min drog varje dag eftersom jag äter socker i många former. Och det funkar förträffligt.

Varför anser man att det är ok att skära i och lemlästa en människa invärtes egentligen? För att det inte syns på utsidan? Det är riskfyllt och flera får problem efteråt.
    Skulle ju vara jättebra om man på ICA-kortet hade lagt in vad man inte får köpa. Vad är det som egentligen är så fel i nåt sånt? Är det den potentiella förnedringen med att ertappas att handla saker som man inte ska? Det är nåt väldigt skumt med människors uppfattning av saker och ting när man ser det som ok att operera och potentiellt döda nån istället för att ta till helt andra grepp. Och i andra grepp finns säkerligen massor av bra idéer, men man skyddar sig bakom att folk kan bli kränkta oavsett vad saken gäller.
  • Anonym (Före detta fetto)

Till Anonym (Skattebetalare) (Trådstartaren):

Jag skrev " förmodligen kunnat gå ner dessa kg" .
    Jag hade extremt dåligt självförtroende, dålig självkänsla och dålig karaktär. Detta har jag inte längre, tack vare GBP.
    Anledningen till att jag är säker på att jag hade gått upp så småningom i vikt igen är för att hungern och suget hade funnits kvar trots min viktnedgång. Möjligheten att ta en portion till, för att det är gott, hade funnits!

Men ja det hade kanske gått.. Det hade tagit tid.. Och jag hade fått kämpa.

Men det har tagit tid efter GBP också, det gick inte över en natt. (visst gick det fortare än utan GBP) Och jag har fått kämpa.
    Jag har fått lära mig att leva på ett helt annat vis. Och jag har fått lära mig den hårda vägen.
    Jag kan inte äta precis vad jag vill, när jag vill och hur mycket/lite jag vill. Jag kan aldrig ta den där extra portionen igen, eller den där extra kakan. 
    Jag har lagt om mitt liv fullständigt och jag lever och äter på ett helt annat vis än jag tidigare gjorde.
    Det krävs att jag äter tillskott varje dag för att min kropp ska få i sig alla vitaminer och mineraler jag behöver.

Att du lyckades gå ner 30 kg på 6 månader utan GBP är beundransvärt och jag är jätteglad för din skull. Du ska vara stolt över det du åtsadkommit. Det är superbra jobbat!!
    Och det var ditt val att göra det på egen hand.

Kan inte du känna en glädje för att en persons liv har förändrats så drastiskt som mitt liv har gjort?
    Att jag nu lever ett hälsosamt liv, där möjligheten att skaffa barn äntligen existerar?
    Kan du inte vara glad för min skull?

Jag klarade inte det på egen hand, så jag tog den hjälpen som fanns. Och det blev jättebra!
    Jag går inte runt och hycklar med hur jag gått ner i vikt. Jag vet att det inte är min förtjänst ( de sista 10- 15 kg är dock det) utan en operations. Det är kirurgerna på Aleris (Kristianstad) som gjorde det till mig. Och jag är dem evigt tacksam för detta!

Till Anonym (Före detta fetto): Självklart är det bra att du blivit hälsosam och normalviktig och förhoppningsvis också lyckligare. Bara synd att det behövde bekostas av samhället när du hade kunnat fixa det själv om du känt dig tillräckligt motiverad. Jag skulle också gärna få ut nåt mer personligt av mina skattepengar än dom vanliga skola, vård och liknande.

Är det BMI-gräns 30 för GBP? Hade jag gått upp ca 5 kg till efter min graviditet hade jag också kvalat in i såna fall.    

• Anonym (Före detta fetto)

Jag har för mig att absolut minsta BMI-gräns är 35 men helst ska man ha BMI 40..
    Jag låg på BMI 44-45 innan jag gick ner de 10 kg som krävdes av mig inför GBP.
    Efter de 10 kg låg jag på BMI 41..
    Nu ligger jag på BMI 23

Skrattande 

• Waldo
    Anonym (Skattebetalare) skrev 2012-05-08 11:58:20 följande:
    Jag känner sjuksköterskor som får hjälpa till framför allt efter operationen och det är inget jobb dom gör med nöje kan jag säga dig. Dom berättar en hel del om sitt jobb (utan att avslöja nån person så klart) och det låter inte trevligt. Vet t o m en som bytt avdelning för att slippa det tunga jobbet.
    Men sluta nu, det finns ingen sköterska som lyfter några obesitaspatienter
    Det är helt enkelt inte sannt det faller på sin egen orimlighet, det inser du väl?

Om man som sköterska av någon annan anledning inte klarar av att vistas bland patienter, bör man byta yrke helt
    Jag missbrukar lite av min drog varje dag eftersom jag äter socker i många former. Och det funkar förträffligt.
    NEJ, det är inte dig drog.
    Du är inte matmissbrukare
    Varför anser man att det är ok att skära i och lemlästa en människa invärtes egentligen? För att det inte syns på utsidan? Det är riskfyllt och flera får problem efteråt.
    Man anväder kirurgi idag på otaliga patienter där det inte ens skulle komma på tanken att diskuteras om det är ok att skära i en människa, så jag förstår inte din fråga.
    Skulle ju vara jättebra om man på ICA-kortet hade lagt in vad man inte får köpa. Vad är det som egentligen är så fel i nåt sånt? Är det den potentiella förnedringen med att ertappas att handla saker som man inte ska? 
    HAHAHAHAHAHA!!!!

Okej, låt mig sammanfatta dina lösningar.
    Man ska sätta hänglås på kylskåpen och surra ihop tänderna på folk
    Man ska behandla dem illa på sjukhus o liknande
    Och man ska programerad deras ICA kort med vad dom får handla

Och du anser att det är du som är den fullt friska av oss...?
    Waldo skrev 2012-05-08 12:33:17 följande:
    Men sluta nu, det finns ingen sköterska som lyfter några obesitaspatienter
    Det är helt enkelt inte sannt det faller på sin egen orimlighet, det inser du väl?

Om man som sköterska av någon annan anledning inte klarar av att vistas bland patienter, bör man byta yrke helt

NEJ, det är inte dig drog.
    Du är inte matmissbrukare
    Man anväder kirurgi idag på otaliga patienter där det inte ens skulle komma på tanken att diskuteras om det är ok att skära i en människa, så jag förstår inte din fråga.
    HAHAHAHAHAHA!!!!

Okej, låt mig sammanfatta dina lösningar.
    Man ska sätta hänglås på kylskåpen och surra ihop tänderna på folk
    Man ska behandla dem illa på sjukhus o liknande
    Och man ska programerad deras ICA kort med vad dom får handla

Och du anser att det är du som är den fullt friska av oss...?

Nej, sköterskorna lyfter inte obesitas-patienterna, har aldrig påstått nåt sånt, men dom måste ändå hantera dom på olika sätt som kräver fysisk styrka. Dom skuttar inte direkt runt varken före eller efter operationen.

Vad är det som diskvalificerar mitt sockerberoende från att vara ett beroende? Bara för att jag inte är smällfet så kan jag väl ändå ha någon form av beroende som involverar mat.

Att göra ett stort kirurgiskt ingrepp för nåt som kan hanteras på icke-kirurgiskt sätt ser jag som fel. Vore bättre med psykolog-hjälp och tränare.

Och jag har heller aldrig påstått att sköterskorna ska behandla sina patienter illa utan jag berättar bara att det ingår i deras yrkesroll att vara vänlig och förstående, men när dom jag känner är privata säger dom vad dom egentligen tycker om att behöva hantera obesitas-patienter och att så mycket skattepengar läggs på det. 

Om jag presenterades valet att
    a) vi ska snitta dig (du kan dö) och ta bort en viktig del av din matsmältningsfunktion så du aldrig kan äta normalt igen
    och
    b) vi kommer begränsa ditt tillflöde på skräpmat genom att ge dig ett begränsat ICA-kort där du inte kan handla skräpmat ett tag så du kan gå ner i vikt lättare
    så tar jag solklart alternativ b). Men å andra sidan är jag ingen latmask utan är beredd att slita hårt för att nå dit jag vill.         
  • Waldo
    Anonym (Skattebetalare) skrev 2012-05-08 12:59:09 följande:
    Nej, sköterskorna lyfter inte obesitas-patienterna, har aldrig påstått nåt sånt, men dom måste ändå hantera dom på olika sätt som kräver fysisk styrka. Dom skuttar inte direkt runt varken före eller efter operationen.
    Det är du som själv säger så här:
    Säger bara som det är... Sjuksköterskor är inte robotar utan människor och många av dom slits ut genom att vara tvungna att varjedag hantera alltför tunga personer.
    Exakt vad är dete då du menar?
    Ka du precisera dig exakt vad det är som händer efter operationen som gör att dom slits ut av just obesitaspatienterna och inte av de andra patienterna i samma viktkategori?

Och denna fråga vill jag gärna att du svarar på VAD är det som händer i eftervården på dygn 1 som gör att det är för tungt?
    Vad är det som diskvalificerar mitt sockerberoende från att vara ett beroende? Bara för att jag inte är smällfet så kan jag väl ändå ha någon form av beroende som involverar mat.
    Skojar du igen?
    Att göra ett stort kirurgiskt ingrepp för nåt som kan hanteras på icke-kirurgiskt sätt ser jag som fel. Vore bättre med psykolog-hjälp och tränare.
    Okej, men då ska alla tillstånd och besvär som kan lösas med icke kirurgiska medel lösas så, enligt dig?

Då är vi tillbaka i samhällekonomilektionen, du förstår konsekvenserna?
    Och vi är tillbaka i livskvalitekonsekvenserna.....
    Och jag har heller aldrig påstått att sköterskorna ska behandla sina patienter illa utan jag berättar bara att det ingår i deras yrkesroll att vara vänlig och förstående, men när dom jag känner är privata säger dom vad dom egentligen tycker om att behöva hantera obesitas-patienter och att så mycket skattepengar läggs på det. 

Vad du säger är det här:
    Anonym (Skattebetalare) skrev 2012-05-08 09:33:39 följande:
    jag säga att det är rätt många sjuksköterskor som måste ta hand om er under er sjukhusvistelse som är vänliga mot er där för att det ingår i jobbet, men som tycker ni skulle fixat det där själva och som tycker det är asjobbigt att behöva hålla på att ta hand om er.
    Dom tycker tom det är så asjobbigt att dom byter avdelning för att slippa "OSS"
    Vill du att jag ska visa var du skev det också?
    ) vi ska snitta dig (du kan dö) och ta bort en viktig del av din matsmältningsfunktion så du aldrig kan äta normalt igen
    och
    Hur menar du att jag aldrig kan äta normalt igen?
    Vad är det du tänker på?
    Jag vill verkligan ha ditt expertutlåtande här

En liten fundering på det där med hur du ska handtera administationen med ICA kortet

Om jag är ensamstående mamma och ska köpa lördagsgodis till mina barn, då kan jag alltså inte det?
    Eller om jag ska ha 40 årsfest och tänkte bjuda öl och jordnötter till tilltugg, ska jag någon som köper ut då?
Svar på tråden Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället