Anonym (Skattebetalare) skrev 2012-05-07 15:00:44 följande:
Känns inte som det går att få riktigt koll på kostnaderna eftersom det inte är helt ovanligt med efterföljande operation för borttag av överskottshud. Känns verkligen smart att jämföra ett i-landsproblem med hur mycket pengar som ges bort i ekonomiskt bistånd till svältande och liknande. Kanske vore bättre att åka som volontär till dom länderna och äta deras mat så behövs ingen gbp-operation sen. Pengar till svältande och framför allt barn ser jag som ett oändligt mycket ädlare mål för folks skattepengar än tjockisoperationer.
Eftersom du är en som gjort operation så kan du väl svara på varför du inte ändrade matvanor och började träna istället för att operera dig?
De pengar jag skrivit om i mitt inlägg är inga pengar som går till några fattiga länder utan de pengar som betalas ut till människor boende i Sverige, via t.ex. socialbidrag, introduktionsbidrag och till flyktingar som kommit till Sverige. Så ja, det är mycket smart av mig att jämföra dessa kostnader då det också är en kostnad för oss skattebetalare..
Och att du vill lägga dina skattepengar på svältande barn i Afrika är ju väldigt ädelt av dig, och det menar jag verkligen, men det är inget som gynnar Sverige i slutändan..
Tar vi hand om de sjuka, för JA fetma är en sjukdom, så att dessa kan bli friska så kan de sedan hjälpa till att skapa välstånd och välmående i Sverige, genom att t.ex. betala skatt.
Enligt mig, så har jag inte tagit någon annans skattepengar och betalat min operation med utan det är mina egna betalda skattepengar som gått till det. Det valde jag att lägga mina skattepengar på!
Jag tänker inte sitta och ljuga och säga att jag inte åt för mycket skit eller drack för mycket läsk eller what ever, för givetvis gjorde jag det.. Annars hade jag inte blivit så fet som jag blev och lidit av "sjuklig fetma" som den graden jag hade kallades för.
Men jag hade inte samma förutsättningar som andra att gå ner i vikt då jag hade både PCO och underproduktion i sköldkörteln. Båda dessa tillstånd/sjukdomar gör att man går upp i vikt och har väldigt svårt att gå ner i vikt.
Vi har inte alla samma förutsättningar och det är det som jag blir så ledsen över att vissa människor vägrar inse!
Jag kan inte nämna alla otaliga dieter och bantningspiller jag gått på under åren och jo jag har visst det tränat. Inte toktränat som en atlet nej, men jag har gått på aerobics och spinning och simmat under alla år.. Jag fick övergå till simning de sista åren då aerobicsen p.g.a. min vikt slet för mycket på leder och jag riskerade allvarliga skador.
Så jag har försökt att gå ner i vikt själv och det tog ca 3 år från den dagen jag först ansökte om GBP tills den dagen jag väl blev opererad.
Nu vet jag att det idag går fortare och att vården är slappare i att släppa på dessa operationer. Och det är inte alltid bra då jag sett ett par personer som verkligen misskött sig och som troligtvis kommer sitta där och vara feta igen om några år. Och det är tragiskt för de förstör verkligen för oss som vill/ville ha detta nya liv som vi får efter GBP.
Jag menar inte att vara nån moralkärring som ska sitta och läxa upp er som är emot dessa operationer men jag ber er att i alla fall öppna ögonen för att alla människor inte har samma förutsättningar.
Och tycker man att det är så himla lätt för en person som lider utav fetma att gå ner i vikt, tycker man då att det är lika lätt för en person som lider av anorexi att gå upp i vikt?? (Såg en kommentar längre upp angående detta) Båda tillstånden är ju en sjukdom som innebär en form av ätstörning..