• Anonym (Skattebetalare)

Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället

Såg just Skönhetsbubblan ang. mammaplastik och känner mig något irriterad. Tjockisoperationer görs just nu på rutin och jag vet flera som gjort det utan att betala en spänn. Däremot får man pröjsa själv om en graviditet har sabbat ens kropp rejält och man vantrivs. Det är ju helt sjukt. Ja, tjockisar kostar samhället massor eftersom dom drabbas av en massa sjukdomar MEN det är ens egna beteende som orsakat det och det är relativt lätt att åtgärda. Ja, jag vet att jag lär få en massa påhopp för detta, men väx upp, ta ansvar. Sluta äta skräp och börja förbruka kalorier istället så är det relativt lättfixat.

Efter en graviditet förändras kroppen. För en del är det mer och för andra mindre. Det är solklart mer berättigat för en mamma vars kropp förändrats efter graviditet och som vill göra nåt åt det att få det sponsrat än en fetmaoperation.

Kan man gissa att det är överviktiga gubbar som suttit och beslutat att fetmaoperationer ska sponsras, men inte mammaoperationer? 

• Svar på tråden Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället
  • Momat

Det här var en av de mest korkade trådstarterna jag läst idag.

Man är inte sjuk om man har hängbröst, bristningar eller sladdrig mage. Man är bara en vanlig mamma. Hängbrös och sladdermagar leder inte till några följdsjukdomar och kostar således inga pengar åt samhället.

Man kan däremot bli väldigt sjuk om man är extremt tjock och inte lyckas gå ner på egen hand. Vården av t.ex. diabetespatienter eller hjärtsjuka kostar mycket pengar och det är billigare att göra en gbp än att vårda människor i åratal.

TS: vill du så hemskt gärna sponsra korrigeringen av mammakroppar, starta en egen fond och gör det då. Men blanda inte in oss andra skattebetalare. Jag bryr mig inte ett dugg i att andra mammor har sladdriga magar och taxöretuttar och vill absolut inte betala för att få deras fåfänga tillfredsställd.

• Regnig måndag
    Mamafrida skrev 2012-05-03 08:17:50 följande:
    Ja det kan ju stämma, men det är inte rätt för det.
    Det är mycket tydligt att du moraliserar över överviktiga. Det är ok anser jag för små människor med klent självförtroende brukar behöva någon att hacka på och moralisera över. Det kan vara prostituerade, invandrare, överviktiga eller handikappade. Oavsett vem som är föremålet så är budskapet alltid densamma att de är så moraliskt förtappade och en själv är så sanslöst genombra på alla sätt och vis.

Men det är ok att du gör det därför det ger oss andra någon att hysa överseende med, ungefär som man klappar ett oförstående barn på huvudet och säger "det där kommer du förstå när du blir stor".  Vi får helt enkelt en chans att inse hur bra vi faktiskt är samtidigt som vi övar oss i att vara både storsinta och överseende.

Tack!
    Solig
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Mamafrida
    Regnig måndag skrev 2012-05-03 08:29:33 följande:
    Det är mycket tydligt att du moraliserar över överviktiga. Det är ok anser jag för små människor med klent självförtroende brukar behöva någon att hacka på och moralisera över. Det kan vara prostituerade, invandrare, överviktiga eller handikappade. Oavsett vem som är föremålet så är budskapet alltid densamma att de är så moraliskt förtappade och en själv är så sanslöst genombra på alla sätt och vis.

Men det är ok att du gör det därför det ger oss andra någon att hysa överseende med, ungefär som man klappar ett oförstående barn på huvudet och säger "det där kommer du förstå när du blir stor".  Vi får helt enkelt en chans att inse hur bra vi faktiskt är samtidigt som vi övar oss i att vara både storsinta och överseende.

Tack!
    Solig

Massa fina ord du! Men det låter mest som att du försöker övertyga dig själv om att du är bra.... hoppas det funkar!
  • Regnig måndag
    Mamafrida skrev 2012-05-03 08:36:02 följande:
    Massa fina ord du! Men det låter mest som att du försöker övertyga dig själv om att du är bra.... hoppas det funkar!
    Tack!

Bara det att jag inte behöver övertyga mig själv eftersom jag vet att jag är bra!
    Och du visar ju bara att det faktiskt är som jag säger.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Mamafrida

Jag gillar dock din sidfot, "jag har inte betalt för att vara snäll", haha

Min lyder: "jag tänker inte betala för att vara snäll" 

• Dohgon

Tror TS menar bukoperationer. när de skär bort överflödig hud. Det får man väldigt lätt om man varit överviktig idag, men som mamma så är det tydligen så det skall vara.
    Jag hade otur och magen blev förstörd, jag får inte hjälp även fast jag har riktiga problem med det. men en bekant som var överviktig och gick ner i vikt fick en operation, trots att denne inte hade några direkta problem med någonting. Det irriterade mig också =)

• Waldo
    Mamafrida skrev 2012-05-03 08:10:25 följande:
    Känns som att det enda kriteriet för att få en gbp är att du väger ett visst antal kilon, inte VARFÖR du väger dessa kilon!
    Om du verkligen hade varit insatt i debatten runt obesitaskirurgin idag, kring forskningen och utvecklingen hade du vetat och hängt med hur det ser ut kring just uppföljning med psykologsamtal
    Vore intressant att få ett referat från dig kring detta

Anledningen till att det är försvarbart med obesitaskirurgi är att det är en samhällsekonomisk VINST efter dessa operationer, långt bortom skönhet och utseende och det är därför man kommer att fortsätta att satsa på detta
    Som allting när det kommer till kritan handlar det om pengar i denna värld, så även om detta
    Men eftersom du vet så mycket, vad tror du den samhällsekonomiska vinsten består av?
  • Anonym (Wtf)
    Mamafrida skrev 2012-05-03 08:10:25 följande:
    Känns som att det enda kriteriet för att få en gbp är att du väger ett visst antal kilon, inte VARFÖR du väger dessa kilon!
    man ska inte yttra sig om sådant man inte vet. det är inte det enda kriteriet som behöver uppfyllas. min syster har genomgått operationen och fick prata med psykologer och läkare ett väldigt bra tag innan, de tog henne två år att få denna op och då kämpade hon själv. men efter förhållande med misshandlare och kräkningar hela livet plus mobbad och misshandlad som barn av sina klasskamrater sätter sina spår. det är inte direkt en riskfri op och de kan ha allvarliga följder så "de flesta" människor gör detta som sista utväg. givetvis finns det nötter också. det finns överallt. det har ju tex TS bevisat.. 
  • Omorfia
    Waldo skrev 2012-05-03 08:57:53 följande:
    Om du verkligen hade varit insatt i debatten runt obesitaskirurgin idag, kring forskningen och utvecklingen hade du vetat och hängt med hur det ser ut kring just uppföljning med psykologsamtal

Anledningen till att det är försvarbart med obesitaskirurgi är att det är en samhällsekonomisk VINST efter dessa operationer, långt bortom skönhet och utseende och det är därför man kommer att fortsätta att satsa på detta

Som allting när det kommer till kritan handlar det om pengar i denna värld, så även om detta

Men eftersom du vet så mycket, vad tror du den samhällsekonomiska vinsten består av?

Jag skulle vilja ta del av långtidsstudierna som visar att det långsiktigt är en samhällsekonomisk vinst med GBP.

Kortsiktigt så vet man ju att det är bra resultat, dvs att personen går ned i vikt. Men feta som inte "kan" gå ned vikt har ju en ätstörning och grundproblemet sitter ju inte i kroppshyddan. Jag kan tycka att man borde satsa pengar på att hjälpa folk att gå ned i vikt utan operation i första hand.

Min svåger som har fetma ville ha hjälp art gå ned i vikt och blev remitterad till Danderyd. Där ville de boka in honom på operation på en gång. Inget tal om att prova andra saker först, utan operation is the shit och sen kan sjukvården och samhället svära sig fria.
  • Mamafrida
    Waldo skrev 2012-05-03 08:57:53 följande:

Jag har tyvärr ingen källa till mina funderingar, har du?
Svar på tråden Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället