• Anonym (Skattebetalare)

Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället

Såg just Skönhetsbubblan ang. mammaplastik och känner mig något irriterad. Tjockisoperationer görs just nu på rutin och jag vet flera som gjort det utan att betala en spänn. Däremot får man pröjsa själv om en graviditet har sabbat ens kropp rejält och man vantrivs. Det är ju helt sjukt. Ja, tjockisar kostar samhället massor eftersom dom drabbas av en massa sjukdomar MEN det är ens egna beteende som orsakat det och det är relativt lätt att åtgärda. Ja, jag vet att jag lär få en massa påhopp för detta, men väx upp, ta ansvar. Sluta äta skräp och börja förbruka kalorier istället så är det relativt lättfixat.

Efter en graviditet förändras kroppen. För en del är det mer och för andra mindre. Det är solklart mer berättigat för en mamma vars kropp förändrats efter graviditet och som vill göra nåt åt det att få det sponsrat än en fetmaoperation.

Kan man gissa att det är överviktiga gubbar som suttit och beslutat att fetmaoperationer ska sponsras, men inte mammaoperationer? 

• Svar på tråden Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället
  • Waldo
    Omorfia skrev 2012-05-03 09:24:19 följande:
    Jag skulle vilja ta del av långtidsstudierna som visar att det långsiktigt är en samhällsekonomisk vinst med GBP.
    Kortsiktigt så vet man ju att det är bra resultat, dvs att personen går ned i vikt. Men feta som inte "kan" gå ned vikt har ju en ätstörning och grundproblemet sitter ju inte i kroppshyddan. Jag kan tycka att man borde satsa pengar på att hjälpa folk att gå ned i vikt utan operation i första hand.
    Min svåger som har fetma ville ha hjälp art gå ned i vikt och blev remitterad till Danderyd. Där ville de boka in honom på operation på en gång. Inget tal om att prova andra saker först, utan operation is the shit och sen kan sjukvården och samhället svära sig fria.
    Då föreslår jag att du googlar, det är du säkert lika kunnig i som jag
    Det du ska söka dig till och som är intressant är studier från Sahlgrenska och rapporter från socialstryrelsen

Dom långtidsstudier som har kommit nu visar att GBP och DS är dom som lyckats hålla vikten relativt över lång sikt i förhållande det dom som fick kostrådgivning och liknande

Huruvida det var ett rätt beslut att operera din svåger utan att prova andra saker är en orimlig diskusion.
    Det är egentligen bara något som kirurgen kan svara på, för det handlar om betydligt fler faktorer än endast övervikten
  • Waldo
    Mamafrida skrev 2012-05-03 09:28:50 följande:
    Jag har tyvärr ingen källa till mina funderingar, har du?
    Jag har definitivt inte källa till dina funderingar och jag börjar förstå att du inte har det heller.....
  • Waldo
    Anonym skrev 2012-05-03 10:19:56 följande:
    I detta fall tycker inte jag man ska ha haft rätt till operationen och det går faktiskt och töja ut magsäcken med tiden. Det är här jag tycker man inte ska bevilja operationer med statens pengar.
    Men de som verkligen försöker göra något på egen hand och inte lyckas, varför inte? Om man ändå kan sköta sig sen och går ner
    Nej, du kan INTE töja ut magsäcken efter en GBP.

Helt enkelt därför att man har kopplat bort magsäcken.
    Vad man skulle kunna diskutera är OM man man töja ut tarmfickan, som maten hamnar direkt i.
    Men faktum är att dom som är långtidsopade och röntgat sig har inte haft något större töjning av tarmen
    Vad som har skett är att man har vänjt sig vid socker och fett och kommit över dumpning effekten
  • Anonym
    Waldo skrev 2012-05-03 10:35:53 följande:
    Nej, du kan INTE töja ut magsäcken efter en GBP.

Helt enkelt därför att man har kopplat bort magsäcken.
    Vad man skulle kunna diskutera är OM man man töja ut tarmfickan, som maten hamnar direkt i.
    Men faktum är att dom som är långtidsopade och röntgat sig har inte haft något större töjning av tarmen
    Vad som har skett är att man har vänjt sig vid socker och fett och kommit över dumpning effekten
    kanske inte töja då men om man fortsätter och trycka ner mat kan man börja vänja magen med mer fett och socker utan och få dumping. Ja precis som du skrev ja
  • Delilia
    Regnig måndag skrev 2012-05-03 10:22:38 följande:
    Buhu buhu buhu.

Så otroligt jävla synd det är om dig som betalar SKATT!
    Så otroligt jävla synd om dig att det finns annat folk som bestämmer var de gemensamma skattepengarna ska gå till.
    Så otroligt jävla synd om dig att du inte förstår dig på samhällsekonomi ens på basal nivå.

Jag vill inte betala dagis till slöa lata jävla morsor som går hemma och dräller samtidigt som de har ungarna placerade på dagis så de slipper ta hand om sin egen avkomma. Jag antar att du tycker det är ok att jags skapar en miljon hattrådar om detta där jag gnäller och bölar över MIN skatt som går till meningslösa saker?

Fetmaoperationer finns mycket vinst med men vilken är vinsten till att bekosta slömorsors semestertillvaro?
    Alltså detta inlägg.. ha ha ha du är ju för go´ alltså. Detta inlägg måste jag visa för alla jag känner! Du har verkligen missuppfattat precis allting!

Iaf: Om du läser tråden ordentligt och faktiskt försöker förstå vad folk skriver så är det som så att det finns en del som anser att OM staten betalar för att fd tjockisar ska få skinnreduktion så borde även staten betala för fd preggon som har samma problem. Eftresom många blir arga på att fd preggon ska få magskinnet åtdraget med skattepengar så ställde jag frågan varför det är ok att fd tjockisar får hjälpen. Det handlar väl om hur mkt hälsoproblem med skinnet man har anser jag? alla som lider ska väl få hjälp.  
  • Momat
    Delilia skrev 2012-05-03 14:16:07 följande:
    Alltså detta inlägg.. ha ha ha du är ju för go´ alltså. Detta inlägg måste jag visa för alla jag känner! Du har verkligen missuppfattat precis allting!

Iaf: Om du läser tråden ordentligt och faktiskt försöker förstå vad folk skriver så är det som så att det finns en del som anser att OM staten betalar för att fd tjockisar ska få skinnreduktion så borde även staten betala för fd preggon som har samma problem. Eftresom många blir arga på att fd preggon ska få magskinnet åtdraget med skattepengar så ställde jag frågan varför det är ok att fd tjockisar får hjälpen. Det handlar väl om hur mkt hälsoproblem med skinnet man har anser jag? alla som lider ska väl få hjälp.  
    Fd preggon? Varför inte helt enkelt skriva "mammor"?
  • Anonym (Wtf)

har någon här sett hur en persons hud ser ut efter en gbp? liiiiiite skillnad på dem än på mammor som fött barn.. mina armar ser ut som vanligt, mina lår ser ut som vanligt dock är min mage lite mindre fast. jag skulle aldrig begära en plasikop för de.. 

• Lavish
    Anonym (Wtf) skrev 2012-05-03 14:26:59 följande:
    har någon här sett hur en persons hud ser ut efter en gbp? liiiiiite skillnad på dem än på mammor som fött barn.. mina armar ser ut som vanligt, mina lår ser ut som vanligt dock är min mage lite mindre fast. jag skulle aldrig begära en plasikop för de.. 
    Har du någonsin hört talas om att kroppen förändras olika mycket för olika personer?
  • Delilia
    Momat skrev 2012-05-03 14:21:11 följande:
    Fd preggon? Varför inte helt enkelt skriva "mammor"?
    Eftersom man kan vara mamma utan att ha varit gravid. Om någon har adopterat ett barn så betyder ju inte det att vederbörande utsatt sin kropp för samma fysiska belastning som någon som burit barnet i magen. Vidare finns det lesbiska par som har barn. Då finns två mammor men endast en som burit barnet.
Svar på tråden Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället