• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-23 22:53:10 följande:
    Nej, det anser jag inte. Men det är tur att det finns ssk som faktiskt kan tänka sig att hjälpa med basala hygienen.

Vad tror du själv angående lång eller kort slang till CVK?
    ....att du inte har en aning om vad vi pratar om. Hade du det hade du enkelt kunna talat om det och sluppit bli ifrågasatt.
  • Anonym (Också SSK)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-23 22:53:10 följande:
    Nej, det anser jag inte. Men det är tur att det finns ssk som faktiskt kan tänka sig att hjälpa med basala hygienen.

Vad tror du själv angående lång eller kort slang till CVK?

Slingra dig inte!! Jag blir så trött, precis som de andra i tråden. Min fråga ställdes från början för att testa din ödmjukhet inför andras kompetens. Vad jag anser spelar dörför ingen roll. Jag vet. Jag vill veta vad du skulle göra i en sådan situation, att en kollega har vanliga droppslangar, och inte de extra långa som faktiskt finns. I ett inlägg säger du att du skulle gå till chefen för att rådfråga, att du gör det vid fel. Men är det fel med kortare slangar?

Jag har inte varit länge på FL, inte ens ett år, men i varje ssk-tråd finns det nån medlem som fabulerar och sedan blir svart. Jag börjar känna igen mönstret... Himla tråkigt för de som vill ha bra svar.   
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-23 22:56:25 följande:
    ....att du inte har en aning om vad vi pratar om. Hade du det hade du enkelt kunna talat om det och sluppit bli ifrågasatt.
    Om CVK? Jag vet, men frågan är om du vet rätta svaret?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-23 23:03:45 följande:
    Om CVK? Jag vet, men frågan är om du vet rätta svaret?
    Ja om CVK:n. Ja, jag har det rätta svaret och förklaringen till varför.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-23 23:06:06 följande:
    Ja om CVK:n. Ja, jag har det rätta svaret och förklaringen till varför.
    Så bra.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Englia

Haha, det var ett tjat om CVK slangar :)
    Är också SSK och har arbetat på både infektion och AVA där CVK är vanligt förekommande.

Visst är det bra med avvikelser, men då måste man ju vet VAD det är man skriver avvikelsen på :

• Englia

Jaja, på AVA (akutvårdsavdelning) var patienterna så pass sjuka och de medicinska uppgifterna så många att de ersatte usk med Ssk efter hand som usk slutade, eftersom usk i så många lägen inte gick att nyttja till de jobbigare situationerna.

Så när 2 Ssk jobbade ihop var den ena OAS men behjälplig med det medicinska, för att underlätta för PAS Ssk.

• Englia

Efter 10 år som usk och ett antal inom akutsjukvård föredrar jag numera att arbeta kommunalt, som arbetsledare och ansvarig för ett antal boende på en enhet.

Hjälper aldrig till med dusch etc, är däremot ofta inne och undervisar, undersöker, lägger om sår, pegar , handhar KAD mm.

Tycker det är väldigt skönt att slippa den basala omvårdnaden, efter alla dessa år som usk och sedan högskolestudier är det skönt att förkovra sig i ngt annat. Med det inte sagt att jag inte gillar omvårdnad.

• Ebba Caroline
    Englia skrev 2012-05-23 23:14:45 följande:
    Haha, det var ett tjat om CVK slangar :)
    Är också SSK och har arbetat på både infektion och AVA där CVK är vanligt förekommande.

Visst är det bra med avvikelser, men då måste man ju vet VAD det är man skriver avvikelsen på :
    Sjävklart ska man veta VAD man skriver avvikelse på.
  • Ebba Caroline
    Englia skrev 2012-05-23 23:24:13 följande:
    Efter 10 år som usk och ett antal inom akutsjukvård föredrar jag numera att arbeta kommunalt, som arbetsledare och ansvarig för ett antal boende på en enhet.

Hjälper aldrig till med dusch etc, är däremot ofta inne och undervisar, undersöker, lägger om sår, pegar , handhar KAD mm.

Tycker det är väldigt skönt att slippa den basala omvårdnaden, efter alla dessa år som usk och sedan högskolestudier är det skönt att förkovra sig i ngt annat. Med det inte sagt att jag inte gillar omvårdnad.

Hur ska du kunna bedömma om en person har risk för trtcksår om du aldrig är emd på dusch?
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?