• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Englia

Riskbedömningar i all ära, men minst 2 av mina boende som enligt riskbedömning anses vara "utom risk" ligger i riskzonen för att utveckla trycksår. Och detta vet jag utan att ha duschat dem.

Som någon skrev, med kompetenta uskor kommer man långt. Ett trycksår kan uppkomma på ett par timmar, och som SSk hinner du omöjligt inspektera alla hudkostymer varje dag.

En stor del av mina uppgifter som SSk är ju att lära ut, instruera och arbetsleda, där ingår det att lära usk hålla koll på boendes hudkostymer, vilka som ligger i riskzonen och bör hållas extra koll på.

Självklart har även jag större koll på riskpatienter av olika slag, och så fort minsta rodnad etc upptäcks så sätter jag in åtgärder.

• PrettyPoppy
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 22:41:26 följande:
    För att de inte är anpassade efter alla patienter. Eller du kanske bara har drömpatienter?

På vilket sätt inte anpassad för alla patienter? Tvärtom tycker jag... Så kan du beskriva lite närmare?
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 22:47:09 följande:
    Ehh...? Vart har jag gjort bort mig? Att man kollar hudkostymen (vareenda meter av kroppen på en människa = hudkostym = hela kroppan) är naturligt för att upptäcka om en person löper risk för tryckså, har begynnande trycksår eller trycksår som redan brutit ut. Det vet varenda sjuksköterska och undersköterska/vårdbiträde. Att sjuksköterskorna inte ids kolla det någon gång i veckan är fruktansvärt!
    Men snälla vän. Du kan inte se på en kropp om det föreligger RISK för trycksår. Ser man något är det redan ett trycksår.

Sen finns det ingen som helst anledning att studera alla patienter nakna flera gånger i veckan. Tvärt om skulle det vara så fruktansvärt integritets kränkande så det finns inte. Det är inte kor vi pratar om.

Däremot ska man göra en riskbedömning på alla patienter med Senior Alert och se till att man har en god kommunikation med undersköterskorna om hur man upptäcker begynnande trycksår och framförallt hur man förebygger det.
  • Miss J
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-24 23:01:00 följande:
    Men snälla vän. Du kan inte se på en kropp om det föreligger RISK för trycksår. Ser man något är det redan ett trycksår.

Sen finns det ingen som helst anledning att studera alla patienter nakna flera gånger i veckan. Tvärt om skulle det vara så fruktansvärt integritets kränkande så det finns inte. Det är inte kor vi pratar om.

Däremot ska man göra en riskbedömning på alla patienter med Senior Alert och se till att man har en god kommunikation med undersköterskorna om hur man upptäcker begynnande trycksår och framförallt hur man förebygger det.
    Ja, detta hade Ju Ebba vetat om hon ens var i vården.
  • Englia

Med tiden kommer erfarenheten, de flesta SSk kan genom att ta del av anamnes, nutritionsstatus, hälsosituation osv snabbt avgöra om en patient ligger i riskzonen eller inte, utan att ens inspektera hud eller använda sig av Norton etc.

Säger dock inte att riskbedömningar är onödiga, dock inte alltid nödvändiga. Och självklart ingår det att även inspektera hudkostymen i verkligheten.

Om jag skulle be att få se över hudkostymen på mina boende minst 1 ggr/ vecka så skulle iallafall 2 av dem anse det vara kränkande, och ett par skulle undra vad fasiken jag höll på med. Så jag inspekterar det som känns relevant, har på 20 boende inte ett enda trycksår.

• Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-24 23:00:36 följande:
    På vilket sätt inte anpassad för alla patienter? Tvärtom tycker jag... Så kan du beskriva lite närmare?
    Klart har alla patienter samma grundsjukdomar, samma nutritionsproblem och samma gångproblematik så funkar det för alla. Men alla har ju inte det...
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-24 22:55:17 följande:
    Alldeles perfekt faktiskt . Ta och prova igen du istället.
    Då borde det inte vara nåt problem att förstå, tycker man ju... Men uppenbarligen var det det
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Miss J skrev 2012-05-24 22:57:28 följande:
    Du skriver mycket fel? 
    Kallar du en gång mycket? (Man kan ju undra vad lite är isåfall...)
  • Anonym (Ssk)
    Englia skrev 2012-05-24 23:04:57 följande:
    Med tiden kommer erfarenheten, de flesta SSk kan genom att ta del av anamnes, nutritionsstatus, hälsosituation osv snabbt avgöra om en patient ligger i riskzonen eller inte, utan att ens inspektera hud eller använda sig av Norton etc.

Säger dock inte att riskbedömningar är onödiga, dock inte alltid nödvändiga. Och självklart ingår det att även inspektera hudkostymen i verkligheten.

Om jag skulle be att få se över hudkostymen på mina boende minst 1 ggr/ vecka så skulle iallafall 2 av dem anse det vara kränkande, och ett par skulle undra vad fasiken jag höll på med. Så jag inspekterar det som känns relevant, har på 20 boende inte ett enda trycksår.
    Om du bedömer att patienten ligger i riskzonen har du ju gjort en riskbedömning
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-24 23:01:00 följande:

Du ser om det börjar bli antydan till trycksår... Eller andra sår. Kollar man de efter dusch så är det inte integritetskränkande.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?