• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Miss J
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 23:09:27 följande:
    Du ser om det börjar bli antydan till trycksår... Eller andra sår. Kollar man de efter dusch så är det inte integritetskränkande.
    Men du skrev ju vid dusch?

Och vid risk för trycksår. Ändrar du dig nu? 
  • Miss J
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 13:21:25 följande:
    Hur ska du kunna bedömma om en person har risk för trtcksår om du aldrig är emd på dusch?
  • Englia

Haha, ja, riskbedömningar till höger och vänster :) herrejösses alla dessa papper som ska finnas i både fysisk journal och i elektronisk. tänk på alla stackars träd :)

• Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 23:09:27 följande:
    Du ser om det börjar bli antydan till trycksår... Eller andra sår. Kollar man de efter dusch så är det inte integritetskränkande.
    Det jag ifrågasätter ditt påstående att en sjuksköterska inte kan göra en riskbedömning om trycksår om hon aldrig är med och duschar patienten.Inte om man kan se början till ett trycksår på en nakenpatient, självklart kan man det.
  • Englia

Jag tycker det är kränkande att spana in i dushrummet och börja leta trycksår, både mot usk och den boende. Iallafall rent rutinmässigt. Sen om den boende duschar, sitter framför handfatet eller vad den nu gör spelar ingen roll. Det är ofta känsligt nog ändå att ha 1 person där inne som hjälper till med duschen, varför ska då 1 till tränga sig på när det finns bättre tillfällen som är mer naturliga?

• Englia

Minns själv när jag studerade hur mycket jag trodde att jag visste och kunde, refererade ofta till olika praktikplatser och vad olika personer där hade sagt. Lite lustigt att någon som inte ens fått sin legitimation så ihärdigt muckar gång på gång om diverse saker, trots att personen ifråga åker på bassning gång på gång. Hoppas verkligen att ödmjukheten lämnas över i samma kuvert som legitimationen.

• Ebba Caroline
    Miss J skrev 2012-05-24 23:12:02 följande:
    Men du skrev ju vid dusch?

Och vid risk för trycksår. Ändrar du dig nu? 
    Ja... Läser du inte vad det står?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-24 23:20:38 följande:
    Det jag ifrågasätter ditt påstående att en sjuksköterska inte kan göra en riskbedömning om trycksår om hon aldrig är med och duschar patienten.Inte om man kan se början till ett trycksår på en nakenpatient, självklart kan man det.
    Ska förtydliga mig: Det är svårt att göra en risk bedömning ang trycksår om man inte har sett vederbörande.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Englia skrev 2012-05-24 23:21:52 följande:
    Jag tycker det är kränkande att spana in i dushrummet och börja leta trycksår, både mot usk och den boende. Iallafall rent rutinmässigt. Sen om den boende duschar, sitter framför handfatet eller vad den nu gör spelar ingen roll. Det är ofta känsligt nog ändå att ha 1 person där inne som hjälper till med duschen, varför ska då 1 till tränga sig på när det finns bättre tillfällen som är mer naturliga?
    Då kan ju sjuksköterskan faktiskt ta en dusch. Svårare än så är det inte.
  • Ebba Caroline
    Englia skrev 2012-05-24 23:26:05 följande:
    Minns själv när jag studerade hur mycket jag trodde att jag visste och kunde, refererade ofta till olika praktikplatser och vad olika personer där hade sagt. Lite lustigt att någon som inte ens fått sin legitimation så ihärdigt muckar gång på gång om diverse saker, trots att personen ifråga åker på bassning gång på gång. Hoppas verkligen att ödmjukheten lämnas över i samma kuvert som legitimationen.
    Nu är jag ju inte bara student...
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?