• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Anonym (Hallå ja)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 13:21:25 följande:
    Hur ska du kunna bedömma om en person har risk för trtcksår om du aldrig är emd på dusch?
    För att kompetenta uskor kan rapportera vidare? 

• Anonym (Ssk)
    Hur ska du kunna bedömma om en person har risk för trtcksår om du aldrig är emd på dusch?
    Därför att det risken för trycksår bedöms på andra sätt än att titta på en människa som duschar.
  • Vackert

Oj Skrattande Det borde du faktiskt kunna Tyst Risk för trycksår r.t. immobilitet SkrikandesEnligt PES-modellen Solig
  • Vackert
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-24 13:30:47 följande:
    Därför att det risken för trycksår bedöms på andra sätt än att titta på en människa som duschar.

En risk är liksom en risk Skrattande

• Vackert

Riskbedömning kan ju göras bara du hört talas om en patient som exempelvis ligger eller sitter mycket, som äter och dricker dåligt, som har lågt BMI, som är svårt sjuk osv... Du behöver ju kanppt ha träffat patienten.. Görs det inte väldigt ofta riskbedömningar på patienter inom slutenvården idag? Det kan ju gå så fasligt fort!

• PrettyPoppy
    Vackert skrev 2012-05-24 14:00:17 följande:
    Riskbedömning kan ju göras bara du hört talas om en patient som exempelvis ligger eller sitter mycket, som äter och dricker dåligt, som har lågt BMI, som är svårt sjuk osv... Du behöver ju kanppt ha träffat patienten.. Görs det inte väldigt ofta riskbedömningar på patienter inom slutenvården idag? Det kan ju gå så fasligt fort!

Vi gör riskbedömning på alla boende var tredje månad. Vid behov oftare (om ngn snabbt blir sämre görs en ny bedömning).
  • Anonym (Ssk)
    Vackert skrev 2012-05-24 14:00:17 följande:

De flesta äldre som kommer i kontakt med vården bedöms med Senior Alert. Där fallrisk, malnutritionsrisk och trycksårsrisk bedöms.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-24 14:10:06 följande:
    De flesta äldre som kommer i kontakt med vården bedöms med Senior Alert. Där fallrisk, malnutritionsrisk och trycksårsrisk bedöms.
    Eller kanske "ska bedömas" är ett bättre ordval.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Hallå ja) skrev 2012-05-24 13:24:55 följande:
    För att kompetenta uskor kan rapportera vidare? 

Det kan de säkert. Men det är ju ändå bra att se med egna ögon.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-24 13:30:47 följande:

Vid dusch ser du hela hudkostymen. SSK behöver ju nödvändigt inte vara med och duscha veberbörnade men det kan vara bra att se hela hudkostymen, vilket man får vid dusk (eller efter)
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?