• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Anonym (L)
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet) skrev 2025-03-24 17:47:53 följande:
    Missförstår jag dig? Försök till ironi i skriftlig form eller..?
    Försöker du verkligen inbilla dig själv och andra att det endast skulle vara internerade som begår lagbrott???
    Fast hur ska myndigheterna veta vem som är en brottsling om de inte åker fast och blir dömda?
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-03-22 15:10:55 följande:
    Det är framförallt inom politisk islam/islamism som idéer om att kasta homosexuella från hustak frodas (homosexualitet är exempelvis tillåtet i muslimska länder Turkiet och Indonesien) så vad är skillnaden om en islamist eller högerextremist tar till våld mot en homosexuell?
    Så du har förstått olika kulturer kan använda sig av samma religiösa skrift.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-03-22 15:42:52 följande:
    Det är framförallt inom politisk islam/islamism som idéer om att kasta homosexuella från hustak frodas (homosexualitet är exempelvis tillåtet i muslimska länder Turkiet och Indonesien) så vad är skillnaden om en islamist eller högerextremist tar till våld mot en homosexuell?
    Här är ett exempel på när politik och religion blandas. Jag antar att du anser att  extremist-yttringar från  muslimska brödraskapet och eller ISIS ska ses som politik och inte som kulturyttringar..
    Muslimska brödraskapet och ISIS är religiösa rörelser.
  • Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?)
    KillBill skrev 2025-03-24 17:52:42 följande:
    Har du några belägg för detta påstående eller är det något som du hittat på?
    Så vitt jag vet finns ingen statistik som motsäger detta, tyvärr inte heller någon som stödjer.

Men ja, jag har belägg. Annars skulle jag inte skriva något sådant.
    Jag har förstahandsuppgifter från en närstående som yrkesmässigt arbetar inom detta område och jag bedömer uppgifterna som både trovärdiga och högst sannolika.

Storleken och omfattning som de har börjat få insikter om, de bedömningar som de yrkesmässigt gör, på detta grundar de sina sannolikhetsbedömningar och vad de anser vara väl grundade misstankar.
    Och mot bakgrund av detta gör jag min egen sannolikhetsbedömning.
    Jag har utan tvekan belägg för att skriva sannolikt. Men jag avstår självfallet att skriva t ex "statistiskt bevisat", när jag inte har tillgång till sådana bevis.

Min personliga uppfattning är att det finns många och starka krafter som inte är särskilt intresserade av att ta fram någon statistik eller ens vill offentliggöra några officiella uppgifter om dessa problem. 

Om du känner ett behov av att avfärda det som de yrkesmässiga och jag betraktar som högst sannolikt, om du känner behov att såga det som hörsägen eller något annat, så är det helt ok. Om du har sådana behov så är det helt upp till dig.
    Med tiden tror jag säkert att dessa och liknande problem kommer att diskuteras i fler sammanhang, du kommer att få tydliga tecken, kanske t o m bevis, oavsett om du gillar det eller inte.

Om du anser dig ha grund för en motsatt sannolikhetsbedömning? Så är du välkommen presentera den så kan vi gärna resonera och utbyta åsikter, jämföra sannolikheter, om saken.
  • Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?)
    Anonym (L) skrev 2025-03-24 18:33:15 följande:
    Fast hur ska myndigheterna veta vem som är en brottsling om de inte åker fast och blir dömda?
    Ok, nu korrigerar du dig själv och din infallsvinkel till något helt annat.

Men trots detta försök till korrigering så gäller att den saken har jag inte skrivit något om, eller hur?
  • Tyra myra
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-03-24 17:08:52 följande:
    Ok. Om du anser ordet vara fel ändra då till:
    "Vill inte stå utanför bidragen"
    Allt i övrigt lika. Då är vi överens på den punkten?

F ö så tror jag att du känner till, eller åtminstone kan gör din egen bedömning, att Sverige ligger i absoluta världstoppen vad gäller att betala ut bidrag per capita.

Sannolikt särskilt vad gäller att betala ut t ex barnbidrag till barn som stadigvarande befinner sig i ett annat land, t ex som har återvänt till sitt s k hemland, så ligger Sverige mycket högt, sannolikt t o m högst i världen per capita?
    Och under senare tid har vi läst att svenska myndigheter vill försöka komma tillrätta med att mycket skattepengar går till pensioner och andra bidrag som felaktigt betalas ut till personer som stadigvarande befinner sig i andra länder.

Jag tror du känner till att i flera svenska kommuner har avslöjats adresser där många personer står skrivna på samma adress, som utgör angiven adress för flera olika bidrag som betalas ut, adress/bostad där personer växelvis turas om att vistas för att handlägga bidragen, sköta många bankdosor, för flera personer och familjer och ombesörja att bidragspengarna skickas vidare till personer/familjer som stadigvarande vistas i ett annat land.

Ett annat problem som diskuteras är den anmärkningsvärt låga närvaron avseende t ex SFI.
    SFI är ofta en förutsättning för att få ut vissa bidrag.
    Sambandet blir därigenom uppenbart.
    Om en person är anmäld till SFI och uppbär bidrag men rent fysiskt inte befinner sig i Sverige, så kan det vara svårt att få sin närvaro registrerad...

"Bidragssamhälle" eller inte, kriminellt överutnyttjande av den svenska välfärden eller inte, ligger nog mer i hur man VILL presentera och läsa statistik, och ligger nog i hög utsträckning i betraktarens ögon...
    Nu hänger jag inte riktigt med i resonemanget. Vad har "bidragssamhället" med mångkultur att göra? Såvitt du inte vill påstå att ditt förmodade birdagssamhälle skulle vara en del av majoritetskulturen.

Jag ser varken att vi lever i ett bidragssamhälle eller har en bidragskultur. 

Jag anser att vi lever i ett välfärdssamhälle.

Förstår inte heller hur du kan jämställa pensioner med bidrag. Att vi måste se till att välfärden används på ett korrekt sätt och inte flyter ut ur landet är väl något vi alltid måste lägga resurser på. Kontrollmekanismerna kunde vara bättre men "varför slänga ut barnet med badvattnet"?

Sammanfattningsvis vill jag bara säga att mångkultur är något vi alltid har haft och alltid kommer att leva med. Vi har klarat det tidigare och vi lär klara det i framtiden. Ett lands lagar står alltid över den kultur man som medborgare anser sig tillhöra. 
  • KillBill
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-03-24 18:56:30 följande:
    Så vitt jag vet finns ingen statistik som motsäger detta, tyvärr inte heller någon som stödjer.

Men ja, jag har belägg. Annars skulle jag inte skriva något sådant.
    Jag har förstahandsuppgifter från en närstående som yrkesmässigt arbetar inom detta område och jag bedömer uppgifterna som både trovärdiga och högst sannolika.

Storleken och omfattning som de har börjat få insikter om, de bedömningar som de yrkesmässigt gör, på detta grundar de sina sannolikhetsbedömningar och vad de anser vara väl grundade misstankar.
    Och mot bakgrund av detta gör jag min egen sannolikhetsbedömning.
    Jag har utan tvekan belägg för att skriva sannolikt. Men jag avstår självfallet att skriva t ex "statistiskt bevisat", när jag inte har tillgång till sådana bevis.

Min personliga uppfattning är att det finns många och starka krafter som inte är särskilt intresserade av att ta fram någon statistik eller ens vill offentliggöra några officiella uppgifter om dessa problem. 

Om du känner ett behov av att avfärda det som de yrkesmässiga och jag betraktar som högst sannolikt, om du känner behov att såga det som hörsägen eller något annat, så är det helt ok. Om du har sådana behov så är det helt upp till dig.
    Med tiden tror jag säkert att dessa och liknande problem kommer att diskuteras i fler sammanhang, du kommer att få tydliga tecken, kanske t o m bevis, oavsett om du gillar det eller inte.

Om du anser dig ha grund för en motsatt sannolikhetsbedömning? Så är du välkommen presentera den så kan vi gärna resonera och utbyta åsikter, jämföra sannolikheter, om saken.
    Anekdotiska belägg alltså. Hur kan du påstå att problemet skulle vara störst i värden utan några som helst bevis? 

Det går inte att ta det du säger på allvar. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-03-24 18:53:56 följande:
    Muslimska brödraskapet och ISIS är religiösa rörelser.
    Muslimska brödraskapet och ISIS är exempel på religiösa och politiska rörelser. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • nattuw
    Här bör det påpekats att jag inte nämnde något om muslimer utan det är en koppling som KillBill gjorde.
  • nattuw
    Tyra myra skrev 2025-03-23 11:32:36 följande:

Försöker bena ut detta med ett mångkulturellt Sverige. 

Att Sverige varit ett mångkulturellt samhälle under väldigt lång tid råder det väl inga tvivel om. Vi har under långa tider klarat detta genom att helt enkelt låta de som så önskar stå utanför samhället. Mest tydligt ser man detta i gruppen resande (Tattarna), Samerna, Tornedalingarna, och Väänerna, som först under det sena 1900-talet börjat ställa krav på jämlikhet och respekt.

Det är inte sant att Sverige varit ett mångkulturell samhälle där de som ville kunde stå utanför. Beroende på tidsandan har minoriteter tvångsintegrerats eller medvetet utestängts. Det är så det sett ut oavsett om det handlat om Judar, Romer, Samer, Skåningar (när Skåne skulle försvenskas) eller någon annan grupp.
Svar på tråden Mångkultur