• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • KillBill
    Tyra myra skrev 2025-03-24 20:21:45 följande:
    Vad jag tycker är så synd är att vi inte varit beredda att betala för att säkerställa att vår välfärd används på rätt sätt. Under väldigt lång tid har man sett dessa organ som en tärande del av vårt samhälle. Man har inte sett att förvaltandet av vår välfärd är värd att satsa resurser på.

Det är ju inte så att samhället inte vill kontrollera det är helt enkelt resurserna som saknas. 

Det är inte så att medborgarna slutar att rösta på politiker för att de höjer skatter, De slutar rösta på politiker som inte förvaltar vårt gemensamma på rätt sätt.

Detta är samtliga partier i riksdagen skyldiga till. Om vi inte har råd att uppehålla kontrollen över vart våra gemensamma medel tar vägen så är det inte så konstigt att vi är där vi är
    Jag håller med. Det är otroligt viktigt att det finns kontrollsystem som säkerställer att våra gemensamma resurser inte dräneras av människor som försöker komma över pengar på felaktiga grunder och det gäller såväl om det handlar om  någon som fifflar med assiettensersättning,  en SD topp som fifflat med kvitton  eller ett företag som försöker lura kommunen på pengar. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-03-24 22:25:21 följande:
    Sitter du bara och gissar?  Det du påstår är ju totalt fel. 

År 1990 gick 30% av Sveriges BNP åt för att finansiera välfärden. År 2023 hade den andelen av BNP sjunkit till 25%.  Sveriges BNP uppgår till över 6 000 Mdr så en minskning med 5% motsvarar mer än 300 miljarder kronor. 

Ett annat exempel som stödjer påståendet är att år 2023 var bidragsberoendet på den lägsta nivån på 35 år. 

www.scb.se/pressmeddelande/rekordfa-personer-med-sociala-ersattningar-och-bidrag/
    Det tidiga 90-talet var ju rekordår i lågkonjunktur, så kanske inte helt rättvisande att jämföra med.

Finanskrisen i Sverige 1990?1994 ? Wikipedia

ED 2005 nr 8 inlaga.indd
  • Tom Araya

Historikern Lars Trägårdh gör en serie kallad 'Kulturkanonaden' på Youtube-podden Antagonia.

Får man avvika i trygga Sverige? #kulturkanonaden 3

Lars Trägårdh samtalar med Katarina Barrling om saknad, trygghet, protestantism, konformism, kättare, syndabockar, Lena Anderssons havregrynsdiet och bilkörning i södra Italien. Som alltid avslutas #kulturkanonaden med att Lars avkräver gästen 1) Ett verk 2) En person och 3) En händelse som format Sverige. Katarina Barrling är statsvetare. Hon är krönikör i ?God morgon världen?, medverkar i ?Spanarna? i P1 och är fristående kolumnist på Svenska Dagbladets ledarsida. Författare till ?Saknad ? på spaning efter landet inom oss? (med Cecilia Garme) och i höst kommer ?Världens mest protestantiska land. Sverige ? det extrema landet lagom?. Lars Trägårdh är historieprofessor. Han är av regeringen utsedd till ordförande för kommittén som ska ta fram en svensk kulturkanon. Bland många verk och publikationer kan nämnas och ?Är svensken människa?? (med Henrik Berggren 2006), ?Finanskrisen och frågan om människans natur: Altruism och egoism i ljuset av människans kulturella evolution? (med Torbjörn Fagerström 2010) och ?Folkuniversitetets roll i det civila samhället? (2015). Lars bor på Södermalm i Stockholm och i Hov, Skåne där han längtar till Kalifornien med två katter, en amerikansk fru och allt annat än en Volvo och två sladdbarn.

• Cheers
    Tom Araya skrev 2025-03-25 01:55:40 följande:

Historikern Lars Trägårdh gör en serie kallad 'Kulturkanonaden' på Youtube-podden Antagonia.

Får man avvika i trygga Sverige? #kulturkanonaden 3

Lars Trägårdh samtalar med Katarina Barrling om saknad, trygghet, protestantism, konformism, kättare, syndabockar, Lena Anderssons havregrynsdiet och bilkörning i södra Italien. Som alltid avslutas #kulturkanonaden med att Lars avkräver gästen 1) Ett verk 2) En person och 3) En händelse som format Sverige. Katarina Barrling är statsvetare. Hon är krönikör i ?God morgon världen?, medverkar i ?Spanarna? i P1 och är fristående kolumnist på Svenska Dagbladets ledarsida. Författare till ?Saknad ? på spaning efter landet inom oss? (med Cecilia Garme) och i höst kommer ?Världens mest protestantiska land. Sverige ? det extrema landet lagom?. Lars Trägårdh är historieprofessor. Han är av regeringen utsedd till ordförande för kommittén som ska ta fram en svensk kulturkanon. Bland många verk och publikationer kan nämnas och ?Är svensken människa?? (med Henrik Berggren 2006), ?Finanskrisen och frågan om människans natur: Altruism och egoism i ljuset av människans kulturella evolution? (med Torbjörn Fagerström 2010) och ?Folkuniversitetets roll i det civila samhället? (2015). Lars bor på Södermalm i Stockholm och i Hov, Skåne där han längtar till Kalifornien med två katter, en amerikansk fru och allt annat än en Volvo och två sladdbarn.
    Lars Trägårdh har länge varit ett uppfriskande inslag i debatten där han stått för ett självständigt och klokt tänkande i den annars så beklämmande åsiktskorridoren med alla sina förvillelser och rökridåer.

Mångkultur har gett oss bidragsberoende utanförskapsområden. Inget bra med det alls.

Kan någon här  säga NÅGOT överhuvud taget som varit bra med massinvandringen?
  • Anonym (L)
    Cheers skrev 2025-03-25 02:44:42 följande:
    Lars Trägårdh har länge varit ett uppfriskande inslag i debatten där han stått för ett självständigt och klokt tänkande i den annars så beklämmande åsiktskorridoren med alla sina förvillelser och rökridåer.

Mångkultur har gett oss bidragsberoende utanförskapsområden. Inget bra med det alls.

Kan någon här  säga NÅGOT överhuvud taget som varit bra med massinvandringen?

Jag kan. Alla misslyckade människor har gått något att skylla på. 

Arbetar de inte är de parasiter. Arbetar de tar de våra jobb. Du kan alltid lägga skulden på invandrarna oavsett problem. Så slipper du ta ansvar själv. 

• fornminne
    Anonym (L) skrev 2025-03-25 07:21:33 följande:

Arbetar de inte är de parasiter. Arbetar de tar de våra jobb. Du kan alltid lägga skulden på invandrarna oavsett problem. Så slipper du ta ansvar själv. 

Det finns mycket som har varit bra med invandring. Däremot inte MASSinvandring, eller de volymer vi har haft de senaste decennierna.

Få hävdar att invandring I SIG är något dåligt. Men hur många som kommer, och vilka som kommer, spelar roll. 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-24 22:40:06 följande:
    Det tidiga 90-talet var ju rekordår i lågkonjunktur, så kanske inte helt rättvisande att jämföra med.

Finanskrisen i Sverige 1990?1994 ? Wikipedia

ED 2005 nr 8 inlaga.indd
    Det är inte förklaringen. Även 1989 dvs året innan lågkonjunkturen uppgick kostnaden för finansieringen av välfärden till 30% av Sveriges BNP.  På 80- och 90-talet la Sverige mer pengar på välfärden än idag. och det var betydligt fler som levde på bidrag då än idag. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • fornminne

Att jag tycker att det är ett stort problem att vi har långt fler utanförskapsområden än våra grannländer - med alla konsekvenser det medför - betyder inte att jag är misslyckad.

Att många är överens om att våra nordiska grannländer har fört en mer långsiktigt hållbar migrationspolitik, betyder inte att alla dessa är en samling misslyckade människor som behöver någon att skylla på. 

• Cheers
    Anonym (L) skrev 2025-03-25 07:21:33 följande:

Jag var igår hos min grekiske frisör som är väldigt skicklig och mycket trevlig. Min tidigare frisör var från Libanon. Samma där, proffsig och trevlig. Han fick nyligen en dotter som de gett ett helsvenskt (ursprungligen keltiskt) namn. Kemtvätten över gatan drivs av ett supertrevligt par Han är från Mellanöstern och frun är grekiska. Han har ett andra jobb utöver kemtvätten men är lika glad ändå. Hon tog min tunga nytvättade matta och som service bar hem den under armen och in i min lägenhet. Min mobilförsäljare i tjugoårsåldern berättade att han var född i Rinkeby men flyttade därifrån så tidigt som möjligt för att få svenska kompisar och lära sig riktig svenska. Så han talade oklanderlig svenska och ingen Rinkebysvenska alls. Överallt trevliga, hårt arbetande invandrare. Problemet är gettobefolkningen som vägrar anpassa sig, som aldrig lär sig svenska och bara umgås i sina klaner och lever på bidrag.
  • Cheers
    fornminne skrev 2025-03-25 07:39:40 följande:

Att jag tycker att det är ett stort problem att vi har långt fler utanförskapsområden än våra grannländer - med alla konsekvenser det medför - betyder inte att jag är misslyckad.

Att många är överens om att våra nordiska grannländer har fört en mer långsiktigt hållbar migrationspolitik, betyder inte att alla dessa är en samling misslyckade människor som behöver någon att skylla på. 

Väl talat! Bra!
Svar på tråden Mångkultur