• Anonym (TS)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Jag måste erkänna att jag tyckt att SD har haft sina poänger i att vi måste diskutera minskad invandring pga av kostnaden och svårigheter med integration. Men SD:s reaktion i spåren av flyktingkatastrofen i Europa har fått mig att inse att SD-toppen trots sina fina ord om att "hjälpa på plats" och värna om "svenskheten" bara är vidriga människor som inte har ett uns av medmänsklighet. 

Jag läste texten nedan i DN (har förkortat den) och kollade upp det hon skriver, allt stämmer och ALDRIG kommer igen överväga att rösta på SD! De visar sin rätt sida i hur de talar om utsatta människor. 

"I krisens spår fullkomligt väller hatet fram i och runt Sverigedemokraterna. När bilden på den drunknade treåringen Alan Kurdi, uppspolad med ansiktet ner i sanden, blev en världsnyhet vinklade den SD-kopplade hatsajten Avpixlat det till att pojkens öde berodde på att hans pappa bara var ute efter "ett nytt vitt leende" i Sverige. Detta efter att pappans syster berättat att tänderna dragits ut under IS-tortyr. 
    Joachim Hägg, gruppledare för SD på Lidingö, jämför på Twitter tyskarnas varma välkommnande av flyktingarna som nu anländer med österrikarnas välkommnande av nazister vid Hitlers annektering 1938. 
    Men den so mtror att hatet bara syns i partiets utkanter tror fel. Bland annat sprider riksdagsledamoten Kent Ekeroth på Twitter budskapet att människors flykt enbart är muslimers sätt att invandera Europa. När han blir ifrågasatt svarar han: "Flyr? De kommer ju fr säkra länder. Väl medvetna om att de tar sig t Sve för att leva på välfärden. Ni e lättlurade." 
    Dag ut och dag in misstänkliggörs och förlöjligas de män, kvinnor och barn som flyr. 
    Att argumentera för minskad invandring är i sig inte främlingsfientligt. Men att raljera och hetsa mot flyktingar är det definitivt. SD kan tala om sin nya image och påstådda nolltolerans. Men i kriser samlas vi - och i SD är det runt främlingsfientligheten." 

Amanda Björkman - ledarskribent på DN

• Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!
  • Anonym (gfdgfdgfdgf)

Råder väl inget tvivel om att SD är vidriga människor. Men du citerar DN, en tidning som består av obehagliga propagandister och vidriga maktmissbrukare. Och sjuklöverpartierna är 100% ryggradslösa politikerbroilers

Alla alternativ är urusla. Huruvida man ska rösta på SD eller sjuklövern handlar om hur mycket man oroar sig över de problem Sveriges internationellt sett mycket radikala invandringspolitik onekligen medför, samt regeringars totala impotens att göra något åt den patetiskt dåliga skolan, bostadsbristen, etc, etc, etc, eller någon fråga överhuvudtaget.

Tycker man det går alldeles utmärkt kan man fortsätta rösta på status quo, dvs rödblått, dvs fortsatt förfall. Tycker man inte det kan man spela rysk roulette och rösta SD, i ett desperat hopp att lite kaos på något sätt kan röra om i grytan och leda till förbättring. Bryr man sig inte eller känner man avsmak för hela cirkusen kan man skita i att rösta, eller rösta med fötterna och emigrera, som jag är i färd med. 

Jag skyller varken på media eller sjuklövern eller SD. Det är de svenska medborgarna som sumpat chansen att bygga ett bra land genom tröghet, feghet, lathet och konformism. Det är enbart näringslivet som håller Sverige flytande. Som demokrati och medborgarsamhälle har det alltid varit en bananrepublik. 

• Anonym (Feministen)
    nihka skrev 2015-10-04 19:15:35 följande:

Jag säger inte hur folk ska rösta jag säger att om de inte hittar ett parti som passar dem har de möjlighet att rösta blankt eller inte rösta alls. Om de väljer ett parti är de ansvariga för hur de lagt rösten och kan inte skylla det på någon/något annan/annat.

Fast du hör inte det jag försöker säga. Jag har inte påstått för att någon inte skulle ha ansvar för sin röst. Det jag pratar om är orsaker till att SD har såna framgångar. Bara för att jag röstar F! så "skyller" jag inte på andra att jag röstar på dem, även om orsaken till att jag röstar är för att andra partier inte lyfter fram frågan tillräckligt i diskussionen.
  • nihka
    Anonym (Feministen) skrev 2015-10-04 19:33:37 följande:
    Fast du hör inte det jag försöker säga. Jag har inte påstått för att någon inte skulle ha ansvar för sin röst. Det jag pratar om är orsaker till att SD har såna framgångar. Bara för att jag röstar F! så "skyller" jag inte på andra att jag röstar på dem, även om orsaken till att jag röstar är för att andra partier inte lyfter fram frågan tillräckligt i diskussionen.
    Orsaken till att SD har sådana framgångar är att folk röstar på dem. Sedan skyller man ifrån sig. Det fanns inget annat att rösta på. Nähä. Rösta blankt då eller inte alls.
  • Smecker
    Anonym (Feministen) skrev 2015-10-04 17:45:58 följande:

Här är intressant också, det styrker det jag försökte lyfta fram innan. Citat från Anders Sannerstedt, docent i statsvetenskap vid Lunds universitet, som har studerat Sverigedemokraternas väljare.

? Två procentenheter av SD:s väljare är rasister. Resten är människor som antingen inte känner sig hemma i Alliansens politik eller är besvikna på Socialdemokraternas nedmontering av välfärden.

Fast det där är lögn, det är inte alls ett citat från Anders Sannerstedt. Håll koll på dina fakta.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • KillBill
    Anonym (Feministen) skrev 2015-10-04 17:33:48 följande:
    Definiera ordet "få". SD är väl vad jag vet även tredje största parti bland kvinnor.

Det var inte hur de hade röstat i valet utan hur de skulle rösta enligt scb årliga sympatiundersökning, tror den senaste var från maj 2015 så är bara söka.
    Enligt den SCB undersökning från maj 2015 som du hänvisar till så skulle 6,5% av alla kvinnor rösta på SD vilket gör SD till det 4:e största partiet bland kvinnor.

Om man i samma undersökning kontrollerar om det stämmer att  majoriteten av kvinnor som röstar på SD är utrikesfödda eller andragenerations-invandrare så visar det sig att detta påstående är felaktigt.

I gruppen med kvinnor med utländsk bakgrund kan 5,9% tänka sig att rösta på SD medan 6,6% av kvinnorna med svensk bakgrund kan tänka sig att rösta på SD. Här är alltså de Svenskfödda kvinnorna i majoritet. 

7,3% av de utrikes födda och 6,4% av svenskfödda kvinnor kan tänka sig att rösta på SD men men felmarginalen i gruppen utrikes födda kvinnor är så hög som +- 3,2% så det råder en stor osäkerhet kring just denna siffra. 

Eftersom det finns mycket färre utrikesfödda kvinnor än svenskfödda kvinnor i Sverige så är svenskfödda kvinnor och kvinnor med svensk bakgrund i majoritet när man ser till vilka kvinnor som röstar på SD. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Feministen)
    KillBill skrev 2015-10-04 21:02:43 följande:

Enligt den SCB undersökning från maj 2015 som du hänvisar till så skulle 6,5% av alla kvinnor rösta på SD vilket gör SD till det 4:e största partiet bland kvinnor.

Om man i samma undersökning kontrollerar om det stämmer att  majoriteten av kvinnor som röstar på SD är utrikesfödda eller andragenerations-invandrare så visar det sig att detta påstående är felaktigt.

I gruppen med kvinnor med utländsk bakgrund kan 5,9% tänka sig att rösta på SD medan 6,6% av kvinnorna med svensk bakgrund kan tänka sig att rösta på SD. Här är alltså de Svenskfödda kvinnorna i majoritet. 

7,3% av de utrikes födda och 6,4% av svenskfödda kvinnor kan tänka sig att rösta på SD men men felmarginalen i gruppen utrikes födda kvinnor är så hög som +- 3,2% så det råder en stor osäkerhet kring just denna siffra. 

Eftersom det finns mycket färre utrikesfödda kvinnor än svenskfödda kvinnor i Sverige så är svenskfödda kvinnor och kvinnor med svensk bakgrund i majoritet när man ser till vilka kvinnor som röstar på SD. 

Menar att i senaste valet var väl SD tredje största parti bland kvinnor?

Ja precis var den med 7,3 utrikesfödda jag tänkte på och svenskfödda 6,4. Där alltså svenskar som kan tänka sig rösta på SD är färre än de som är födda utomlands.

Det råder ingen större osäkerhet på den siffran än t ex den med utländsk bakgrund/svensk bakgrund. Tvärtemot kan ju snarare den siffran med bakgrund ifrågasättas. Har du en föräldrar som är svensk trots att du är utrikes född räknas du som att du har svensk bakgrund. Samtidigt som om du är inrikes född och har en förälder som är utländsk räknas det som svensk bakgrund. De som räknas till de med utländsk bakgrund är de med två föräldrar som är utrikesfödda.
  • Anonym (Feministen)
    nihka skrev 2015-10-04 19:47:55 följande:

Orsaken till att SD har sådana framgångar är att folk röstar på dem. Sedan skyller man ifrån sig. Det fanns inget annat att rösta på. Nähä. Rösta blankt då eller inte alls.

Frågan är ju varför SD har sådana framgångar och varför folk röstar. Något måste det ju bero på annat än att hälften av Sveriges män gått och blivit rasister. Tror de flesta som röstar på ett parti gör det av en anledning, något vill de ju uppenbarligen uppnå med det. Exempelvis en förändring.
  • nihka
    Anonym (Feministen) skrev 2015-10-04 22:39:23 följande:
    Frågan är ju varför SD har sådana framgångar och varför folk röstar. Något måste det ju bero på annat än att hälften av Sveriges män gått och blivit rasister. Tror de flesta som röstar på ett parti gör det av en anledning, något vill de ju uppenbarligen uppnå med det. Exempelvis en förändring.
    SD är ett missnöjesparti som lovar enkla lösningar på komplicerade problem. Det är alltid lätt att falla för.
  • KillBill
    Anonym (Feministen) skrev 2015-10-04 22:27:20 följande:
    Menar att i senaste valet var väl SD tredje största parti bland kvinnor?

Ja precis var den med 7,3 utrikesfödda jag tänkte på och svenskfödda 6,4. Där alltså svenskar som kan tänka sig rösta på SD är färre än de som är födda utomlands.

Det råder ingen större osäkerhet på den siffran än t ex den med utländsk bakgrund/svensk bakgrund. Tvärtemot kan ju snarare den siffran med bakgrund ifrågasättas. Har du en föräldrar som är svensk trots att du är utrikes född räknas du som att du har svensk bakgrund. Samtidigt som om du är inrikes född och har en förälder som är utländsk räknas det som svensk bakgrund. De som räknas till de med utländsk bakgrund är de med två föräldrar som är utrikesfödda.
    Både Valu (som gjordes under valdagen) och den senaste SCB undersökningen har SD som det 4:e största partiet bland kvinnor.

Ditt påstående om att "majoriteten av kvinnor som röstar på SD är utrikesfödda eller andragenerations-invandrare" är felaktigt. Att den statistiska osäkerheten är stor beror på ett klent underlag i just den gruppen (få utlandsfödda kvinnor) men även om siffrorna är korrekta så kan det inte påverka totalen eftersom det finns en betydande dominans av svenskfödda kvinnor i Sverige.  
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    Smecker skrev 2015-09-22 12:10:01 följande:
    Varför inte?
    Försök förklara logiken själv.
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!