• Anonym (TS)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Jag måste erkänna att jag tyckt att SD har haft sina poänger i att vi måste diskutera minskad invandring pga av kostnaden och svårigheter med integration. Men SD:s reaktion i spåren av flyktingkatastrofen i Europa har fått mig att inse att SD-toppen trots sina fina ord om att "hjälpa på plats" och värna om "svenskheten" bara är vidriga människor som inte har ett uns av medmänsklighet. 

Jag läste texten nedan i DN (har förkortat den) och kollade upp det hon skriver, allt stämmer och ALDRIG kommer igen överväga att rösta på SD! De visar sin rätt sida i hur de talar om utsatta människor. 

"I krisens spår fullkomligt väller hatet fram i och runt Sverigedemokraterna. När bilden på den drunknade treåringen Alan Kurdi, uppspolad med ansiktet ner i sanden, blev en världsnyhet vinklade den SD-kopplade hatsajten Avpixlat det till att pojkens öde berodde på att hans pappa bara var ute efter "ett nytt vitt leende" i Sverige. Detta efter att pappans syster berättat att tänderna dragits ut under IS-tortyr. 
    Joachim Hägg, gruppledare för SD på Lidingö, jämför på Twitter tyskarnas varma välkommnande av flyktingarna som nu anländer med österrikarnas välkommnande av nazister vid Hitlers annektering 1938. 
    Men den so mtror att hatet bara syns i partiets utkanter tror fel. Bland annat sprider riksdagsledamoten Kent Ekeroth på Twitter budskapet att människors flykt enbart är muslimers sätt att invandera Europa. När han blir ifrågasatt svarar han: "Flyr? De kommer ju fr säkra länder. Väl medvetna om att de tar sig t Sve för att leva på välfärden. Ni e lättlurade." 
    Dag ut och dag in misstänkliggörs och förlöjligas de män, kvinnor och barn som flyr. 
    Att argumentera för minskad invandring är i sig inte främlingsfientligt. Men att raljera och hetsa mot flyktingar är det definitivt. SD kan tala om sin nya image och påstådda nolltolerans. Men i kriser samlas vi - och i SD är det runt främlingsfientligheten." 

Amanda Björkman - ledarskribent på DN

• Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2015-10-03 13:04:28 följande:

Och min uppfattning är att det är detta debatten egentligen handlar om - huruvida de anständiga partierna ska försöka integrera inskränktheten eller inte.

Jag röstar för att vi håller inskränktheten och SDs verklighetsfrånvända bild av omvärlden borta.
  • nihka
    Rutgers skrev 2015-10-03 18:08:30 följande:
    Nä, det har de inte. Dessutom har de slutat med etnicitet.
    BRÅ har aldrig använt sig av etnicitet i sin statistik och det är bara SD som tycker att de ska börja med det. Eftersom SD har rasistiska inslag i sin politiska ideologi tycker man att det är av värde att försöka koppla ihop brott med sådant som hudfärg.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-10-04 10:41:09 följande:
    Jag röstar för att vi håller inskränktheten och SDs verklighetsfrånvända bild av omvärlden borta.
    Mm, dit är också mitt alternativ och den i mitt tycke viktigaste frågan att hålla fast vid under tiden fram till valet 2018.

SD är i grunden ointressanta - för galna, för okunniga, för belastade - men SD-krämarna ska inte underskattas. Det är långt från bara på nätet det finns figurer som med lock och pock försöker uppmana oss svenskar och de anständiga partierna att vi ska köpa skitlasset och göra politik det.

Jag kan iofs inte se minsta tecken på en förändring som innebär att något anständigt parti bjuder in "Folkrörelsen för enfald" - men mot bakgrund av att man gjort detta i så många andra länder kan det vara extra viktigt för oss Sverigevänner att uppmana våra politiker att värna den svenska traditionen att hålla rasismen på avstånd.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    todo nada skrev 2015-10-03 19:01:04 följande:
    För att inte tala på synen flertal har på flyktingar.

www.expressen.se/kvallsposten/sd-ledamot-liknar-flyktingar-vid-djur/

Vad säger SD sympatisörerna om detta? Denna man sitter som ledamot för SD i fullmäktige...

Alla som så tappert diskuterar för att SD inte är ett rasistiskt parti, är det inte jobbigt när de som är högt uppsatta inom partiet sätter käppar i hjulen på er? Genom att ÖVERTYDLIGT om och om igen visa motsatsen?
    Detta handlar naturligtvis ännu en gång återigen om s k enstaka rötägg.

SD har en uppsjö av enstaka rötägg och en aldrig sinade ström av nytillkomna. När en PK-SDrepresentant påminner om partiets nolltolerens mot rasistiska uttalanden uppfattar alla enstaka rötägg detta och PK-orötar sig genom att hävda tillfällig sinnesförvirring och i fortsättningen enbart uttala sig rasistiskt bakom lykta dörrar eller anonymt. Där kan man vara hur rötig som helst tillsammans med alla andra enstaka rötägg.
  • Nerfherder
    nihka skrev 2015-10-04 11:12:31 följande:

Detta handlar naturligtvis ännu en gång återigen om s k enstaka rötägg.

SD har en uppsjö av enstaka rötägg och en aldrig sinade ström av nytillkomna. När en PK-SDrepresentant påminner om partiets nolltolerens mot rasistiska uttalanden uppfattar alla enstaka rötägg detta och PK-orötar sig genom att hävda tillfällig sinnesförvirring och i fortsättningen enbart uttala sig rasistiskt bakom lykta dörrar eller anonymt. Där kan man vara hur rötig som helst tillsammans med alla andra enstaka rötägg.

Klockrent!
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2015-10-04 10:41:09 följande:
    Absolut, SD:s människosyn hör inte hemma i vår tid, den har aldrig hört hemma i nån tid, då den enbart är ett uttryck för ett allmänt människoförakt.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2015-10-04 11:02:45 följande:
    Mm, dit är också mitt alternativ och den i mitt tycke viktigaste frågan att hålla fast vid under tiden fram till valet 2018.

SD är i grunden ointressanta - för galna, för okunniga, för belastade - men SD-krämarna ska inte underskattas. Det är långt från bara på nätet det finns figurer som med lock och pock försöker uppmana oss svenskar och de anständiga partierna att vi ska köpa skitlasset och göra politik det.

Jag kan iofs inte se minsta tecken på en förändring som innebär att något anständigt parti bjuder in "Folkrörelsen för enfald" - men mot bakgrund av att man gjort detta i så många andra länder kan det vara extra viktigt för oss Sverigevänner att uppmana våra politiker att värna den svenska traditionen att hålla rasismen på avstånd.
    Nej, det finns istället nya tydliga uttalanden om motsatsen: ingen av de andra riksdagspartierna vill ha något samarbete med SD medan "Folkrörelsen för enfald" ser hur övriga partier börjar öppna sig för ett samarbete med dem.
  • Anonym (Feministen)
    Smecker skrev 2015-10-04 01:39:42 följande:

Inte helt korrekt, då en förödande hög procent Sverige-fiender jag menar sverigedemokrater är beroende av bidrag i olika former och/eller behöver meningsfull sysselsättning vilket också genererar en hög kostnad. Detta står gladeligen vi Sverige-vänner för, vi älskar ju det här landet där till och med sverigedemokrater och andra rasister kan få ett drägligt liv på statens och vår bekostnad.

"Sverigedemokrater och andra rasister". Att vara Sverigedemokrat är väl knappast synonym med att vara rasist. Eller förklara dig gärna. Eller är du en sån som klumpar ihop människor efter deras tro och åsikt och dömer alla efter enstaka individer? Vad gör dig bättre än dessa rasister då? Bara en undran.
  • nihka
    Anonym (Feministen) skrev 2015-10-04 15:10:53 följande:
    "Sverigedemokrater och andra rasister". Att vara Sverigedemokrat är väl knappast synonym med att vara rasist.
    Nej, det finns naturligtvis människor som inte själva är rasister som sympatiserar med ett främlingsfientligt parti med rasistiska inslag med förtroendevalda som sprutar ur sig rasistiska uttalanden, men frågan är hur man kan bortse från det.
  • Anonym (Feministen)
    nihka skrev 2015-10-04 15:17:53 följande:

Nej, det finns naturligtvis människor som inte själva är rasister som sympatiserar med ett främlingsfientligt parti med rasistiska inslag med förtroendevalda som sprutar ur sig rasistiska uttalanden, men frågan är hur man kan bortse från det.

Hur man kan bortse från det, den skulden ligger väl främst på andra politiker samt människor då som inte vågar ta i flyktingfrågan ens med tång. Det hymlas och mörkas en massa för att de är livrädda att SD ska få mer sympatisörer. Vad blir konsekvensen? Jo att fler och fler vänder sig till det parti som vänder sig mot oppositionen. Just nu är det SD. Det har väldigt lite att göra med att folk skulle vara rasister, tvärtom är vi i Sverige väldigt måna om människors lika värde oavsett ursprung, hudfärg eller religion. Intressant fakta är också att majoriteten av kvinnor som röstar på SD är utrikesfödda eller andragenerations-invandrare.

Istället för att se alla som rasister behöver man ju se den bakomliggande orsaken till att detta sker. När var femte röstar på SD och majoriteten av män gör det då går det inte längre att vifta bort alla som rasister utan det har att göra med att en stor del av folket känner sig svikna och förbisedda av det politiska klimat som råder just nu. Det här kan inte ses som något annat än ett stort misslyckande hos politikerna.

Riktigt sorgligt! Med tanke på att Sverige annars är ett land där vi har väldigt breda åsiktskorridorer och där det går att föra en öppen diskussion.
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!