• Anonym (TS)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Jag måste erkänna att jag tyckt att SD har haft sina poänger i att vi måste diskutera minskad invandring pga av kostnaden och svårigheter med integration. Men SD:s reaktion i spåren av flyktingkatastrofen i Europa har fått mig att inse att SD-toppen trots sina fina ord om att "hjälpa på plats" och värna om "svenskheten" bara är vidriga människor som inte har ett uns av medmänsklighet. 

Jag läste texten nedan i DN (har förkortat den) och kollade upp det hon skriver, allt stämmer och ALDRIG kommer igen överväga att rösta på SD! De visar sin rätt sida i hur de talar om utsatta människor. 

"I krisens spår fullkomligt väller hatet fram i och runt Sverigedemokraterna. När bilden på den drunknade treåringen Alan Kurdi, uppspolad med ansiktet ner i sanden, blev en världsnyhet vinklade den SD-kopplade hatsajten Avpixlat det till att pojkens öde berodde på att hans pappa bara var ute efter "ett nytt vitt leende" i Sverige. Detta efter att pappans syster berättat att tänderna dragits ut under IS-tortyr. 
    Joachim Hägg, gruppledare för SD på Lidingö, jämför på Twitter tyskarnas varma välkommnande av flyktingarna som nu anländer med österrikarnas välkommnande av nazister vid Hitlers annektering 1938. 
    Men den so mtror att hatet bara syns i partiets utkanter tror fel. Bland annat sprider riksdagsledamoten Kent Ekeroth på Twitter budskapet att människors flykt enbart är muslimers sätt att invandera Europa. När han blir ifrågasatt svarar han: "Flyr? De kommer ju fr säkra länder. Väl medvetna om att de tar sig t Sve för att leva på välfärden. Ni e lättlurade." 
    Dag ut och dag in misstänkliggörs och förlöjligas de män, kvinnor och barn som flyr. 
    Att argumentera för minskad invandring är i sig inte främlingsfientligt. Men att raljera och hetsa mot flyktingar är det definitivt. SD kan tala om sin nya image och påstådda nolltolerans. Men i kriser samlas vi - och i SD är det runt främlingsfientligheten." 

Amanda Björkman - ledarskribent på DN

• Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!
  • Analysera mera
    Anonym (Fast) skrev 2015-09-09 22:00:39 följande:

För att inte göra Sverige så attraktivt? Som Danmark.

Jag sade bistånd, inte bidrag.
    Svara mig inte med en hel uppsats, tack.
  • Anonym (Fast)
    Analysera mera skrev 2015-09-09 22:04:10 följande:

Du som sverigedemokrat vill väl säkert mena på att alla i Sverige är emot invandring, men att samhället konspirerar bort dessa åsikter.

Inte alla, men jag tror att många tänker så och resonerar så med sina vänner/familjer men få vågar tala om öppet vad dom tycker.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Fast) skrev 2015-09-09 22:09:14 följande:
    Inte alla, men jag tror att många tänker så och resonerar så med sina vänner/familjer men få vågar tala om öppet vad dom tycker.
    Tror jag det, man får ju till och med förneka det här på Familjeliv, annars blir man jagad och stämplad som värre än Hitler!
  • Analysera mera

Det är hursomhelst ingenting vi kan ta reda på.
  • Anonym (bullar)

Väl 8nte så konstigt man blir som man umgås. I mitt 6mgänge finns det tyvärr inte en enda sd anhängare.
  • ölburk2
    Justus Veritas skrev 2015-09-09 21:50:03 följande:
    Även om SD satt vid makten med 100% av rösterna skulle de
    A) inte kunna stoppa flyktingströmmarna (delvis pga vår urholkade militär) då dessa kommer ändå oavsett vem som sitter vid makten i ett land
    B) inte kunna minska på flyktingmottagandet till skälig nivå eftersom vi har krav på oss från EU
    C) behöva lämna EU pga EU:s flyktingmottagarkvot/tvång vilket i det långa loppet skulle göra Sverige ännu osäkrare
    D) inte kunna styra den här skutan åt rätt håll under en mandatperiod (4 år)
    Jag håller med dig till viss del, dock är det helt sant att SD inte kan förändra nåt med sin politik, utan minsta tvekan skulle den istället förvärra situationen i Sverige, att göra redan desperata människor ännu mer desperata löser inget.

Högst troligt kommer SD att öka sitt väljarstöd, det brukar gå den vägen för populistiska enfrågepartier när deras kärnfråga kommer högst på dagordningen, men det behöver inte betyda att ett val ger samma resultat.
    Ofta är det enbart ett uttryck för frustration å hjälplöshet, folk vill se snabba lösningar.

Men vi måste inse att det som händer inte är nåt svenskt problem, inte ens nåt Europeiskt problem utan ett globalt problem, kom ihåg, att till Europa kommer bara ett fåtal  (1-3 milj)  i jmf med det totala antal människor som är på flykt, nu näms siffran 70 miljoner, alltså en ökning med ytterligare10 miljoner på kort tid.
    Å ökningen ser inte ut att avta, tvärtom så ser vi hur nu hur det blossar upp flyktingströmmar över hela Världen.
    Till det finns många förklaringar, sällan lika enkla att förstå som de vi dras med, men i botten ligger i de flesta fall en ekonomisk förklaring.
    Folk har ledsnat på att inte kunna försörja sig, att I-världen bara lovar å lovar, utan att göra nåt konkret. Folk har ledsnat på att I-världen kastar smulor åt dom.
    Så det är fullt möjligt att vi nu ser början till nån slags nyordning, hur vägen dit kommer att se ut har jag inte en aning om, men lätt blir den inte, å troligen blir den väldigt blodig.

Kan vi då lösa problemet på vanlig väg, bistå ekonomiskt å gå på SD:s väg, d.v.s "hjälpa på plats"?
    Nej, det går bara att göra högst begränsade insatser "på plats", nu behövs helt andra insatser, å det globalt, annars väntar en långt värre katastrof än den vi har nu..
    Vi måste agera solidariskt, humant, globalt å väldigt väldigt snabbt, det är enda möjligheten att stoppa den katastrof vi själva försatt oss i.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (bullar) skrev 2015-09-10 09:32:04 följande:
    Väl 8nte så konstigt man blir som man umgås. I mitt 6mgänge finns det tyvärr inte en enda sd anhängare.

Och hur vet du det? Är du med dom in bakom röstskynket?
  • Anonym (bullar)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-10 11:01:53 följande:

Jag vet det för att vi så gott som alltid diskuterar och pratar med varandra. Dvs jag känner dom och ingen sitter ens på en antydan till de nyckelåsikter som skulle krävas för att vara sd anhängare. Tvrtom är de flesta mer eller mindre aktiva i att påtala problematiken med sd politik. Det blir en smula trist efter ett tag.
  • Analysera mera
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-10 11:01:53 följande:

Verkar som du drabbats av hybris om du tror att alla nu plötsligt stödjer SD.
  • Nerfherder
    Analysera mera skrev 2015-09-10 13:10:30 följande:

Verkar som du drabbats av hybris om du tror att alla nu plötsligt stödjer SD.

Hen och alla andra SD:are
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!