Anonym (isa) skrev 2015-10-26 09:45:35 följande:
Nej, det tycker jag inte. Att man flytt från ett land i krig betyder inte att man är boskap som bara måste finna sig i allt och inte tillåtas ha egna önskemål.
Självklart har man rätt till att ha önskemål. Ett önskemål är alltid ett önskemål och inget man kan kräva.
Det smidigaste vore väl att acceptera det man får och sedan jobba sig vidare tills man uppnått sin egen önskan. Alla kan inte få sina önskningar uppfyllda direkt. Så är det inte för de som redan lever i detta land och det kan således inte bli för de nya invånare som kommer hit heller.
Om jag flydde för mitt liv så skulle jag bli glad och tacksam om jag fick tak över huvudet och mat i magen.
Om mitt eget land och folk svek mig så gravt att jag vore tvungen att fly för att rädda mitt eget skinn skulle jag verkligen vara tacksam mot de som tar emot mig.
Om jag fått fly och lämna min säng, mina saker, mitt hem, min familj, min släkt så skulle jag vara evigt tacksam för dem som erbjuder mig en öppen famn. Att få en ny säng att sova i och hjälp till en nystart. Hjälp med en framtidstro.
Det som skulle få mig att ledsen vore om ingen tog emot mig och lät mig leva på gatan istället.