• Swn

BF Augusti 2025

Hej!
    Startar en tråd för oss som har BF i augusti 2025. Så spännande resa detta ska bli!

man får gärna berätta lite om sig själva och när man är beräknad. Här kan vi dela med oss av erfarenheter och dela resan som vi är på med varandra. 

Lycka till alla! 

• Svar på tråden BF Augusti 2025
  • Anonym (MissQuinn)

Saltakatten - gjorde så ont att läsa ditt inlägg. Du har varit så stöttande mot alla i tråden. Mina tankar går till er ❤️❤️❤️

• Anonym (Mammatill2)

åkt på en hemsk vinterkräksjuka!!
    har ni några tips som man kan må bättre? 

försöker små dricka hela tiden men inte länge de får stanna kvar i kroppen😫

• Ananans
    Anonym (Saltakatten) skrev 2025-02-07 11:28:36 följande:

Tyvärr har jag fått dåliga resultat på NIPT för trisomi 13? oftast ej förenligt med liv. Lämnat moderkaksprov och inväntar definitiva domen. NIPT är inte säkert vid avvikelser så än ska vi inte tro det värsta men chansen är ju minimal att moderkaksprovet ändå visar på en frisk bebis. 

Kommer mest troligt att behöva avbryta graviditeten nästa vecka, går in i v 15 imorgon. Vi håller fullständigt på att gå sönder 💔 Hade aldrig kunnat tro detta. Förra veckan såg allt så bra ut och fanns enligt KUB ingen höjd risk för denna kromosomavvikelse. Tänk om vi inte gått vidare med NIPT? Då hade vi gått och trott att vi väntar en frisk bebis. Helt sjukt detta. Vilken berg- och dalbana. 

Ta hand om er och era friska bebisar. Lycka till 💕

Åh vad tråkiga nyheter. All kärlek och styrkekramar till er❤️?????❤️?????
  • Ananans

Det kom precis blod på pappret när jag torkade mig.. väldigt ljust men ändå över hela pappret. 

Vad ska man göra? Ska man avvakta och se hur mycket mer det blöder eller ska man ringa direkt? Halva jag tänker ?äsch då, det kan blöda av olika anledningar det är säkert ingen fara? och andra hälften av mig tänker det värsta? Har RUL om 4 veckor så ingen bokat kontakt innan dess liksom..  Vad fasen ska jag göra? 

• Anonym (Saltakatten)

Tack hörni för all omtanke, det värmer en trasig själ 💕 

Usch vilken berg- och dalbana och än är den inte över. Moderkaksprovet visar tecken på mosaicism, som är extremt ovanligt. Dom är med andra ord inte 100 % säkra på om bebis har kromosomavvikelsen eller om det bara är moderkakan som har det? Så för att vara helt säkra ska vi nu vänta en vecka på att få göra fostervattenprov, först efter det vet vi om bebisen också har avvikelsen eller inte. 

Så den psykiska terrorn fortsätter. Jag är bara så förbluffad över hur osannolikt allt detta är. Detta är så ovanligt. Läkaren själv och hennes kollegor från andra sjukhus var förbryllade. Jag är tacksam iaf att man vill utreda allt vad man kan så att det inte finns några tveksamheter, att vi inte behöver känna att vi är osäkra för och gör fel. Är fortfarande inställd och jobbar mentalt för att förbereda mig på ett avbrytande. Vill inte hoppas för mkt, men klart vi håller tummarna att vi tillhör den extremt lilla skaran som klarar oss. 

Håll tummarna för oss 🙏🏻💕

• Anonym (Saltakatten)
    Ananans skrev 2025-02-11 14:11:04 följande:

Det kom precis blod på pappret när jag torkade mig.. väldigt ljust men ändå över hela pappret. 

Vad ska man göra? Ska man avvakta och se hur mycket mer det blöder eller ska man ringa direkt? Halva jag tänker ?äsch då, det kan blöda av olika anledningar det är säkert ingen fara? och andra hälften av mig tänker det värsta? Har RUL om 4 veckor så ingen bokat kontakt innan dess liksom..  Vad fasen ska jag göra? 

Ofta är det ofarligt med sånna blödningar har jag förstått det som, håller verkligen tummarna för det. Jag skulle ringt barnmorskan/gyn om det inte slutat imorgon eller om det tilltar. Men säkert bara nåt kärl som brustit, sköra slemhinnor, kanske moderkakan är lite låg? Hoppas det stannar av annars be om att få bli kollad så du slipper oron. Usch, är ju det värsta att inte veta och känna oro ❤️
  • Anonym (MissQuinn)
    Anonym (Saltakatten) skrev 2025-02-11 15:52:08 följande:

Tack hörni för all omtanke, det värmer en trasig själ 💕 

Usch vilken berg- och dalbana och än är den inte över. Moderkaksprovet visar tecken på mosaicism, som är extremt ovanligt. Dom är med andra ord inte 100 % säkra på om bebis har kromosomavvikelsen eller om det bara är moderkakan som har det? Så för att vara helt säkra ska vi nu vänta en vecka på att få göra fostervattenprov, först efter det vet vi om bebisen också har avvikelsen eller inte. 

Så den psykiska terrorn fortsätter. Jag är bara så förbluffad över hur osannolikt allt detta är. Detta är så ovanligt. Läkaren själv och hennes kollegor från andra sjukhus var förbryllade. Jag är tacksam iaf att man vill utreda allt vad man kan så att det inte finns några tveksamheter, att vi inte behöver känna att vi är osäkra för och gör fel. Är fortfarande inställd och jobbar mentalt för att förbereda mig på ett avbrytande. Vill inte hoppas för mkt, men klart vi håller tummarna att vi tillhör den extremt lilla skaran som klarar oss. 

Håll tummarna för oss 🙏🏻💕

Men å vilken berg-och dalbana! Håller alla tummar för er! 

Imorgon ska jag göra KUB. Har inte funderat så mycket på NIPT, men efter din historia kommer vi nog välja att gå vidare med det oavsett vad KUB visar. Man vill ju inte vara en nojig person men det är ju nästintill omöjligt att inte vara det under en graviditet

• Anonym (Saltakatten)
    Anonym (MissQuinn) skrev 2025-02-11 21:17:19 följande:

Men å vilken berg-och dalbana! Håller alla tummar för er! 

Imorgon ska jag göra KUB. Har inte funderat så mycket på NIPT, men efter din historia kommer vi nog välja att gå vidare med det oavsett vad KUB visar. Man vill ju inte vara en nojig person men det är ju nästintill omöjligt att inte vara det under en graviditet

Vårt fall är ju verkligen extremt, oroa er inte, men det är ju lättare sagt än gjort. Men ni har oddsen på er sida är jag helt säker på. Det jag går igenom nu drabbar ju så få gravida och det räcker väl med en sån i tråden kan jag tycka 😊
  • Ananans
    Anonym (Saltakatten) skrev 2025-02-11 15:57:08 följande:
    Ofta är det ofarligt med sånna blödningar har jag förstått det som, håller verkligen tummarna för det. Jag skulle ringt barnmorskan/gyn om det inte slutat imorgon eller om det tilltar. Men säkert bara nåt kärl som brustit, sköra slemhinnor, kanske moderkakan är lite låg? Hoppas det stannar av annars be om att få bli kollad så du slipper oron. Usch, är ju det värsta att inte veta och känna oro ❤️
    Vad fin du är som orkar stötta oss andra när ni går igenom den ovisshet ni gör❤️ 

Det har inte kommit nåt mer blod alls sen dess, ingenting direkt efter heller. Så jag känner mig ganska lugn! Har haft lite typ urinvägsinfektion-känningar. Så kan ju vara nåt som blivit irriterat bara. Har inte ens nämnt det för min sambo, för vill inte gör en grej eller oro av det. Håller mig positiv och avvaktar till RUL! 
  • Anonym (E)
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-04 12:25:51 följande:

Ska ni ta influensavaccin och covidvaccin?? finns det tillräckligt med forskning om att det inte påverkar barnet med covidvaccin 

Jag har aldrig tagit någon av dessa vaccin och kommer aldrig ta, särskilt nu. Influensa perioden är nu igång och jag har inte ens varit förkyld på senaste 3 år. 
Svar på tråden BF Augusti 2025