• Swn

BF Augusti 2025

Hej!
    Startar en tråd för oss som har BF i augusti 2025. Så spännande resa detta ska bli!

man får gärna berätta lite om sig själva och när man är beräknad. Här kan vi dela med oss av erfarenheter och dela resan som vi är på med varandra. 

Lycka till alla! 

• Svar på tråden BF Augusti 2025
  • Poppana

Saltkatten, du har kanske redan fått mer svar men ville bara tipsa om NIPT-tråden på Reddit. Jag har läst liknande historier till din där och det finns massa kunskap och erfarenhet, och framför allt stöd! Hoppas allt har gått bra! ❤️

• Anonym (Hope)

Hej! 

Vad kul att följa alla och härligt att kunna ställa frågor och ventilera! 🥰

Jag är i vecka 16 nu och har några dagar denna vecka känt lite smärta i magen. Det känns lite som ?håll? liksom fast överallt i magen. Tänkte först att det kunde vara gaser i magen men antagligen inte eftersom återkommande varje dag.

Jag har haft en enkel graviditet än så länge och kanske är det bara därför jag reagerar på detta. Någon annan som känt liknande smärta/känsla? 

• bollbetty

Alla ni som frågat om KUB-resultaten i tråden - jag kunde inte heller se några anteckningar från min KUB-undersökning i journalen, så jag skrev på 1177 att jag ville ha just den journalanteckningen skickad till mig och det fick jag! Så det är ett tips om man vill ha alla siffror så man kan kolla själv osv :)

• Morsblommor

Vet någon hur det är med röntgen och graviditet? Hur det påverkar barnet?
    jobbar inom vården och kört ganska många patienter till olika sorts röntgen undersökningar, ibland varit med och väntat utanför tills dem är klara med undersökningen, men annars för det mesta bara lämnat dem och hämtat dem. 

• Anonym (E)
    bollbetty skrev 2025-02-28 10:25:47 följande:

Alla ni som frågat om KUB-resultaten i tråden - jag kunde inte heller se några anteckningar från min KUB-undersökning i journalen, så jag skrev på 1177 att jag ville ha just den journalanteckningen skickad till mig och det fick jag! Så det är ett tips om man vill ha alla siffror så man kan kolla själv osv :)

Tack! Jag har beställt kopian hem. Såklart har jag hört delvis fel under undersökningen på grund av stress och resultatet är lite bättre. 
  • Anonym (E)
    Morsblommor skrev 2025-03-02 09:01:05 följande:

Vet någon hur det är med röntgen och graviditet? Hur det påverkar barnet?
    jobbar inom vården och kört ganska många patienter till olika sorts röntgen undersökningar, ibland varit med och väntat utanför tills dem är klara med undersökningen, men annars för det mesta bara lämnat dem och hämtat dem. 

Har du berättat för din arbetsgivare? Ni ska göra risk bedömning och du har  rätt till omplacering. 

I mitt hemland gravida jobbar absolut inte med strålning under graviditeten. De kan inte ens vistas i rummet även om ingen undersökning pågår. I Sverige gör man en riskbedömning tror jag. Min sambo var på röntgen en gång och röntgensjuksköterska var ganska högt gravid. 

• Ananans

Nu har vi varit på RUL och fått veta kön! Allt såg bra ut men de kunde inte kolla den sista grejen för han bytte position hela tiden.. Fick en ny tid imorgon för att kolla det sista och få ett BF. Nu börjar allt kännas mer verkligt för mig. Nu är jag pepp på att berätta för folk och börja shoppa saker! 

• Arconia
    Ananans skrev 2025-03-13 13:20:48 följande:

Nu har vi varit på RUL och fått veta kön! Allt såg bra ut men de kunde inte kolla den sista grejen för han bytte position hela tiden.. Fick en ny tid imorgon för att kolla det sista och få ett BF. Nu börjar allt kännas mer verkligt för mig. Nu är jag pepp på att berätta för folk och börja shoppa saker! 

Så spännande! Glad Längtar också till RUL, har om en vecka. 
    Är det någon som känner rörelser? Jag har känt lite mer senaste veckan, men nu var det några dagar när jag inte längre kände något så tydligt så började fundera på om jag inbillat mig ändå. Men idag på kvällen kändes det så tydligt och syntes utanpå på magen! Kunde typ inte tro det ? Går precis in i vecka 19.. Trodde det var för tidigt
  • Ananans
    Arconia skrev 2025-03-13 20:39:40 följande:
    Så spännande! Glad Längtar också till RUL, har om en vecka. 
    Är det någon som känner rörelser? Jag har känt lite mer senaste veckan, men nu var det några dagar när jag inte längre kände något så tydligt så började fundera på om jag inbillat mig ändå. Men idag på kvällen kändes det så tydligt och syntes utanpå på magen! Kunde typ inte tro det ? Går precis in i vecka 19.. Trodde det var för tidigt

Gud vad kul att känna rörelser! Jag är i v 19 (18+3) och tror inte jag känt något. Det är supersvårt att veta vad som bara är gaser och tarmarna ju!

Min moderkaka ligger också framåt, dvs mellan min mage och bebis, så då kommer det bli svårare att både känna och se rörelser, iallafall såhär tidigt.

Svar på tråden BF Augusti 2025