• Anonym (Anithe)

Varför är det mest män som är rasister?

Jag har en  fundering som jag inte kan komma på. Varför är det så många mer män som skriver rasistiska kommentarer än kvinnor?

Är det för att män har sämre empati? Har kvinnor mer?

Är det för att män är mer missunsamma? Kvinnor vill dela med sig?

Är det för att män blir sämre uppfostrade? Kvinnor bättre?

Om man läser på forum & facebook är det övervägande gnäll från män och gubbstrutsar som gott på livets hårda skola.

Vad kan de bero på?
    Jag så trött på gnällen.

• Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?
  • Tukt

För att män är mer känslostyrda, även om de gärna vill påstå det motsatta.

• Anonym (Näm)
    Anonym (en delorsak...) skrev 2025-01-31 20:19:26 följande:

Det har säkerligen mer än ett dussin olika orsaker, så det här är bara en liten del av det.

En delorsak är att utlänningar som kommer till Sverige oftast är män. Män ser främmande män som ett hot eller lite mildare, som konkurrens. Varken hot eller konkurrens är något män vill ha.

Kvinnor är likadana mot främmande kvinnor. När det gäller invandrar och flykting-grupper som är fler kvinnor än män, tex Thailänd eller Ukraina så är motviljan störst hos kvinnor. 

Om ni kommer ihåg flyktingkrisen runt 2015 så var det ett massivt kvinnligt engagemang i dessa flyktingar. Man öppnade sin egna hem, anordnade roliga aktiviteter för dem, demonstrerade osv osv. Det engagemanget finns inte hos kvinnor för Ukrainskor, då är det istället nästan uteslutande män som engagerar sig. Det är enbart män som öppnar sina hem för den gruppen.

Kan du understödja det här resonemanget med statistik och källor? Vore mycket intressant.
  • Anonym (Näm)
    Anonym (en delorsak...) skrev 2025-01-31 20:19:26 följande:

Det har säkerligen mer än ett dussin olika orsaker, så det här är bara en liten del av det.

En delorsak är att utlänningar som kommer till Sverige oftast är män. Män ser främmande män som ett hot eller lite mildare, som konkurrens. Varken hot eller konkurrens är något män vill ha.

Kvinnor är likadana mot främmande kvinnor. När det gäller invandrar och flykting-grupper som är fler kvinnor än män, tex Thailänd eller Ukraina så är motviljan störst hos kvinnor. 

Om ni kommer ihåg flyktingkrisen runt 2015 så var det ett massivt kvinnligt engagemang i dessa flyktingar. Man öppnade sin egna hem, anordnade roliga aktiviteter för dem, demonstrerade osv osv. Det engagemanget finns inte hos kvinnor för Ukrainskor, då är det istället nästan uteslutande män som engagerar sig. Det är enbart män som öppnar sina hem för den gruppen.

Kan du understödja det här resonemanget med statistik och källor? Vore mycket intressant.
  • Anonym (en delorsak...)
    Anonym (Näm) skrev 2025-01-31 21:32:10 följande:
    Tyvärr inte, men jag kan försöka leta upp och återkomma :)
  • Anonym (ABC)
    Tukt skrev 2025-01-31 20:39:55 följande:

För att män är mer känslostyrda, även om de gärna vill påstå det motsatta.

Tror jag med.
  • Anonym (Anithe)

Så många bra svar och så jätteintressanta teorier. Jag måste bara undra enligt era svar om kvinor faktiskt är mer empatiska eller bara mer falska/fega?

Om som ni säger kvinnor låtsas mer eller inte vågar säga som de tycker. Är de då mer empatiska & välkommnande egentligen?

Intressant med teorin om konkurrens? År det verkligen så att kvinnor prioriterar olika än män? Det är inte förhållande man ska skaffa utan välkomna folk i nöd? Svårt att förstå varför de inte skulle vilja det? Är det bara så män tror?

• Anonym (Näm)
    Anonym (en delorsak...) skrev 2025-01-31 21:37:09 följande:
    Tyvärr inte, men jag kan försöka leta upp och återkomma :)
    Tack på förhand:)
  • Anonym (sanningen)

Det är för att män i grunden vet att i djurvärlden är det inte alla som får fortplanta sig, det är något man konkurrerar om och säkert 10-15 % av dem är lägre begåvade än den kvinna som ligger på motsvarande percentil i skalan.

Det är män som är både smartast och dummast i populationen helt enkelt, medan kvinnor ligger mer samlade runt mitten.

Ett större inflöde av konkurrerande hanar ses därför klart inte som positivt för de som redan har svårt att hävda sig.

För om någon som knappt fått gå i grundskola/missat utbildning pga krig och har trauma av krig, har varit i landet 1-2 år och knappt kan göra sig förstådd på vårt språk men ändå får jobb och du uppväxt svensk inte får jobb-  vad säger det om dig då? 

• Anonym (Precis)

Frågan är varför samhället verkade mer benägna att ta in muslimska män än ukrainska kvinnor och barn. Hur kunde det bli så?

Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?