• Anonym (Anithe)

Varför är det mest män som är rasister?

Jag har en  fundering som jag inte kan komma på. Varför är det så många mer män som skriver rasistiska kommentarer än kvinnor?

Är det för att män har sämre empati? Har kvinnor mer?

Är det för att män är mer missunsamma? Kvinnor vill dela med sig?

Är det för att män blir sämre uppfostrade? Kvinnor bättre?

Om man läser på forum & facebook är det övervägande gnäll från män och gubbstrutsar som gott på livets hårda skola.

Vad kan de bero på?
    Jag så trött på gnällen.

• Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?
  • Anonym (B)
    Anonym (Anithe) skrev 2025-02-04 20:06:09 följande:

Eller hur?

Detta barnsliga, känslomässiga gnäll som peppras på med massa skuldbeläggning på kvinnor . Utmärkta exempel på vad jag skrev om i min tråd start. Det är såna hära inlägg jag läst massor av och nästan alla skrivna av män. 

Låt mig få gissa att dessa inlägg bekräftade könet ännu en gång. Män!
    Det är sällan nyanserade debatter, utan bara massa våldtäckt, skjutningar, de tar våra kvinnor och jobb inlägg. Arga unga män och missnöjda pensionerade gubbstrutsar.

Samhällsproblem löser sig inte av minskat empati och rasism. Vi måste söka förståelse, lära känna varandra, hjälpa och ta emot varandra med öppna armar. Då först kan problem lösas. Med förståelse och empati kommer man långt, inte med gnäll och missnöje.

Tycker man löser samhällsproblem utan att blanda in en massa starka känslor såsom rasism, misogyni eller att kvinnor och män är si eller så.

Det är fullt möjligt att tackla olika former av problematik, titta på olika faktorer (statistik såsom kön, ålder, ursprung) utan att sätta etiketter eller döma på förhand. Sånt är enbart kontraproduktivt. 

• Anonym (Precis)
    Anonym (Ringo Star) skrev 2025-02-04 20:23:49 följande:
    Lärarna har faktiskt fått ökade befogenheter under den senaste femårsperioden. Skolverket har insett att man gått för långt beträffande att inskränka lärarens makt i klassrummet.
    Problemet är att nu blir dom stökiga eleverna så kränkta att dom slår tillbaka om en lärare tar tag i dom eller ska leda ut dom ur klassrummet.
  • Anonym (Ringo Star)
    Anonym (A) skrev 2025-02-04 20:28:18 följande:
    Oj, bättre sent än aldrig eller? 

Det borde inte kunnat ske från början ens..
    Förändringar genom historien brukar ske i cykler. En extrem åsikt brukar följas av att en motsatt extrem åsikt tar fäste.
  • Anonym (Anithe)
    Börje P skrev 2025-02-04 20:17:50 följande:
    Så rätt, så rätt! Och nu när 40-talisterna snart går i pension måste vi ju ha stor invandring för att klara bristen på arbetskraft. Kompetensregnet från MENA är en bra början.
    Vi tog inte emot flyktingar för att få kompetent arbetskraft. Det är två skilda saker, och löses med arbetskraftsinvandring. Vi tog emot flyktingar för att vi är ett hjälpsamt land, ett föredömesland som andra ser upp till. 

Kompetens kan också mätas i att vi får in andra kulturer, en smältdegel av kunskap, insikter och idéer om hur saker görs i andra länder. Vi får ett rikt kulinariskt, kultur rikt land. Det finns alltid saker andra länder kan lära oss. Vi är inte bäst på allt även om vi är väldigt bra på mycket.
  • Anonym (Ringo Star)
    Anonym (Anithe) skrev 2025-02-04 20:35:11 följande:
    Vi tog inte emot flyktingar för att få kompetent arbetskraft. Det är två skilda saker, och löses med arbetskraftsinvandring. Vi tog emot flyktingar för att vi är ett hjälpsamt land, ett föredömesland som andra ser upp till. 

Kompetens kan också mätas i att vi får in andra kulturer, en smältdegel av kunskap, insikter och idéer om hur saker görs i andra länder. Vi får ett rikt kulinariskt, kultur rikt land. Det finns alltid saker andra länder kan lära oss. Vi är inte bäst på allt även om vi är väldigt bra på mycket.
    Länder fungerar bäst med en stadig befolkning. Det här experimentet med stora mängder invandrare i ett land har visat sig skapa mängder av sociala och ekonomiska problem helt i onödan.
  • Anonym (sanningen)
    Börje P skrev 2025-02-04 20:17:50 följande:
    Så rätt, så rätt! Och nu när 40-talisterna snart går i pension måste vi ju ha stor invandring för att klara bristen på arbetskraft. Kompetensregnet från MENA är en bra början.
    "Snart går i pension"?

De som är födda 1949 gick i pension för 10 år sen, har du sovit sen dess eller?
  • Anonym (Kvinnligt?)
    Anonym (B) skrev 2025-02-04 19:10:55 följande:

Har valmyndigheten kommit fram till att kvinnor stödjer kriminalitet? Är det för att du anser att kvinnorna inte stödjer rasism i ditt svart-vita universum?

Antingen är du för kriminalitet eller så är du för rasism.
    ...enligt valmyndigheten förstås...

Nej, det är inte mina åsikter och det är inte vad jag har kommit fram till.

Jag låter fakta väga väldigt mycket tyngre än att låta mina känslor helt okritiskt spela mig en massa spratt.

Hur har du det med dina egna överväganden? Är det fakta eller dina egna känslor som väger tyngst?

Jag studerar på faktamässigt stark grund den officiella statistiken som Valmyndigheten presenterar, och jag tar del av massor av analyser, från t ex svenska media, då både s k vänster- som högermedia, och jag tar del av partiernas egna valanalyser som jag ställer i relation till deras partiprogram och deras officiella hållning i olika frågor, och jag suger i mig många olika mer eller mindre officiella analyser av vad samtliga Sveriges riksdagspartier står för, mm, mm.
    Bl a på detta vilar min egen analys som tydligt grundar sig på officiella fakta från den Svenska Valmyndigheten.

Om du själv i stället för att bara tycka en massa bara grundade på dina egna känslor med öppna ögon studerar Valmyndighetens statistik uppdelad på kvinnor respektive män, och om du sedan sätter dig in i de Svenska riksdagspartiernas partiprogram, samtliga partier såväl s k vänster som höger, så kan du också dra dina egna slutsatser baserade på fakta, i stället för att basera dina dömande, grovt generaliserande och uppenbart förhastade slutsatser enbart på dina egna känslor.

Hör gärna av dig igen när du skaffat fakta i stället för att häva ur dig okvädningar mot andra medlemmar, dina grovt generaliserande okvädningar som enbart är baserade på dina egna känslor.
  • Anonym (B)
    Anonym (Kvinnligt?) skrev 2025-02-04 20:57:28 följande:
    Nej, det är inte mina åsikter och det är inte vad jag har kommit fram till.

Jag låter fakta väga väldigt mycket tyngre än att låta mina känslor helt okritiskt spela mig en massa spratt.

Hur har du det med dina egna överväganden? Är det fakta eller dina egna känslor som väger tyngst?

Jag studerar på faktamässigt stark grund den officiella statistiken som Valmyndigheten presenterar, och jag tar del av massor av analyser, från t ex svenska media, då både s k vänster- som högermedia, och jag tar del av partiernas egna valanalyser som jag ställer i relation till deras partiprogram och deras officiella hållning i olika frågor, och jag suger i mig många olika mer eller mindre officiella analyser av vad samtliga Sveriges riksdagspartier står för, mm, mm.
    Bl a på detta vilar min egen analys som tydligt grundar sig på officiella fakta från den Svenska Valmyndigheten.

Om du själv i stället för att bara tycka en massa bara grundade på dina egna känslor med öppna ögon studerar Valmyndighetens statistik uppdelad på kvinnor respektive män, och om du sedan sätter dig in i de Svenska riksdagspartiernas partiprogram, samtliga partier såväl s k vänster som höger, så kan du också dra dina egna slutsatser baserade på fakta, i stället för att basera dina dömande, grovt generaliserande och uppenbart förhastade slutsatser enbart på dina egna känslor.

Hör gärna av dig igen när du skaffat fakta i stället för att häva ur dig okvädningar mot andra medlemmar, dina grovt generaliserande okvädningar som enbart är baserade på dina egna känslor.
    "Fakta" och påståenden om att "kvinnor stödjer kriminalitet" går inte ihop. Sen kan du fortsätta jiddra om hur faktabaserad du är.
  • Börje P
    Anonym (sanningen) skrev 2025-02-04 20:54:38 följande:
    "Snart går i pension"?

De som är födda 1949 gick i pension för 10 år sen, har du sovit sen dess eller?
    Ha-ha, jag ville vara ironisk. Just argumentet om 40-talister som "snart skall gå i pension" användes faktiskt av aningslösa invandringsförespråkare fram till för bara ett par år sedan, tro mig eller ej!
  • Anonym (Ringo Star)
    Anonym (B) skrev 2025-02-04 21:05:56 följande:
    "Fakta" och påståenden om att "kvinnor stödjer kriminalitet" går inte ihop. Sen kan du fortsätta jiddra om hur faktabaserad du är.
    Du väljer att missförstå honom.

Rätt uppenbart att han menar att kvinnor generellt röstat för ökad flyktinginvandring vilket fått ökad kriminalitet som en konsekvens.
Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?