• Anonym (Anithe)

Varför är det mest män som är rasister?

Jag har en  fundering som jag inte kan komma på. Varför är det så många mer män som skriver rasistiska kommentarer än kvinnor?

Är det för att män har sämre empati? Har kvinnor mer?

Är det för att män är mer missunsamma? Kvinnor vill dela med sig?

Är det för att män blir sämre uppfostrade? Kvinnor bättre?

Om man läser på forum & facebook är det övervägande gnäll från män och gubbstrutsar som gott på livets hårda skola.

Vad kan de bero på?
    Jag så trött på gnällen.

• Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?
  • Anonym (K)

Det är för att kvinnor vill vara alla till behags. Män skiter i det och går på vad dom tycker är bäst 

• ClumsySmurf
    AndreaBD skrev 2025-02-01 22:53:52 följande:

Intressant fråga. Och även om påståendet låter som om det inte kan stämma, så är det ändå även min personliga erfarenhet att det verkar finnas fler män som är rasister än kvinnor. Och jag tror också att det kan ha att göra med empati, eller med att kvinnor i större utsträckning förväntas vara omhändatagande och då kanske de uppfyller den rollen också

Är det vanligare att de kvinnor med mer empati eller inte har barn är låga förväntningarnas rasister?

Det är också svårt att veta när de som är vänster och rasister kallar det antirasism.
  • Anonym (B)
    ClumsySmurf skrev 2025-02-01 23:28:16 följande:
    Hade du inget bättre svar kan man ju undra vem det är som tittat för djupt ner i flaskan.
    Jag ser frågetecken men inga frågor i din skrift, bara förtäckta microaggressiva påståenden.

Förstår du? (?)
  • Tukt

Min tes om att män är mer känslostyrda bevisar sig...

• ClumsySmurf
    Anonym (B) skrev 2025-02-02 00:04:28 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-02-01 23:28:16 följande:
    Hade du inget bättre svar kan man ju undra vem det är som tittat för djupt ner i flaskan.
    Jag ser frågetecken men inga frågor i din skrift, bara förtäckta microaggressiva påståenden.

Förstår du? (?)
    titta så djupt ner i flaskan
    microaggressiva påståenden.

Förstår att du inte har något bättre svar.

djupt ner i flaskan?

• ClumsySmurf
    Anonym (B) skrev 2025-02-01 15:02:25 följande:
    Varför är det mest män som är rasister?

Rasism och misogyni går hand i hand. Det är därför svårt för en kvinna att föreställa sig vara en del av den gruppen. Hon kan säkert ha rasistiska tankegångar ändå.

Anonym (B) skrev 2025-02-02 00:04:28 följande:

Förstår du? (?)

HUR UNDVIKER JAG ATT GÖRA MIG SKYLDIG TILL
    EN MIKROAGGRESSION OCH HUR SKA JAG
    REAGERA NÄR JAG HÖR EN

Att känna igen mikroaggressioner och budskapet de förmedlar

...
    Teman
    ...
    Förnekande av individuell
    rasism/sexism/heterosexism
    Ett uttalande som görs när partiskhet
    förnekas

Exempel På Mikroaggression

"Som kvinna vet jag vad du går igenom som
    etnisk minoritet."

Budskapet

Ditt rasförtryck skiljer sig inte från mitt
    könsförtryck. Jag kan inte vara rasist.
    Jag är som du

https://emea.wbdinclusivestorytelling.com/wp-content/uploads/sites/8/2024/03/Verktygslada-for-mikroaggressioner-1.pdf
  • ClumsySmurf
    Tukt skrev 2025-02-02 00:21:02 följande:

Min tes om att män är mer känslostyrda bevisar sig...

ankedot
    En kvinna i tråden har gjort ett påstående som var en mikroaggression
    anklagar mej på svengelska för microaggressiva påståenden utan att förklara varför.

Nu när jag är lagom trött tycker jag det är roligt att rationellt förklara varför hon är skyldig till mikroaggression

Vem är mest känslostyd?

• Anonym (Precis)

Kvinnor är mer känsliga för vad som uppfattas som rasism. Den invandrarpolitik som förs nu är många gånger tuffare än den invandrarpolitik som SD lanserade när dom var som mest kritiserade som ett rasistiskt parti. Jag ser då inga kvinnor som protesterar mot detta nu? Varken på gatorna eller på nätet?

Genom detta kan vi dra slutsatsen att kvinnor inte bryr sig exakt vilken politik som förs, utan hur den uppfattas.

• Anonym (Trötter)
    Anonym (P) skrev 2025-02-01 14:13:36 följande:

För det första så kom de inte samtidigt, så de ställdes inte mot varandra. 

Det var M som ville vi skulle öppna våra hjärtan under flyktingkrisen, och då kom flest män eftersom det var enklare för män att göra resan till ett nytt land. 

När det gäller Ukraina fick ju inte män lämna landet, bara kvinnor. Men långt ifrån alla kvinnor lämnade och många åkte till grannländerna istället. 

Så det är dels politikerna men även flyktingarna själva som bestämmer . 

Nej det var inte bara M, trots Reinfeldts berömda uttalande. 2014 och framåt var det Löven & Co som styrde skutan och körde på "vårt Europa bygger inga murar" principen, som du kanske minns.
  • Anonym (P)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-02-02 07:49:30 följande:
    Nej det var inte bara M, trots Reinfeldts berömda uttalande. 2014 och framåt var det Löven & Co som styrde skutan och körde på "vårt Europa bygger inga murar" principen, som du kanske minns.
    Jag förklarade skillnaden, men du hänger upp dig på att jag nämnde M. Det var M som regerade när flyktingkrisen började 
Svar på tråden Varför är det mest män som är rasister?