• Tyra myra

Har vi slopat drömmen/visionen om Världsfred

Jag växte upp med en dröm om en värld i fred. Som vuxen och nu nästan gammal ser jag hur den succesivt monterats ner. 
    Självklart har vi fått nya utmaningar med miljö och kanske överbefolkning men är det orsak nog att skippa freds visionen?

Det verkar snarare var en mentalitet av negativism där man resonerar i termer att eftersom allt ändå kommer att gå åt hel...te så måste man roffa åt sig så mycket man kan.

Man mäklar fred mot att få tillgång till sällsynta jordartsmetaller. Snart invaderar man länder av samma orsak. 

Snart har FN som vi en gång var så stolta över gått i graven eftersom den mäktigaste nationen dragit sig ur samarbetet.  Där med har alla gemensamma deklarationer om människorätt och krigets lagar tappat sin betydelse.
    Vill vi verkligen detta?  Varför protesterar vi inte mera?

• Svar på tråden Har vi slopat drömmen/visionen om Världsfred
  • Anonym (Naiv utopi!)
    Tyra myra skrev 2025-03-20 16:21:37 följande:
    Så du menar att det är de sociala medierna som passiviserat oss, eller kanske rent av fördummat oss? 
    Jag menar att det sannolikt finns mycket stora skillnader i deras val gällande prioriteringar.

De där beundransvärda kvinnorna med riv i hade sannolikt både större kunskap och intresse, garanterat ett större engagemang, gällande större och viktigare frågor i omvärlden, jämfört med att t ex prioritera lägga tid på att följa diverse influencers och prioritera ämnet skönhet.

Jag skulle våga tro att katter, hundar och sjukdomar inte var de frågor som de prioriterade allra högst?

Ja, jag tror det ligger något i det, åtminstone i någon del, att det sätt som många använder sociala medier gör många mer passiva gällande det verkliga livet och att på det sätt som många väljer använda sociala medier så kan det absolut medföra fördumning.
  • Tow2Mater
    Anonym (Naiv utopi!) skrev 2025-03-20 15:13:29 följande:
    Oj, skrämmande läsning!

Detta ger ju rent skrämmande perspektiv när man ställer det i relation till demokrati och i samband med kvinnlig rösträtt...

Ska vi verkligen behöva befara att det finns kvinnor som röstar utan särskilt djupa tankar om världsläget och därmed utan tanke på t ex demokratifrågor, men att frågor gällande katter, hundar och sjukdomar påverkar hur svenska kvinnliga väljare tänker och därmed röstar.

I så fall inte alls konstigt att valresultaten mellan kvinnor och män skiljer sig så dramatiskt åt. Inte konstigt men faktiskt skrämmande för t ex demokratin, om detta stämmer.

Jag tror dig Tvillingmamma, det du säger är sannolikt sant, 
    och inget av det jag skriver ska tas som att jag skjuter brevbäraren.
    En liten tidbit jag såg igår relaterat till att prioritera djur över viktiga världsfrågor; banan­flugor ska nu få rättigheter enligt ett nytt förslag till djurskyddsregler.

SVD artikeln tyvärr låst, man kan bara läsa lite grann utan prenumeration:
    www.svd.se/a/Gyg96V/nya-djurskyddsregler-ar-absurda-skriver-rickard-sjoden
  • Tyra myra
    Tow2Mater skrev 2025-03-20 13:49:18 följande:
    Och kanske brist på starka värderingar och att faktist vilja stå upp för något man starkt värderar även när det blir obekvämt och kan ge negativ påverkan på en själv?
    Om det har med feghet att göra så måste det ju finnas något att vara rädda för.

Låt oss bena upp det hela. Vad kan vi tänkas vara rädda för?

Omgivningens misstycke. kanske men då kan man ju byta omgivning till en som mera representerar sina värderingar.

Att bli av med av med något, Inte blir vi väl av med jobbet om vi demonstrerar för freden. Vi lär inte heller drabbas ekonomiskt på annat sätt

Är vi rädda om liv och lem, kanske? Det är nog större chans att vi blir av med någon av våra lemmar i krig än när vi demonstrerar mot krig.

Eller är det kanske så enkelt att vi bara inte bryr oss så länge inte kriget drabbar oss själva?

Summa summarum har vi på 20 år förvandlats till egoistiska dumsnutar som inte vet vårt eget bästa utan sväljer allt krigs hetsande med hull och hår.  Vi låter till och med våra framsteg i form av kvinnans rätt till sin egen kropp naggas i kanten.

Men värst av allt är väl ändå att något ont väsen sprider sprider politiker och vetenskaps föraktet. Vi inbillar oss att om politiker inte gör som just jag tycker att de ska göra så fungerar inte demokratin och att vetenskapliga landvinningar som vacciner är en del av någon sorts stor konspiration. Vart kommer allt sådant från?

• Anonym (Göran.)

Det kommer inte att bli världsfred.  Mäktiga krafter som finanseliten hemliga sällskap religiösa fanatiker politiska fanatiker lättledda människor luras till onska.

människor blir ovänner för bagateller så nä världsfred är en utopi.  

• TvillingmammaVästgöte
    Tyra myra skrev 2025-03-20 17:29:35 följande:
    Om det har med feghet att göra så måste det ju finnas något att vara rädda för.

Låt oss bena upp det hela. Vad kan vi tänkas vara rädda för?

Omgivningens misstycke. kanske men då kan man ju byta omgivning till en som mera representerar sina värderingar.

Att bli av med av med något, Inte blir vi väl av med jobbet om vi demonstrerar för freden. Vi lär inte heller drabbas ekonomiskt på annat sätt

Är vi rädda om liv och lem, kanske? Det är nog större chans att vi blir av med någon av våra lemmar i krig än när vi demonstrerar mot krig.

Eller är det kanske så enkelt att vi bara inte bryr oss så länge inte kriget drabbar oss själva?

Summa summarum har vi på 20 år förvandlats till egoistiska dumsnutar som inte vet vårt eget bästa utan sväljer allt krigs hetsande med hull och hår.  Vi låter till och med våra framsteg i form av kvinnans rätt till sin egen kropp naggas i kanten.

Men värst av allt är väl ändå att något ont väsen sprider sprider politiker och vetenskaps föraktet. Vi inbillar oss att om politiker inte gör som just jag tycker att de ska göra så fungerar inte demokratin och att vetenskapliga landvinningar som vacciner är en del av någon sorts stor konspiration. Vart kommer allt sådant från?
    Tik Toks algoritmer.
    Tik Tok är förbjudet i Kina, deras ungdomar drillas istället med kunskap.
    Samtidigt fördummas våra unga här i väst , både Europa och USA, av de kinesiska algoritmerna. 
    Samtidigt topprustar Kina sina sin militärmakt , med kärnvapen och allt.
    Gissa vilket land som har världsherraväldet om 20 år.
  • Tyra myra
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-20 18:40:29 följande:
    Tik Toks algoritmer.
    Samtidigt fördummas våra unga här i väst , både Europa och USA, av de kinesiska algoritmerna. 
    Ska erkänna att jag vet väldigt lite om Kina. Har alltid velat resa dit men det har aldrig blivit av. 

Att enbart TIK TOK skulle vara skuld till fördumningen har jag svårt att tro. Jag tror att det är så mycket mer som påverkar oss. Till exempel detta forum som i och för sig är väldigt brett och innehåller högt som lågt. Om man läser vad folk skriver i olika ämnen så upptäcker man rätt snart att det ligger en agenda bakom vissa inlägg.  

Det är inte bara enskilda personers tankar utan upprepningar av fraser man känner igen.

Det mesta verka gå ut på att skrämmas med verkliga eller inbillade faror. Rädda människor är lättledda människor,
  • TvillingmammaVästgöte
    Tyra myra skrev 2025-03-20 19:16:04 följande:
    Ska erkänna att jag vet väldigt lite om Kina. Har alltid velat resa dit men det har aldrig blivit av. 

Att enbart TIK TOK skulle vara skuld till fördumningen har jag svårt att tro. Jag tror att det är så mycket mer som påverkar oss. Till exempel detta forum som i och för sig är väldigt brett och innehåller högt som lågt. Om man läser vad folk skriver i olika ämnen så upptäcker man rätt snart att det ligger en agenda bakom vissa inlägg.  

Det är inte bara enskilda personers tankar utan upprepningar av fraser man känner igen.

Det mesta verka gå ut på att skrämmas med verkliga eller inbillade faror. Rädda människor är lättledda människor,
    Människor som inte har förstånd att vara rädda är de som lever farligt.
    Om Europa tex förstått vad som väntade när Hitler rustade på trettiotalet kanske man kunnat undvika miljoners människors död. 
  • TvillingmammaVästgöte

Det är sorgligt att du vet så lite om Kina. Då vet du kanske inte att landet är en diktatur och helt vänder sig mot demokrati och yttrandefrihet på det sätt som vi är vana vid i västvärlden.

• TvillingmammaVästgöte

Du har helt rätt i att det inte bara är Kina som arbetar för att destabilisera västvärldens demokratier. Kina samarbetar med Ryssland och Iran, genom psykologisk krigsföring och hybrid attacker av olika slag damarbetar dessa tre länder , med målet att försvaga väst och stärka sig själva. De talar om att de vill ha en multippolär värld och med det menas att de vill bryta västvärldens makt i den globala världen. 

Men du bör självklart inte tro på vad jag skriver. Bilda din egen uppfattning, läs gärna många tidningar som SVD och DN och gärna internationella nyhetsmedia för att få en bredare bild. 

• Tyra myra
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-20 19:34:16 följande:

Det är sorgligt att du vet så lite om Kina. Då vet du kanske inte att landet är en diktatur och helt vänder sig mot demokrati och yttrandefrihet på det sätt som vi är vana vid i västvärlden.

Vad jag vet är att det är en enpartistat vad de tycker om demokrati har jag ingen aning om. Hur det är ställt med yttrandefriheten är väl känt. Att det styrs av maktens män med Deng Xiaoping i spetsen vet jag också.  Men jag har ingen riktig koll på den Kinesiska utrikespolitiken förutom att de anser att Taiwan är en del av Kina.

Att det sitter en man med svenskt pass fängslad i Kina känner jag också till.  En del annat också men jämför med vad jag vet om Ryssland, Europa och USA är det väldigt lite.  Att Kina på något sätt skulle ta världsherraväldet ser jag som ganska osannolikt.
  • Anonym (Pacifist)
    Tik Toks algoritmer.
    Kina är inte ens i närheten så stort hot som USA. Det är bara att titta på hur många länder USA har atackerat och förstört. Sedan 1945 har USA genomfört militära interventioner i över ett dussin länder, vilket orsakat omfattande förstörelse och lidande för oskyldiga människorUSAs imperialism utgör ett hot mot världen på flera olika sätt.

USA har en enorm militär närvaro globalt med trupper i 156 länder och fullt fungerande baser i 63 länder. Nu även i Sverige. Detta möjliggör militära interventioner som ofta leder till instabilitet och konflikter. Hotet mot Sverige har ökat nu. 

USA har byggt sitt imperium främst genom ekonomisk manipulation, genom att ge enorma lån till andra länder som de omöjligt kan återbetala. Kolla bara hur Trump lurar Ukraina. Först ger USA hjälp och sedan ska Ukraina återbetala dubbelt så mycket. Detta skapar beroenden och möjliggör ekonomisk kontroll. USA dominerar också internationella finansiella institutioner som IMF och Världsbanken.

USA är världens största vapenproducent och exportör. De fem största vapenföretagen är amerikanska och har extremt stor makt i USA. Detta driver konflikter globalt då vapen ska köpas från USA och spridas till konfliktområden.

USA har konsekvent underminerat internationell rätt och kringgått multilaterala strukturer, samtidigt som man skyddat skurkstater från rättsliga konsekvenser. Invasionen av Irak 2003 är ett tydligt exempel på hur USA satte en farlig precedens för att ignorera internationell rätt. Ett annat exempel är när USA hjälper Israel att begå folkmord i Gaza och sedan kritiserar ICC och ICJ som anklagar Israel och Netanyahu för folkmord.

USAs imperialistiska agerande under Trump fortsätter att utgöra ett extremt hot mot global stabilitet och säkerhet genom militär och ekonomisk och dominans. Trump atackerar sina allierade och vill annektera Canada tex. Han hotar även EU.

På vilket sätt är Kina mot Sverige?
  • Tyra myra
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-20 19:41:51 följande:

Du har helt rätt i att det inte bara är Kina som arbetar för att destabilisera västvärldens demokratier. Kina samarbetar med Ryssland och Iran, genom psykologisk krigsföring och hybrid attacker av olika slag damarbetar dessa tre länder , med målet att försvaga väst och stärka sig själva. De talar om att de vill ha en multippolär värld och med det menas att de vill bryta västvärldens makt i den globala världen. 

Men du bör självklart inte tro på vad jag skriver. Bilda din egen uppfattning, läs gärna många tidningar som SVD och DN och gärna internationella nyhetsmedia för att få en bredare bild. 

Ja nog läser jag alltid, både DN och andra tidningar, veckoblad och böcker. Men tyvärr är det inte så mycket reda fakta utan mest resonemang som redovisas. Kina är faktiskt fortfarande relativt stängt,  Vad man däremot kan ta till sig är att Kina håller på att gå om USA som ekonomisk stormakt.  Något USA har stora problem med.  Därav propagandan mot Kina.   

Det är nog snarare handelskrig än vad vi menar med realt krig Kina kan ägna sig åt.  Problemet är snarare att Kina kan liera sig med stridande parter som Ryssland tex. 

Jag skulle inte se Kina som ett större hot mot oss än andra makter. 
  • TvillingmammaVästgöte

Kina har redan en allians med Ryssland och Iran. De utbyter information, stöttar varandra och gör stora militärövningar tillsammans. 

Vår försvarsmakt MUST varnar för att det är tre makter är ett hot mot Sverige . Ryssland, Kina, Iran.

Ett exempel är att det alltid är kinesiska fartyg som råkar tappa ankaret som av en slump förstör våra informationskablar i Östersjön.

Man låter nu inte längre kinesiska företag starta kritisk verksamhet i Sverige. Tex kommer de inte att få köpa Northvolt, av säkerhetsskäl. 

Kina, Iran och Ryssland samarbetar för att de hatar väst med våra demokratiska ideal och yttrandefrihet. 

Det verkar faktiskt också Trump göra. Jag har inte velat tro på de som säger att Trump är köpt av Ryssland på något sätt. Även svenska experter har framfört detta i våra officiella tidningar, men jag har vägrat attt tro på detta. Men ju längre tiden går , ju mer tokighetrr Trump gör, ju mer börjar jag tro på detta. Trump verkar ju gå in för att förstöra både USA och den  västliga enigheten och alliansen som har varit så framgångsrik. Detta känns som ett beställlninga er, från de nya axelmakterna, Ryssland, Kina och Iran.

Trump må vara ett hot , men USA är vår viktigaste vän. 

• Anonym (Naiv utopi!)
    Tik Toks algoritmer.
    Kina???
    Men på FL, i svenska gammelmedia och massor av andra ställer står det ju bara om att allt är Trumps fel!
    Det där om Kina kan väl ändå inte stämma..?

Nej rätta in dig i ledet,
    skriv nu snabbt något negativt om Trump,
    annars slutar vi lyssna på dig och du ska bara vara tyst.

Om du fortsätter prata om Kina och inte skriver något negativt om Trump har du fel värdegrund,
    i så fall är du ett hot mot demokratin,
    du har fel och du är fel som människa,
    för att skydda demokratin borde sådana som du tystas,
    anmälas och stängas av är det minsta,
    om du inte omedelbart rättar in dig i ledet!

I sann demokratisk anda skall alla vara eniga om att allt är Trumps och USA:s fel!
  • Anonym (Naiv utopi!)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-20 19:31:20 följande:
    Människor som inte har förstånd att vara rädda är de som lever farligt.
    Om Europa tex förstått vad som väntade när Hitler rustade på trettiotalet kanske man kunnat undvika miljoners människors död. 
    Ja, du har rätt, åtminstone delvis.
    Men KUNSKAP, att inneha god information, är absolut inte detsamma som rädsla.

Ett tydligt exempel:
    Var är all allmän kunskap om att en annan ism alltid har varit mycket värre än nazismen?
    Sanningen är ju att ännu många fler miljoner människor har förföljts och mördats av kommunism än av nazism.
    Men det har visst aldrig ansetts vara politiskt korrekt i Sverige att ha kunskap och att prata om den allra mest fruktansvärda ismen som är kommunismen.

Varför har vi svenskar fått lära oss så mycket om nazismen (=bra!) men har undanhållits information och kunskap gällande kommunismen???
    Detta är bara ett exempel på att lärande och tillgång till kunskap styrs på alla möjliga sätt och utav alla möjliga kända och okända krafter.

"Alla" känner till och har åtminstone någon kunskap om nazismen, om koncentrationsläger mm.
    Men i jämförelse saknar de allra flesta kunskap om att kommunismen har dödat många fler miljoner människor, har haft många fler och större koncentrationsläger, har aktiva koncentrationsläger, mördar människor, än idag år 2025!

Varför denna desinformation och brist på allmän och mycket viktig kunskap?
    Med hjälp av att styra kunskap och kontrollera stora delar av informationen kan man också styra, skapa och påverka människors rädsla, påverka vem och vad människor är rädda för.

Att massor av svenskar är rädda och inbillar sig att Trump och USA skulle utgöra en stor risk för svenskar och skulle utgöra det största hotet mot vår säkerhet, mot demokrati, och många av oss "vet" idag att USA och Trump ska vi känna rädsla och avsky för i allmänhet. Detta är ju ett tydligt bevis för hur styrd och felaktig information och kunskap kan göra att så många människor helt enkelt låter sig själva bli fördummade. 

Du TS, liksom de allra flesta, "känner till" mycket om Trump och USA men känner inte till särskilt mycket om Kina.
    Det är ju helt uppenbart inte rätt eller bra.
    Denna kunskapsbrist utgör självfallet en fara, utan tvekan också en fara för demokratin!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Naiv utopi!) skrev 2025-03-21 09:13:21 följande:
    Ja, du har rätt, åtminstone delvis.
    Men KUNSKAP, att inneha god information, är absolut inte detsamma som rädsla.

Ett tydligt exempel:
    Var är all allmän kunskap om att en annan ism alltid har varit mycket värre än nazismen?
    Sanningen är ju att ännu många fler miljoner människor har förföljts och mördats av kommunism än av nazism.
    Men det har visst aldrig ansetts vara politiskt korrekt i Sverige att ha kunskap och att prata om den allra mest fruktansvärda ismen som är kommunismen.

Varför har vi svenskar fått lära oss så mycket om nazismen (=bra!) men har undanhållits information och kunskap gällande kommunismen???
    Detta är bara ett exempel på att lärande och tillgång till kunskap styrs på alla möjliga sätt och utav alla möjliga kända och okända krafter.

"Alla" känner till och har åtminstone någon kunskap om nazismen, om koncentrationsläger mm.
    Men i jämförelse saknar de allra flesta kunskap om att kommunismen har dödat många fler miljoner människor, har haft många fler och större koncentrationsläger, har aktiva koncentrationsläger, mördar människor, än idag år 2025!

Varför denna desinformation och brist på allmän och mycket viktig kunskap?
    Med hjälp av att styra kunskap och kontrollera stora delar av informationen kan man också styra, skapa och påverka människors rädsla, påverka vem och vad människor är rädda för.

Att massor av svenskar är rädda och inbillar sig att Trump och USA skulle utgöra en stor risk för svenskar och skulle utgöra det största hotet mot vår säkerhet, mot demokrati, och många av oss "vet" idag att USA och Trump ska vi känna rädsla och avsky för i allmänhet. Detta är ju ett tydligt bevis för hur styrd och felaktig information och kunskap kan göra att så många människor helt enkelt låter sig själva bli fördummade. 

Du TS, liksom de allra flesta, "känner till" mycket om Trump och USA men känner inte till särskilt mycket om Kina.
    Det är ju helt uppenbart inte rätt eller bra.
    Denna kunskapsbrist utgör självfallet en fara, utan tvekan också en fara för demokratin!

Alla svenskar känner väl förhoppningsvis till Stalin och de miljontals människor som dog av kommunismen i Ryssland och Kina.
    Jag tycker inte att det är konstigt dock att man har fokuserat ännu mer på Nazismen, då nazismen härjade mitt i vårt Europa, bla invaderade Hitler våra grannländer. 

Ryssland är ju inte heller längre kommunistiskt utan fascistiskt.Fascidmen är den stora faran idag, 

Ryssland, Kina och Iran förenas av att vara autoritära regimer som är emot demokrati och yttrandefrihet.

Jag kan inte tänka mig att någon svensk ser USA som farligare än Kina, Ryssland och Iran. I så fall har man helt misslyckats med kommunikation och information i Sverige. 

Men vi har starka krafter emot oss, särskilt ryssarna är proffs på psykologisk krigföring. Och de samarbetar med Kina och Ryssland.

Men Trump har ju också gått över till den fascistiska och imperialistiska sidan av världen. Det innebär absolut inte att USA gjort det.

Tex talar Trump om att annektera Canada mot deras vilja . Canada öppnar nu för att samarbeta med Europa, och köpa vår svenska Saab Gripen. 

Trumps agerande kommer att slå tillbaks mot Trump själv, eftersom det skadar USA, kommer han inte att få fortsätta, på denna väg. Men det kommer bli en svår resa eftersom han just nu har så mycket folkligt stöd. Det hade Hitler också. 

• TvillingmammaVästgöte

Kina gör stora militärövningar tillsammans med Ryssland och Iran, och samarbetar på alla möjliga sätt med Ryssland och Iran. 
    För er som vill veta mer, läs gärna i länkarna nedan: 

Ryssland och Kina i nya militära övningar - Dagens PS

» Ryssland, Kina och Iran övar till havs

Kina bjuder in Ryssland och Iran till kärnenergisamtal

Försvarsanställda rekommenderas sedan en tid tillbaka att helt avstå resor till Ryssland, Kina, Iran och Belarus.
    Påtryckningar - Försvarsmakten

• Tyra myra
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-21 16:26:46 följande:

Kina gör stora militärövningar tillsammans med Ryssland och Iran, och samarbetar på alla möjliga sätt med Ryssland och Iran. 
    För er som vill veta mer, läs gärna i länkarna nedan: 

Ryssland och Kina i nya militära övningar - Dagens PS

» Ryssland, Kina och Iran övar till havs

Kina bjuder in Ryssland och Iran till kärnenergisamtal

Försvarsanställda rekommenderas sedan en tid tillbaka att helt avstå resor till Ryssland, Kina, Iran och Belarus.
    Påtryckningar - Försvarsmakten

Ja, vad kan man säga annat än att Maktens Män söker sig till varandra för stöd.

Det är just detta som utmanar vår demokrati, den regel bestämda världsordningen, och humanismen, solidariteten mm,

Det är just detta, som gör att vi, med våra röster måste stödja all goda krafter som är i opposition mot Maktens Män.  

Vi må ha olika politiska hemvist men det som förenar är just kampen mot dessa Maktens Män.

Därför tror jag ändå att Europa kommer att klara av det här. Demokratin kommer att segra. Förhoppningsvis med så lite blodsspillan som möjligt
  • nattuw
    Tyra myra skrev 2025-03-20 20:02:08 följande:
    Vad jag vet är att det är en enpartistat vad de tycker om demokrati har jag ingen aning om. Hur det är ställt med yttrandefriheten är väl känt. Att det styrs av maktens män med Deng Xiaoping i spetsen vet jag också.  Men jag har ingen riktig koll på den Kinesiska utrikespolitiken förutom att de anser att Taiwan är en del av Kina.

Att det sitter en man med svenskt pass fängslad i Kina känner jag också till.  En del annat också men jämför med vad jag vet om Ryssland, Europa och USA är det väldigt lite.  Att Kina på något sätt skulle ta världsherraväldet ser jag som ganska osannolikt.
    Vilket är ett underbetyg till svensk skattefinansierad media.
Svar på tråden Har vi slopat drömmen/visionen om Världsfred