Tyra myra skrev 2025-03-18 16:45:55 följande:
För att gå framåt måste vi ju sträva mot något, låt vara att det är en utopi men naivt tycker jag inte att det är. Då skulle man vara naiv varje gång man köper en trisslott i hopp om att bli miljonär också.
Man kanske kan se det som att vi behöver ha den här utopin för att behålla hoppet om mänskligheten
Men inser du inte att vi som lever i vår egen starkt begränsade och hoppas på en utopi inte har en chans att nå ut till majoriteten i världen som inte alls delar våra värderingar?
Majoriteten av människor och länder, och t ex de som betraktar oss som otrogna hundar som förtjänar att dö, dessa struntar ju fullkomligt i vad vi strävar mot?
Vilken förhoppning vi har, vi som tillhör minoriteten, påverkar inte majoriteten överhuvudtaget.
Mot bakgrund att du tycker vi i minoriteten ska fortsätta sträva och hoppas är mina frågor till dig är ännu mer relevanta:
Vart, mot vem och på vilket sätt tycker du då att vi ska protestera?Hur ska det gå till och var ska det ske att vi i så fall ska protestera mot de länder, mot alla de människor, mot de ledare, mot de (den?) religion, mot de politiska inriktningar, som snarare står för motsatsen mot våra värderingar och som står för motståndet mot våra drömmar?
Jag minns orden från en FN-soldat när han hörde en känd svensk kvinnlig politiker framföra sina naiva floskler, han sade det på engelska, men orden lydde ungefär:
"-När du står på ena sidan av den dammiga ökenvägen och en beväpnad m (och så nämnde han dennes religiösa tillhörighet) står i diket på andra sidan vägen med sin Kalasjnikov riktad mot dig, då kan du skrika dina betydelselösa floskler om "alla människors lika värde" tills dina lungor spricker, du kan skrika på svenska eller engelska eller vilket språk som helst, m på andra sidan vägen kommer ändå betrakta dig som en otrogen hund som förtjänar att dö, han kommer inte ens att blinka när han pressar in avtryckaren..."
Jag tror tyvärr det samma gäller för dig och din förhoppning. Din strävan och din förhoppning är inte ens värt en blinkning för majoriteten. De flesta reflekterar inte ens över sådana tankar som dina gällande att vi måste behålla hoppet om mänskligheten, sådana tankar är totalt okända och aldrig någonsin tänkta av majoriteten av jordens alla människor.
De flesta i den stora majoriteten har sannolikt aldrig tänkt en enda tanke om någon världsfred.
Däremot många tankar om att mörda och föra krig mot sina grannar och mot de som de har utsett till sin fiende, t ex mot vita otrogna hundar.
Men visst, vi kanske ska fortsätta sträva mot något och visst ska vi behålla hoppet. Eller..?
F ö är min åsikt att det är naivt att köpa en trisslott.