• Tyra myra

Har vi slopat drömmen/visionen om Världsfred

Jag växte upp med en dröm om en värld i fred. Som vuxen och nu nästan gammal ser jag hur den succesivt monterats ner. 
    Självklart har vi fått nya utmaningar med miljö och kanske överbefolkning men är det orsak nog att skippa freds visionen?

Det verkar snarare var en mentalitet av negativism där man resonerar i termer att eftersom allt ändå kommer att gå åt hel...te så måste man roffa åt sig så mycket man kan.

Man mäklar fred mot att få tillgång till sällsynta jordartsmetaller. Snart invaderar man länder av samma orsak. 

Snart har FN som vi en gång var så stolta över gått i graven eftersom den mäktigaste nationen dragit sig ur samarbetet.  Där med har alla gemensamma deklarationer om människorätt och krigets lagar tappat sin betydelse.
    Vill vi verkligen detta?  Varför protesterar vi inte mera?

• Svar på tråden Har vi slopat drömmen/visionen om Världsfred
  • TvillingmammaVästgöte
    Tecum skrev 2025-03-16 21:11:04 följande:
    Ja vi skulle lätt klara att försörja jordens befolkning även om den växer med några miljarder till med den teknik och kunnande vi har. Hindret är krig, konflikter och destruktiv nationalism. Ingen distribution fungerar till de som behöver förnödenheter som bäst och nu har Trump dessutom stoppat all hjälp från USA.

Ibland undrar jag om covid hade en okänd biverkan, folk blev dummare och mer oempatiska? För idag verkar alla vara mer eller mindre galna...

PS, jag blev aldrig sjuk...
    Det vore en katastrof om världens begolkning ökade med några miljarder. Redan idag dör många djurarter ut. Om vi blir så många människor kommer vi helt tränga ut de vilda djuren. Vi kan absolut inte bli fler människor på jorden. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Tyra myra skrev 2025-03-18 09:57:19 följande:
    Jag tycker nog att vi pratar allt för mycket om personer son Putin, Trump och Musk och för lite om faran att frångå den regelbaserade världsordningen. Det verkar som om konfrontation är det enda som gäller idag.

Samförstånd, samarbete och fred står inte högt i kurs idag. Att stå upp för dessa värden verkar inte vara attraktivt idag. Varför är det så?
    Förstår du inte att Putin vill inte ha någon annan världsordning än att Ryssland styr. Samarbete och fred? Skulle Ukraina ha samarbetat med Ryssland istället för att försvara sig? När de bombade, mördade civila, våldtog och torterade? Skulle Ukraina pratat om den regelbaserade världsordningen med Putin?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Överbefolkning) skrev 2025-03-17 00:06:12 följande:

Jag tror världen är galen när det gnälls på Trump över att det krigas i Ukraina. Det är Putin som krigar i Ukraina. Oavsett om Trump mäklar fred, stödjer Ukraina, eller helt ignorerar det är det inte Trump som invaderar Ukraina. 

Han är en idiot, det är inte det, men det verkar som det är mer fokus på Trump än den som faktiskt invaderat...det är rätt bizarrt. Bojkotta USA! Protestera! Wtf liksom. Finns bra mycket värre dårar än honom.

Håller helt med. Putin är vårt stora problem , och hela Ryssland . Hela Ryssland har ställt om för krig. Det är tyvärr inte bara Putin som vill attackera  Nato. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Tyra myra skrev 2025-03-18 12:45:44 följande:
    Men det är just detta som är problemet. Varför låter vi Putin hållas? Varför ska det behöva gå så långt att Ryssland invaderar Ukraina?  Varför protesterar vi inte mot detta? Om alla andra stater och länder skulle ha protesterat och arbetat för en glpbal fred skulle inte Putin haft en chans.  Han skulle kanske inte ens suttit vid makten idag. Ryssland skulle kanske ha haft demokrati om vi alla hjälpts åt,

Vart har fredsrörelsen tagit vägen?

Alla Länder vill inte ta ställning mot Putins krig mot Ukraina . Iran stöttar kriget öppet, liksom Nordkorea. Kina, Sydafrika och Indien tar absolut inte ställning mot Ryssland. Inte heller Brasilien . 

Det är vi västländer som protesterat , Europa och USA. Och det har inte påverkat Ryssland det minsta. Det enda som påverkar Ryssland är styrka, vi måste vara så starka att de inte vill anfalla .

• Tyra myra
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-18 13:45:08 följande:
    Förstår du inte att Putin vill inte ha någon annan världsordning än att Ryssland styr. Samarbete och fred? Skulle Ukraina ha samarbetat med Ryssland istället för att försvara sig? När de bombade, mördade civila, våldtog och torterade? Skulle Ukraina pratat om den regelbaserade världsordningen med Putin?
    Självklart menade jag inte att Ukraina skulle samarbeta med Putin. Vad jag menade var att vi har låtit Putin infiltrera världen med sin dogm.  Vem hade kunnat ana att Ungern som lidit så mycket under den sovjetiska eran skulle liera sig med Putin tex.

Det är dessa maktmänniskorna som styr utvecklingen i världen, Det är därför den ser ut som den gör. Tyvärr låter vi dem fortsätta  
  • nattuw
    Tyra myra skrev 2025-03-18 13:21:49 följande:
    Så du menar att det är huggit i sten att ett tredje världskrig står för dörren`?
    Nej jag menar att man bör försöka lära av sina misstag.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tyra myra skrev 2025-03-18 13:56:48 följande:
    Självklart menade jag inte att Ukraina skulle samarbeta med Putin. Vad jag menade var att vi har låtit Putin infiltrera världen med sin dogm.  Vem hade kunnat ana att Ungern som lidit så mycket under den sovjetiska eran skulle liera sig med Putin tex.

Det är dessa maktmänniskorna som styr utvecklingen i världen, Det är därför den ser ut som den gör. Tyvärr låter vi dem fortsätta  

EU gör väl inte annat än protesterar mot Ryssland? Det har ju gjorts varje dag nu, sen invasionen av Ukraina. 

Vad skall vi göra mer? 

Du kan kanske leda någon protestmarsch utanför Rysslands ambassad? 

• TvillingmammaVästgöte
    nattuw skrev 2025-03-18 14:04:57 följande:
    Nej jag menar att man bör försöka lära av sina misstag.

Misstaget Europa gjorde på trettiotalet var att inte rusta upp sitt försvar och låta Hitler överraska dem och invadera. Detta misstag kostade miljontals människoliv. 

Vi måste därför rusta upp så att vi blir så starka att ingen vågar attackera.

Det kommer alltid att finnas något annat land som vill attackera om vi visar svaghet.

• TvillingmammaVästgöte
    Tyra myra skrev 2025-03-17 21:09:36 följande:
    Jag hatar ingen annan människa. Det hatas alldeles för mycket, vilket är en av orsakerna till att vi är där vi är idag. Hatet föder våld, Våld föder krig. 

Trump är inte roten utan ett av många symtom på att utvecklingen gått åt fel håll.

USA har den regering man förtjänar precis som vi i Sverige har den regering vi förtjänar.  

Förstår inte varför du känner att du måste försvara USA och Trump, det kan de väl sköta själva. 
    Du hatar ingen? Inte ens Putin? Hur ser du på,Putin?
  • TvillingmammaVästgöte
    nattuw skrev 2025-03-18 12:14:08 följande:
    Även de som levde strax före första världskriget drömde om och trodde på en fredligare värld. Första världskriget var en sån där sak som inte skulle kunna hända och som ingen ville skulle ske och ände skedde det.

Och nu rustar Europa igen..
    Och efter första världskrigt var Europa dödstrött på krig, man ville inte ha mer krig. Därför rustade man inte upp och när Hitler började ta små bitar av Europa lät man honom göra det. För man ville inte kriga.

Nu vågar vi inte upprepa dessa misstag . Vi vill inte ha krig. Just därför måste vi rusta upp så att vi avskräcker möjliga aggressiva stater som tex Ryssland. 
Svar på tråden Har vi slopat drömmen/visionen om Världsfred