• Tyra myra

Har vi slopat drömmen/visionen om Världsfred

Jag växte upp med en dröm om en värld i fred. Som vuxen och nu nästan gammal ser jag hur den succesivt monterats ner. 
    Självklart har vi fått nya utmaningar med miljö och kanske överbefolkning men är det orsak nog att skippa freds visionen?

Det verkar snarare var en mentalitet av negativism där man resonerar i termer att eftersom allt ändå kommer att gå åt hel...te så måste man roffa åt sig så mycket man kan.

Man mäklar fred mot att få tillgång till sällsynta jordartsmetaller. Snart invaderar man länder av samma orsak. 

Snart har FN som vi en gång var så stolta över gått i graven eftersom den mäktigaste nationen dragit sig ur samarbetet.  Där med har alla gemensamma deklarationer om människorätt och krigets lagar tappat sin betydelse.
    Vill vi verkligen detta?  Varför protesterar vi inte mera?

• Svar på tråden Har vi slopat drömmen/visionen om Världsfred
  • Meddelande borttaget
  • TvillingmammaVästgöte
    Tyra myra skrev 2025-03-19 00:06:58 följande:
    Jag räknade inte upp dessa män som mördare utan som exempel på Maktens män som alla använder sin makt för egna syften utan någon take på oss andra små betydelselösa människor. 

Nu får vi väl se vilken hjälp vi får mot Putin. Vi kanske kan "make a deal" och sälja Gotland.

Självklart måste vi kunna försvara oss. Det är inte så att jag är emot att rusta vårt försvar. Vad jag är bekymrad över är att vi gett upp tanken på att jobba för freden.
    Ja, vi får verkligen hoppas att USA stöttar oss. Alternativet är väldigt osäkert och farligt.
  • Anonym (Pacifist)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-19 07:15:21 följande:
    Ja, vi får verkligen hoppas att USA stöttar oss. Alternativet är väldigt osäkert och farligt.
    USA  behöver inte stötta oss. Vi har har inget otalt med något annat land och risken att vi skulle atackeras är väldigt liten. Men, nu när vi har USAs baser i vårt land och vi är med i NATO  har risken ökat något. USA skyddar bara egna intressen och skulle inte tveka att dra oss in i ett krig för att göra det.
  • Anonym (Naiv utopi)
    Anonym (Pacifist) skrev 2025-03-19 06:48:36 följande:
    Det märks att du har högerextrema åsikter när du tror att vi västerlänningar är bra människor men att andra är onda och terrorister. Jag anser att just högerextremister är den största faran mot fred i hela världen. Fascister i västvärlden har samma ideologi som ISS terrorister.
    Du har självfallet rätt till din tro och att ha en avvikande och extrem åsikt.
    Hoppas bara att jag eller någon annan svensk, eller någon medmänniska, slipper hotas eller drabbas direkt av din tro och dina åsikter. 

Min åsikt är att du helt uppenbart är direkt okunnig gällande det du uttalar dig om, eller att du väljer att blunda för sanningen. Du har uppenbarligen inte läst t ex FN:s rapporter och inte tagit del av t ex den officiell information som finns från t ex EU:s säkerhetstjänster.

Jag håller med dig om att högerextremister, likväl som alla extremister, utgör problem och hot.
    Men du håller alltså inte med mig om att de extremister jag beskriver skulle utgöra några problem och hot.

Jag erkänner alla typer av problem och hot.
    Medan du väljer att försöka dölja och förneka vissa problem och hot.

Trots att dina förnekanden utan tvekan kan anses vara extrema så väljer jag avstå från att kleta ordet extremist på dig.
    Att du känner ett behov av att kleta mig med ordet extremist, det får stå för dig.

Dessa tydliga skillnader mellan dig och mig är nog mer talande gällande dig som person, än ditt försök att kleta ned mig med någon lögn som du själv har hittat på.
  • Anonym (Pacifist)
    Anonym (Naiv utopi) skrev 2025-03-19 08:38:50 följande:
    Du har självfallet rätt till din tro och att ha en avvikande och extrem åsikt.
    Hoppas bara att jag eller någon annan svensk, eller någon medmänniska, slipper hotas eller drabbas direkt av din tro och dina åsikter. 

Min åsikt är att du helt uppenbart är direkt okunnig gällande det du uttalar dig om, eller att du väljer att blunda för sanningen. Du har uppenbarligen inte läst t ex FN:s rapporter och inte tagit del av t ex den officiell information som finns från t ex EU:s säkerhetstjänster.

Jag håller med dig om att högerextremister, likväl som alla extremister, utgör problem och hot.
    Men du håller alltså inte med mig om att de extremister jag beskriver skulle utgöra några problem och hot.

Trots att dina förnekanden utan tvekan kan anses vara extrema så väljer jag avstå från att kleta ordet extremist på dig.
    Att du känner ett behov av att kleta mig med ordet extremist, det får stå för dig.

Dessa tydliga skillnader mellan dig och mig är nog mer talande gällande dig som person, än ditt försök att kleta ned mig med någon lögn som du själv har hittat på.
    Antingen förstår inte du det jag skriver eller så är det dina fördomar som inte låter dig tänka klart. Jag skrev att det märks att du har högerextrema åsikter när du tror att vi västerlänningar är bra människor men att andra är onda och terrorister. Du jämställer tex alla religösa muslimer med terrorister och det är även olagligt. Jag anser att just högerextremister är den största faran mot fred i hela världen och det är väl uppenbart med tex Trump, Musk som gör hitlerhällsningar och fascister som får mer och mer makt i västvärlden. Sedan tycker jag såklart att islamister är också ett stort hot. Det framgår av det som jag skrev förra gången "Fascister i västvärlden har samma ideologi som ISS terrorister."
  • Anonym (Naiv utopi)
    Anonym (Pacifist) skrev 2025-03-19 09:07:41 följande:
    Antingen förstår inte du det jag skriver eller så är det dina fördomar som inte låter dig tänka klart. Jag skrev att det märks att du har högerextrema åsikter när du tror att vi västerlänningar är bra människor men att andra är onda och terrorister. Du jämställer tex alla religösa muslimer med terrorister och det är även olagligt. Jag anser att just högerextremister är den största faran mot fred i hela världen och det är väl uppenbart med tex Trump, Musk som gör hitlerhällsningar och fascister som får mer och mer makt i västvärlden. Sedan tycker jag såklart att islamister är också ett stort hot. Det framgår av det som jag skrev förra gången "Fascister i västvärlden har samma ideologi som ISS terrorister."

Rent sakligt försöker du dölja och förneka de värsta och största hoten.

Det jag grundar mina åsikter på handlar inte om mina egna fördomar utan det grundar sig på saklig information och kunskap, t ex från FN:s rapporter och från EU:s säkerhetstjänster, och flera andra liknande källor.

På vilken saklig information grundar sig dina åsikter?

Det olagliga som du försöker kleta ned mig med är en uppenbar lögn från din sida.
    Om din anklagelse skulle vara ens det minsta lilla trovärdig så skulle ju mitt inlägg efter anmälan ha plockats bort, eller hur?

Men det sätt du väljer bemöta andra medlemmar med kommer sig väl som en naturlig följd av att du helt saknar argument som vilar på någon saklig grund.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Pacifist)
    Anonym (Naiv utopi) skrev 2025-03-19 09:37:53 följande:
    Det olagliga som du försöker kleta ned mig med är en uppenbar lögn från din sida.
    Om din anklagelse skulle vara ens det minsta lilla trovärdig så skulle ju mitt inlägg efter anmälan ha plockats bort, eller hur?
    Precis så är det. Är ditt inlägg kvar?
  • Tyra myra
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-18 13:45:08 följande:
    Förstår du inte att Putin vill inte ha någon annan världsordning än att Ryssland styr. Samarbete och fred? Skulle Ukraina ha samarbetat med Ryssland istället för att försvara sig? När de bombade, mördade civila, våldtog och torterade? Skulle Ukraina pratat om den regelbaserade världsordningen med Putin?
    Visst förstår jag det men varför ska man acceptera detta? Jag tycker inte att det måste vara omöjligt, om vi tillslut blir tillräckligt många som protesterar mot detta och stöder de krafter i Ryssland som också protesterar, kan vi på sikt göra skillnad.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tyra myra skrev 2025-03-19 17:04:30 följande:
    Visst förstår jag det men varför ska man acceptera detta? Jag tycker inte att det måste vara omöjligt, om vi tillslut blir tillräckligt många som protesterar mot detta och stöder de krafter i Ryssland som också protesterar, kan vi på sikt göra skillnad.
    Visst kan vi protestera men det viktigaste att prioritera just nu är att rusta upp vårt nedmonterade försvar . För varje dag visar Trump lite mer info om att han inte vill försvara Europa och just nu är vi inte förberedda nog, om vi skulle stå utan USAs beskydd. 
Svar på tråden Har vi slopat drömmen/visionen om Världsfred