• Tyra myra

Har vi slopat drömmen/visionen om Världsfred

Jag växte upp med en dröm om en värld i fred. Som vuxen och nu nästan gammal ser jag hur den succesivt monterats ner. 
    Självklart har vi fått nya utmaningar med miljö och kanske överbefolkning men är det orsak nog att skippa freds visionen?

Det verkar snarare var en mentalitet av negativism där man resonerar i termer att eftersom allt ändå kommer att gå åt hel...te så måste man roffa åt sig så mycket man kan.

Man mäklar fred mot att få tillgång till sällsynta jordartsmetaller. Snart invaderar man länder av samma orsak. 

Snart har FN som vi en gång var så stolta över gått i graven eftersom den mäktigaste nationen dragit sig ur samarbetet.  Där med har alla gemensamma deklarationer om människorätt och krigets lagar tappat sin betydelse.
    Vill vi verkligen detta?  Varför protesterar vi inte mera?

• Svar på tråden Har vi slopat drömmen/visionen om Världsfred
  • Anonym (Naiv utopi!)
    Tyra myra skrev 2025-03-18 21:37:12 följande:

Du har inga höga tankar om dina medmänniskor ser jag.  
    Men jag vägrar att lägga mig platt inför negativismen som spritt sig runt om i världen och även här i vårt land. 

Om vi låter makthunger och cynismen råda kommer vi snart inte att ha värld värd att leva i länge till.  Om vi fortsätter att demonisera varandra och sprider rädsla har dessa maktens män nått sitt mål.  

Du talar om att de flesta människorna i världen inte hört talas om världsfred. Det kan du ha rätt i, men jag är övertygad de flesta av oss oavsett var vi bor och vilken religion vi tillhör vill leva i fred.  Vem vill ha krig?  Fundera en stund över det.

Du talar om soldater som skjuter andra soldater men  där båda säger sig försvara sitt land.  Hur absurt är inte detta?

Jag tror inte att vare sig religion eller etnisk tillhörighet ligger bakom kriget i Ukraina. 

Jo jag har generellt höga tankar om mina medmänniskor.

Men trådstarten får mig inse att det finns religiösa fanatiker som är totalt oresonabla och som inte ens klarar att ta in de tankar du och vi tänker. Terrorhandlingar visar väl att det finns fanatiker som ser både dig och mig som en särskild typ av människor som förtjänar att dö? Dessa fanatiker har jag svårt att förhålla mig till och jag har mycket svårt att ha höga tankar om sådana. Jag ser sådana som är starka motståndare, vissa kanske hatar?, att jag stödjer, tror på och lever vår fria demokratiska livsstil, eller om någon anser att jag har fel åsikter eller ber till fel gud, jag vågar erkänna att jag har svårt att se sådana som mina MEDmänniskor.

Du skriver i tråden om makthunger och cynism och om maktens män och då tror jag att du tänker på allt det som vi matas med varje dag i vår egen lilla bubbla. Jag tror t ex att du tänker på Trump, Putin och andra som känns nära och som vi kan referera till. Du skriver om vi demoniserar varandra.
    Men jag tror du kanske glömmer eller väljer blunda för allt det som du inte känner särskilt väl? Det är ju faktiskt inte fria västerländska medmänniskor som har stått för de flesta och mest dödliga terrorhandlingarna och de flesta krigen under senare år.

Jag har funderat på detta och jag har studerat och läst på ganska mycket om allt detta. Trådämnet påminner mig att det inte är dessa män och dessa folk som du nämner som jag känner mig hotad av när jag går på Drottninggatan, turistar i Nice, går på fotboll i Paris eller när jag landar med flyg i Bryssel och åker tunnelbana. För mig ser jag inte dessa "maktens män" som den direkta faran för mig som lever i Sverige och när jag reser i EU.
    Det är en s k "svensk" IS-man, född och utbildad i Sverige, som är dömd för flera av de allra dödligaste terrorbrotten. Med hänvisning till trådstarten och ämnet undrar jag om det är rapporterat i svenska medier och klarlagt hur den mannen ser på det där med världsfred? Är det klarlagt om den mannen är religiös och vilken religion denna mördare i så fall anser sig tillhöra?
    En jämförelse, med anknytning till det du som trådstartare skriver, är att vi alla kan läsa mycket i svenska medier om Trump, och de hot han påstås utgöra, men jag har i jämförelse inte kunnat läsa och få särskilt mycket info om den där svenska terroristen, om vilka hot och faror sådana individer utgör?

Putins krig mot Ukraina är fruktansvärt allvarligt och vi får också med rätta massor av info om detta.
    Men samtidigt finns många krig, längre bort i världen, längre bort från vårt medvetande, som har pågått mycket längre och som är många fler till antalet, men som svenska medier inte alls granskar och informerar om på samma sätt. Det finns många krig som sannolikt har mycket längre till någon fred än kriget i Ukraina.

Nästan alla krig och alla terrorhandlingar sker i någon religions skugga, och kanske någon religion oftare och med djupare skuggor än andra? Detta utgör i sig ett mycket större hot mot mänskligheten och är ett mycket större hinder för att uppnå världsfred. Jag undrar ibland om de som ägnar sig åt krig och terror i religionens tecken någonsin kommer önska någon världsfred? Vissa religiösa fanatiker verkar ha en tro och  övertygelse att det krävs utrotning av alla fiender och alla otrogna för att fred ska kunna uppnås. Denna tro och övertygelse har dessa människor och deras ledare, oavsett vad du och jag tycker och hoppas.

M h t trådstarten kan jag tyvärr inte se något tecken att någon religion har gjort särskilt mycket för att uppnå någon världsfred, oavsett om det är Islam, Kristendom eller någon annan religion.
    Om någon tror detta så anser jag att den har läst på mycket dåligt eller så väljer den att blunda för sanningen.

Du skriver om oavsett var man bor och oavsett vilken religion man tillhör så önskar man fred. Jag tycker detta är ett naivt uttryck och jag kan tyvärr inte finna något sakligt som skulle kunna få mig dela din åsikt.
    T ex och med hänvisning till trådstarten, om någon fanatiker följer någon religiös skrift, oavsett Koranen, Bibeln eller någon annan, finns väl inget bud till fanatikern att göra sitt allt för att uppnå världsfred? Däremot finns många bud som snarare uppmanar till raka motsatser till fred. Faktum är ju tyvärr att det förekommer att religioner, religiösa ledare och deras politiska ledare förespråkar krig och död mot alla de som de har utropat till sina fiender och till de som de betraktar som otrogna. Många människor i världen har inte blivit mer fredliga genom religionen utan önskar tyvärr inte leva i fred med sina grannar om dessa utgör de som de själva har utropat till sina fiender. Det finns religiösa fanatiker som är mycket fast övertygade i sin tro och uppfattning att det enda rätta är att fienden ska mördas och utrotas i krig. Tyvärr har vare sig FN eller någon västerlänning, och ingen religion, lyckats göra dem till fredligare sinnade människor eller lyckats ändra på denna tro och övertygelse.
    FN har många många gånger, och under väldigt många år, skrivit om och rapporterat om svårigheterna gällande situationen.

I det exempel jag tidigare beskrev talade jag inte alls om soldater som skjuter soldater. Jag talade om ett exempel på en person som är extremist, som inte kan anses vara en soldat eller en militär, som med sin Kalasjnikov utan att blinka skulle skjuta en människa, bara för att den religiösa extremisten i sin tro och övertygelse betraktar den människan som sin fiende eller som en otrogen, som förtjänar att dö.
    På t ex ungefär motsvarande sätt som du och alla känner till gällande hur fanatikern agerade på Drottninggatan, utan att blinka.
    M h t trådstarten så har ingen religion lyckats göra den fanatikern till en fredligare  människa, vare sig Islam, Kristendom eller någon religion.

Ja, nog är det absurt i våra ögon.
    Men det är lika absurt att våra ögon, vår syn på saken, inte förmår ändra på världen.
    Vi klarar uppenbarligen inte ta till oss och förstå att så många tycker annorlunda än vi. Och många verkar tyvärr strunta fullkomligt i vad FN tycker och säger.

• Anonym (Naiv utopi!)
    Anonym (Pacifist) skrev 2025-03-19 16:20:12 följande:
    Precis så är det. Är ditt inlägg kvar?

Precis så är det.

Vi har inte slopat drömmen om världsfred.
    Men tyvärr är det många människor i världen, bl a många religiösa ledare, som aldrig ens har reflekterat över begreppet världsfred. 

Som svar på din fråga, jag svarar trots att din fråga nog kan anses vara off topic, så kommer jag alltid stå upp för att du liksom alla har rätt att förmedla din åsikt, också i de fall din åsikt inte överensstämmer med min, också i de fall din åsikt känns obekväm för mig. 
    Jag står för vad jag har skrivit och de flesta av mina inlägg, som i sak säger precis samma, de finns kvar. 
    Jag är också helt nöjd med att också min åsikt och det inlägget fick finnas kvar överraskande länge innan någon lyckades med sitt uppsåt att hindra en medlem  att förmedla sin åsikt

• Anonym (Pacifist)
    Anonym (Naiv utopi!) skrev 2025-03-19 18:18:51 följande:

Ja, nog är det absurt i våra ögon.

Men det är lika absurt att våra ögon, vår syn på saken, inte förmår ändra på världen.
    Vi klarar uppenbarligen inte ta till oss och förstå att så många tycker annorlunda än vi. Och många verkar tyvärr strunta fullkomligt i vad FN tycker och säger.

Inget annat land bryter mot vad FN säger än Israel. De israeliska regiösa bosättarna är världens mest extrema fanatiker. Israel har anklagats för att bryta mot oerhört många FN-resolutioner genom åren. Ja, nästan alla. Här är en översikt över några av de viktigaste resolutionerna som Israel påstås ha brutit mot.

Israel har brutit mot 28 resolutioner från FN:s säkerhetsråd.

Några exempel inkluderar:

? Resolution 242 (1967): Kräver att Israel drar sig tillbaka från ockuperade områden.

? Resolution 465 (1980): Fördömer Israels bosättningar i ockuperade områden.

? Resolution 476 (1980): Förklarar Israels åtgärder för att ändra Jerusalems status som ogiltiga.

? Resolution 1397 (2002): Uppmanar till en tvåstatslösning.

Israel har även anklagats för att ignorera omkring 100 resolutioner från FN:s generalförsamling.

Några exempel:

? Resolution 194 (1948): Kräver att palestinska flyktingar tillåts återvända
    ? Resolution 36/226 (1981): Bekräftar tidigare krav på israeliskt tillbakadragande och upprättandet av en palestinsk stat.

I september 2024 antog FN:s generalförsamling en ny resolution som:

? Kräver att Israel omedelbart avslutar sin ockupation av palestinska områden.

? Uppmanar Israel att riva delar av separationsmuren på Västbanken.

? Kräver att Israel tillåter fördrivna palestinier att återvända.

Israel bryter även mot Internationella domstolens rådgivande yttrande från 2004 som fördömer separationsmu
    ren Israel bygger på Västbanken.
  • Anonym (Naiv utopi!)
    Tyra myra skrev 2025-03-19 17:04:30 följande:
    Visst förstår jag det men varför ska man acceptera detta? Jag tycker inte att det måste vara omöjligt, om vi tillslut blir tillräckligt många som protesterar mot detta och stöder de krafter i Ryssland som också protesterar, kan vi på sikt göra skillnad.
    Du tycker att vi borde protestera.

Vart, mot vem och på vilket sätt tycker du då att vi ska protestera?

Hur ska det gå till och var ska det ske att vi i så fall ska protestera mot de länder, mot alla de människor, mot de ledare, mot de (den?) religion som snarare står för motsatsen mot våra värderingar,
    som står för motsatsen till världsfred, och som står för motståndet mot våra drömmar?

Att protestera mot Putin kan självfallet inte ändra på något i det jag beskriver.

Och tyvärr har alla våra protester uppenbarligen inte heller hjälpt det minsta i fallet Putin. 
  • Anonym (Naiv utopi!)
    Anonym (Pacifist) skrev 2025-03-19 18:40:24 följande:
    Inget annat land bryter mot vad FN säger än Israel. De israeliska regiösa bosättarna är världens mest extrema fanatiker. Israel har anklagats för att bryta mot oerhört många FN-resolutioner genom åren. Ja, nästan alla. Här är en översikt över några av de viktigaste resolutionerna som Israel påstås ha brutit mot.

Israel har brutit mot 28 resolutioner från FN:s säkerhetsråd.

Några exempel inkluderar:

? Resolution 242 (1967): Kräver att Israel drar sig tillbaka från ockuperade områden.

? Resolution 465 (1980): Fördömer Israels bosättningar i ockuperade områden.

? Resolution 476 (1980): Förklarar Israels åtgärder för att ändra Jerusalems status som ogiltiga.

? Resolution 1397 (2002): Uppmanar till en tvåstatslösning.

Israel har även anklagats för att ignorera omkring 100 resolutioner från FN:s generalförsamling.

Några exempel:

? Resolution 194 (1948): Kräver att palestinska flyktingar tillåts återvända
    ? Resolution 36/226 (1981): Bekräftar tidigare krav på israeliskt tillbakadragande och upprättandet av en palestinsk stat.

I september 2024 antog FN:s generalförsamling en ny resolution som:

? Kräver att Israel omedelbart avslutar sin ockupation av palestinska områden.

? Uppmanar Israel att riva delar av separationsmuren på Västbanken.

? Kräver att Israel tillåter fördrivna palestinier att återvända.

Israel bryter även mot Internationella domstolens rådgivande yttrande från 2004 som fördömer separationsmu
    ren Israel bygger på Västbanken.
    Nu har du lyckats blandat ihop olika medlemmar och olika inlägg igen.

Börja nu ta för vana kolla vad och vem det är du citerar innan du skickar iväg ditt inlägg. Resonera och reagera sedan på det du citerar.

Det där som du skriver om har jag inte skrivit något om.
    Gör om gör rätt. 
    Och försök i fortsättningen undvika upprepa samma misstag igen och igen.
  • Anonym (Pacifist)
    Anonym (Naiv utopi!) skrev 2025-03-19 18:51:47 följande:
    Nu har du lyckats blandat ihop olika medlemmar och olika inlägg igen.

Börja nu ta för vana kolla vad och vem det är du citerar innan du skickar iväg ditt inlägg. Resonera och reagera sedan på det du citerar.

Det där som du skriver om har jag inte skrivit något om.
    Gör om gör rätt. 
    Och försök i fortsättningen undvika upprepa samma misstag igen och igen.
    Vad pratar du om?
  • Anonym (Pacifist)
    Anonym (Naiv utopi!) skrev 2025-03-19 18:37:54 följande:

Precis så är det.

Vi har inte slopat drömmen om världsfred.
    Men tyvärr är det många människor i världen, bl a många religiösa ledare, som aldrig ens har reflekterat över begreppet världsfred. 

Som svar på din fråga, jag svarar trots att din fråga nog kan anses vara off topic, så kommer jag alltid stå upp för att du liksom alla har rätt att förmedla din åsikt, också i de fall din åsikt inte överensstämmer med min, också i de fall din åsikt känns obekväm för mig. 
    Jag står för vad jag har skrivit och de flesta av mina inlägg, som i sak säger precis samma, de finns kvar. 
    Jag är också helt nöjd med att också min åsikt och det inlägget fick finnas kvar överraskande länge innan någon lyckades med sitt uppsåt att hindra en medlem  att förmedla sin åsikt

Att skriva kommentarer som är hets mot folkgrupp är inget man borde vara stolt över. Särskillt inte om man utmålar sig själv som en fredsduva.
  • Tyra myra
    Anonym (Naiv utopi!) skrev 2025-03-19 18:46:39 följande:
    Du tycker att vi borde protestera.

Vart, mot vem och på vilket sätt tycker du då att vi ska protestera?

Hur ska det gå till och var ska det ske att vi i så fall ska protestera mot de länder, mot alla de människor, mot de ledare, mot de (den?) religion som snarare står för motsatsen mot våra värderingar,
    som står för motsatsen till världsfred, och som står för motståndet mot våra drömmar?

Att protestera mot Putin kan självfallet inte ändra på något i det jag beskriver.

Och tyvärr har alla våra protester uppenbarligen inte heller hjälpt det minsta i fallet Putin. 
    Hur länge protesterade vi inte mot kriget i Vietnam? Det skedde inte på en dag men det var protester runt om i världen angående det kriget.  Detsamma gällde apartheid regimen i Sydafrika. Vi stödde dem som ville ha fred och demokrati i länder där förtryck rådde. Och hur stor inverkan detta hade på utvecklingen vet vi väl inte men vi gjorde i alla fall någonting. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Naiv utopi!)
    Tyra myra skrev 2025-03-19 19:43:48 följande:
    Hur länge protesterade vi inte mot kriget i Vietnam? Det skedde inte på en dag men det var protester runt om i världen angående det kriget.  Detsamma gällde apartheid regimen i Sydafrika. Vi stödde dem som ville ha fred och demokrati i länder där förtryck rådde. Och hur stor inverkan detta hade på utvecklingen vet vi väl inte men vi gjorde i alla fall någonting. 
    Protesterna mot vietnamkriget riktade sig till en demokrati och till ett land med ett folk som generellt är fredliga och aldrig har motsatt sig världsfred. Tvärtom har ju USA flera gånger genom sina handlingar ordnat världsfred och i generationer skyddat demokrati och världsfred.
    Där fanns åtminstone vissa förutsättningar för att protester ska kunna påverka någon.

Jag hoppas att du klarar se skillnaden mot de länder, ledare, klaner och folk, deras hat, krig och mördande, som jag har skrivit om? Tror du själv ärligt på att våra protester i Sverige skulle kunna påverka sådana religiösa extremister?

Visst känner du väl ändå till något lite om utfallet i Sydafrika?
    Sanningen är väl mera att i efterskott visade det sig att de vi trodde oss stödja i väldigt många fall inte alls har stått för fred eller demokrati. Mördandet och förtrycket liksom extrem korruption och kriminalitet är ständigt närvarande i Sydafrika, trots att apartheid är avskaffat.
    Om du tänker efter bara en enda sekund, eller googlar i några minuter, så tror jag att också du vet detta?

Du har helt rätt i att hur stor inverkan, om någon, protester kan ha vet vi verkligen inte.
    Men ofta verkar syftet med protesterna helt uppenbart mer ha karaktären av godhetsknarkande. Protesterna verkar mer ha som syfte att de protesterande själva ska få känna sig goda.
    Men de flesta protesterande tystnar när utfallet blir som t ex i Sydafrika.

Tråden handlar bl a om att protestera.
    Men se t ex på många av de högljudda protesterna från s k feminister.
    Och jämför när tystnaden lägger sig över ämnen som t ex kvinnlig könsstympning i Sverige, acceptans av månggifte och äktenskap med minderårig trots att det är olagligt, balkongkastningar, minderåriga flickor förs ut ur landet för att bli av med sin oskuld och bli bortgifta, hedersförtryck och hedersmord av kvinnor i Sverige. Alla dessa saker är bara några få exempel på sådant som förr knappast alls existerade i Sverige.
    Vart tog protesterna av de allra flesta svenska feministerna vägen? Och varför är det i jämförelse så tyst om t ex dessa allvarliga ämnen?
    Känner vissa sig numera tillräckligt goda utan att höja sina röster? Eller väljer man att blunda och ägnar sig åt något mindre känsligt, många kanske välja att finna enklare och bekvämare sätt, för att få känna sig goda?
Svar på tråden Har vi slopat drömmen/visionen om Världsfred