Tyra myra skrev 2025-03-18 21:37:12 följande:
Du har inga höga tankar om dina medmänniskor ser jag.
Men jag vägrar att lägga mig platt inför negativismen som spritt sig runt om i världen och även här i vårt land.
Om vi låter makthunger och cynismen råda kommer vi snart inte att ha värld värd att leva i länge till. Om vi fortsätter att demonisera varandra och sprider rädsla har dessa maktens män nått sitt mål.
Du talar om att de flesta människorna i världen inte hört talas om världsfred. Det kan du ha rätt i, men jag är övertygad de flesta av oss oavsett var vi bor och vilken religion vi tillhör vill leva i fred. Vem vill ha krig? Fundera en stund över det.
Du talar om soldater som skjuter andra soldater men där båda säger sig försvara sitt land. Hur absurt är inte detta?
Jag tror inte att vare sig religion eller etnisk tillhörighet ligger bakom kriget i Ukraina.
Jo jag har generellt höga tankar om mina medmänniskor.
Men trådstarten får mig inse att det finns religiösa fanatiker som är totalt oresonabla och som inte ens klarar att ta in de tankar du och vi tänker. Terrorhandlingar visar väl att det finns fanatiker som ser både dig och mig som en särskild typ av människor som förtjänar att dö? Dessa fanatiker har jag svårt att förhålla mig till och jag har mycket svårt att ha höga tankar om sådana. Jag ser sådana som är starka motståndare, vissa kanske hatar?, att jag stödjer, tror på och lever vår fria demokratiska livsstil, eller om någon anser att jag har fel åsikter eller ber till fel gud, jag vågar erkänna att jag har svårt att se sådana som mina MEDmänniskor.
Du skriver i tråden om makthunger och cynism och om maktens män och då tror jag att du tänker på allt det som vi matas med varje dag i vår egen lilla bubbla. Jag tror t ex att du tänker på Trump, Putin och andra som känns nära och som vi kan referera till. Du skriver om vi demoniserar varandra.
Men jag tror du kanske glömmer eller väljer blunda för allt det som du inte känner särskilt väl? Det är ju faktiskt inte fria västerländska medmänniskor som har stått för de flesta och mest dödliga terrorhandlingarna och de flesta krigen under senare år.
Jag har funderat på detta och jag har studerat och läst på ganska mycket om allt detta. Trådämnet påminner mig att det inte är dessa män och dessa folk som du nämner som jag känner mig hotad av när jag går på Drottninggatan, turistar i Nice, går på fotboll i Paris eller när jag landar med flyg i Bryssel och åker tunnelbana. För mig ser jag inte dessa "maktens män" som den direkta faran för mig som lever i Sverige och när jag reser i EU.
Det är en s k "svensk" IS-man, född och utbildad i Sverige, som är dömd för flera av de allra dödligaste terrorbrotten. Med hänvisning till trådstarten och ämnet undrar jag om det är rapporterat i svenska medier och klarlagt hur den mannen ser på det där med världsfred? Är det klarlagt om den mannen är religiös och vilken religion denna mördare i så fall anser sig tillhöra?
En jämförelse, med anknytning till det du som trådstartare skriver, är att vi alla kan läsa mycket i svenska medier om Trump, och de hot han påstås utgöra, men jag har i jämförelse inte kunnat läsa och få särskilt mycket info om den där svenska terroristen, om vilka hot och faror sådana individer utgör?
Putins krig mot Ukraina är fruktansvärt allvarligt och vi får också med rätta massor av info om detta.
Men samtidigt finns många krig, längre bort i världen, längre bort från vårt medvetande, som har pågått mycket längre och som är många fler till antalet, men som svenska medier inte alls granskar och informerar om på samma sätt. Det finns många krig som sannolikt har mycket längre till någon fred än kriget i Ukraina.
Nästan alla krig och alla terrorhandlingar sker i någon religions skugga, och kanske någon religion oftare och med djupare skuggor än andra? Detta utgör i sig ett mycket större hot mot mänskligheten och är ett mycket större hinder för att uppnå världsfred. Jag undrar ibland om de som ägnar sig åt krig och terror i religionens tecken någonsin kommer önska någon världsfred? Vissa religiösa fanatiker verkar ha en tro och övertygelse att det krävs utrotning av alla fiender och alla otrogna för att fred ska kunna uppnås. Denna tro och övertygelse har dessa människor och deras ledare, oavsett vad du och jag tycker och hoppas.
M h t trådstarten kan jag tyvärr inte se något tecken att någon religion har gjort särskilt mycket för att uppnå någon världsfred, oavsett om det är Islam, Kristendom eller någon annan religion.
Om någon tror detta så anser jag att den har läst på mycket dåligt eller så väljer den att blunda för sanningen.
Du skriver om oavsett var man bor och oavsett vilken religion man tillhör så önskar man fred. Jag tycker detta är ett naivt uttryck och jag kan tyvärr inte finna något sakligt som skulle kunna få mig dela din åsikt.
T ex och med hänvisning till trådstarten, om någon fanatiker följer någon religiös skrift, oavsett Koranen, Bibeln eller någon annan, finns väl inget bud till fanatikern att göra sitt allt för att uppnå världsfred? Däremot finns många bud som snarare uppmanar till raka motsatser till fred. Faktum är ju tyvärr att det förekommer att religioner, religiösa ledare och deras politiska ledare förespråkar krig och död mot alla de som de har utropat till sina fiender och till de som de betraktar som otrogna. Många människor i världen har inte blivit mer fredliga genom religionen utan önskar tyvärr inte leva i fred med sina grannar om dessa utgör de som de själva har utropat till sina fiender. Det finns religiösa fanatiker som är mycket fast övertygade i sin tro och uppfattning att det enda rätta är att fienden ska mördas och utrotas i krig. Tyvärr har vare sig FN eller någon västerlänning, och ingen religion, lyckats göra dem till fredligare sinnade människor eller lyckats ändra på denna tro och övertygelse.
FN har många många gånger, och under väldigt många år, skrivit om och rapporterat om svårigheterna gällande situationen.
I det exempel jag tidigare beskrev talade jag inte alls om soldater som skjuter soldater. Jag talade om ett exempel på en person som är extremist, som inte kan anses vara en soldat eller en militär, som med sin Kalasjnikov utan att blinka skulle skjuta en människa, bara för att den religiösa extremisten i sin tro och övertygelse betraktar den människan som sin fiende eller som en otrogen, som förtjänar att dö.
På t ex ungefär motsvarande sätt som du och alla känner till gällande hur fanatikern agerade på Drottninggatan, utan att blinka.
M h t trådstarten så har ingen religion lyckats göra den fanatikern till en fredligare människa, vare sig Islam, Kristendom eller någon religion.
Ja, nog är det absurt i våra ögon.
Men det är lika absurt att våra ögon, vår syn på saken, inte förmår ändra på världen.
Vi klarar uppenbarligen inte ta till oss och förstå att så många tycker annorlunda än vi. Och många verkar tyvärr strunta fullkomligt i vad FN tycker och säger.