• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Anonym (Steve)

Av allt att döma så verkar inte usa vara kapabla att skapa en fred mellan Ukraina och Ryssland. Då kanske man inte ska vara så uppblåst och hävda det som Trump gjort.

Men fortsättning följer. Nu verkar snarare usa:s taktik vara att försöka lägga fokus på Europa för att sminka sitt misslyckande. Pinsamt.

• Tow2Mater

Finlands President Stubb har alltid varit en resonabel man, han visar det igen:

The Finnish president also reacts to recent scornful comments by US Defence Secretary Pete Hegseth and Vice President JD Vance about "European freeloading".

"Well, yes, the rhetoric is a little bit tough, but let's give a little bit of credit to the Americans and to President Trump," Stubb answers. "I think he has done more in five weeks in pushing Europe to take care of its own security than previous American presidents did in 50 years. We are actually reacting to what the Americans are saying, and that's actually a good thing. So put the rhetoric aside and see what's happening on the ground."

(mer for den intresserade:)

www.france24.com/en/tv-shows/talking-europe/20250328-we-will-need-a-european-special-envoy-for-ukraine-finnish-president-alexander-stubb

• nattuw
    Anonym (Trötter) skrev 2025-03-24 22:04:46 följande:
    Stormakterna har väl aktivt jobbat för att andra länder inte ska ha kärnvapen vilket kunde ha varit ett alternativ till avskräckning om nu USA vill lämna alla sina baser i Europa. Det blir lite lustigt att prata om Europa som en enhet när det är 45 länder.
    EU har ambitionen att skapa ett Europas förenta stater. Vilket inte är särskilt lustigt.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Steve) skrev 2025-03-28 15:44:37 följande:

Av allt att döma så verkar inte usa vara kapabla att skapa en fred mellan Ukraina och Ryssland. Då kanske man inte ska vara så uppblåst och hävda det som Trump gjort.

Men fortsättning följer. Nu verkar snarare usa:s taktik vara att försöka lägga fokus på Europa för att sminka sitt misslyckande. Pinsamt.

Inte förvånad alls.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-31 21:31:36 följande:
    Ukraina korsade gränsen med utrustning som donerats från väst, utan att meddela USA. Washington såg det som ett förtroendebrott, dels för att det hemlighölls och dels för att det i praktiken tvingade USA att agera på ett sätt som inte var överenskommet.

omni.se/uppgifter-usa-kande-sig-utpressat-nar-ukraina-inledde-kursk-offensiven/a/0V7l4E
    "Parterna hade kommit överens om att donerade vapen kunde användas mot tydligt definierade zoner på rysk mark."
  • Tom Araya

Det ser ut lite som att Trump vänder i frågan om Ryssland och Ukraina. Han tvingas nu att inse att Putin inte är lätta att förhandla fram varken vapenvila eller fred med.

Dock återstår det att se om och hur Trump kommer att agera.

Risken finns att detta bara är ett spel för gallerierna för att Trump ska öka i popularitet hos de som kritiserat honom för att gå Putins ärenden.

Nya hot mot Ukraina från Trump

• Tom Araya
    Anonym (Steve) skrev 2025-03-31 22:13:02 följande:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/stubbs-hyllning-av-trump-han-ar-den-ende/

Efter Stubbs möte med Trump. Måste säga att jag är imponerad av Stubb, han verkar ha en diplomatisk talang.

Jag håller inte med Stubb om att Putin respekterar Trump. Däremot respekterar Putin USA's mlitära styrka och vill inte ha den emot sig. Det är därför som Trump är den ende som kan få till en fredsuppgörelse.
  • Anonym (Steve)
    Tom Araya skrev 2025-03-31 22:19:11 följande:
    Jag håller inte med Stubb om att Putin respekterar Trump. Däremot respekterar Putin USA's mlitära styrka och vill inte ha den emot sig. Det är därför som Trump är den ende som kan få till en fredsuppgörelse.
    Jag tror inte heller att Putin respekterar Trump. Jag förstår däremot varför Stubb säger så i intervjuer. Ska Trump ha en chans att medla så behöver de (Putin och Trump) föreställas ha en slags vänskap. Respektera kan också betydande engelskan mer att han lyssnar på honom, inom svenskan så översätter vi det till att man lyssnar på och högtidshåller någon (eller hur man nu uttrycker sig.
  • Cheers

https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/stubbs-hyllning-av-trump-han-ar-den-ende/

Efter Stubbs möte med Trump. Måste säga att jag är imponerad av Stubb, han verkar ha en diplomatisk talang.

Instämmer. Alexander Stubb verkar vara mycket skicklig och veta vad han gör. Han vet vad han ska säga och inte säga till Trump och om Trump. Han väljer sina ord mycket noga.

Det finns en bra intervju med Stubb på Sky news:

SVT Aktuellt hade igår ett erbarmligt inslag där de flabbad och gjorde narr av Stubb med sin löjliga golfdiplomati som de verkade tycka. En urtrist Jante-attityd från SVT.

Och mycket riktigt frågade de direkt den finska reportern i Helsingfors om det fanns ett Jante-tänkande i debatten om Stubbs diplomatiska insats. Som man känner sig själv känner man andra! Jo det gjorde de förstås och hon lyfte fram att de isbrytare som Finland kan komma att leverera till USA kan användas för angrepp på Grönland...

Stubb beskylls för att smöra för Trump men hans syfte var ju att påverka Trump att tänka om när det gäller Ukraina och det gör man ju inte genom att angripa Trump. Stubb var på Mar-a-Lago för att åstadkomma resultat, inte för att demonstrera.
  • Tom Araya
    Anonym (Steve) skrev 2025-03-31 22:28:31 följande:
    Jag tror inte heller att Putin respekterar Trump. Jag förstår däremot varför Stubb säger så i intervjuer. Ska Trump ha en chans att medla så behöver de (Putin och Trump) föreställas ha en slags vänskap. Respektera kan också betydande engelskan mer att han lyssnar på honom, inom svenskan så översätter vi det till att man lyssnar på och högtidshåller någon (eller hur man nu uttrycker sig.
    Ja, vad man säger om Trump verkar väldigt viktigt för hans ego, det hör man på folket runtomkring honom... alla talar som att de dyrka marken han går på. Påminner väldigt mycket om de gamla kommunistländerna.
  • Cheers
    Anonym (Steve) skrev 2025-03-31 22:28:31 följande:
    Jag tror att man kan vara säker på att Stubb inte har särskilt höga tankar om varken Trump eller Putin.

Kortfattat kan man kanske säga att Srubb behandlar Trump och talar om Trump som en respekterad statsman, Detta för att Trump överhuvud taget ska lyssna på honom. Det ingår i diplomatin.

Stubb är briljant och vet precis vad han gör.
  • Kermit1561

Det är egentligen inte så konstigt, Finland har ju en väldigt lång erfarenhet av att förhandla med en hotfull och imperialistisk granne så de är duktiga på den där balansgången att inte få panik över hoten samt inte reta upp men samtidigt stå på sig för att inte bli överkörda...  
Svar på tråden Fred i Ukraina