Inlägg från: Pormoicheia |Visa alla inlägg
  • Pormoicheia

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

mrs Elliott skrev 2008-07-16 10:44:43 följande:

Ironi är bortkastat här verkar det som...jag visste inte bättre,men nu har jag återvänt till schampoo.Och vilken lättnad!! Håret är lent mjukt glansigt luktar gott och går att reda ut.Ahhhhhhhhhhh.
    Ironi och ironi...

Du gör absolut som du vill.

Men varför läste du inte på bättre om no poo innan du började experimentera?

Första steget är ju alltid att ta reda på fakta o.dyl, oavsett vad det är man ska göra.
  • Pormoicheia

mrs Elliott

Det enda jag tycker är trist i hela denna situation är att du blivit så negativt inställd till no poo metoden p.g.a. något du själv enkelt kunnat förhindra enbart genom att läsa lite av den info länkarna i TS erbjuder.

Att du är nöjd med ditt shampoo är jättebra.
    Denna tråd är ju trots allt inte till för att omvända folk på det viset (även om det gärna är något vi gör).

Men låt inte no poo metoden få skulden för misslyckandet.
    Det berodde ju faktiskt helt och hållet på kunskapsbrist som enkelt kunnat åtgärdas genom läsning av infon TS erbjuder och alltså inte metoden i sig.

• Pormoicheia

mrs Elliott skrev 2008-07-17 13:05:44 följande:

Tro mig jag har läst igenom hela tråden och var från början väldigt positivt inställd,men jag har ett liv och har helt enkelt varken tid eller lust att hålla på längre.Sen var jag urless på att ha smutsigt hår.Dammigt efter havretvätt etc..Det enda som var någorlunda bra var björklöv ,men ärligt talat vem fan har ork att gå ut och repa björklöv hela dagarna?Man är ju inte fäbodjäntan reinkarnerad.Fortsätt med noo-pooandet med liv och lust och låt er inte provoceras av att jag tycker det är svammel.
    Men om du läst igenom tråden, hur kunde du få för dig att ren bikarbonat i hårbottnen skulle fungera som torrschampoo?

Jag tänker inte ifrågasätta ditt val att återgå till shampoo.
    Där gör du precis som du vill.

Men du skrev tidigare att du hade borstat in bikarbonat i håret och låtit det vara i flera dagar p.g.a. att du inte visste bättre.
    Och då drog jag slutsatsen att du alltså inte läst infon som finns att tillgå.
    Om du verkligen läst så borde du ha vetat att man blandar ut bikarbonaten med annat och sköljer ur direkt.

Du borde ju även ha lyckats snappa upp att det är havregryn (eller mjöl) som gäller när man pratar om torrschamponering.

Misstaget du gjorde med bikarbonaten kan du inte skylla på no poo-metoden.
  • Pormoicheia

spirits...

Rent allmänt är det väl mängden näring som är den stora skillnaden.

Den kallpressade är den första oljan som man får ut (som är full av näring) medan den varmpressade är det som kommer ut i andra hand (och alltså mindre näringsrik).

• Pormoicheia

Vet faktiskt inte. men så enormt stor tror jag inte skillnaden är egentligen.

Olivolja verkar det dock vara något specifikt med för jag har läst på flera ställen att det är enbart den kallpressade som lämpar sig för hudvård.

Kanske skulle fördjupa mig lite i det...

• Pormoicheia

mrs Elliott skrev 2008-07-17 14:29:31 följande:

Svar på #1412jag borstade in bakpulver med avsikt att skölja ur det direkt ,,det satt i en halvtimme inte flera dagar..Kom över dig själv Portmoniäja
    Ja ok.
    Då missförstod jag. My bad!

Men likväl så står det ju klart och tydligt i tilläggskommentaren i första TS för hårvård att det ska blandas ut med vatten först och inte bortstas in torrt.

Ingenstans i någon av trådarna antyds det att det går att använda torrt på det viset i håret.

Jag menar verkligen inte att "hacka" på något sätt och jag hoppas verkligen att du inte tar det på det viset.

Men jag måste ju kunna ifrågasätta din läsning av tillgänglig info när du förstått så fel.
    Om inte annat så är det ju viktigt att inte fler missförstår användningen av bikarbonat på det viset för det är nog allt annat än bra för hårbottnen att utsättas för ren bikarbonat på det viset.
    Har man dessutom redan problem med hårbottnen så gör man säkerligen saker mycket värre.

Har något varit vagt i sin beskrivning så är det ju bättre att vi får veta det så vi kan åtgärda problemet innan någon mer gör fel.
  • Pormoicheia
    SeTa skrev 2008-07-17 14:46:04 följande:
    Någon som har tips på eget torrschampo? Mitt hår är konstant fett..
    Krossade havregryn eller mjöl funkar.

Men det kan ju vara lite drygt att få ur innan man fått in snitsen.
  • Pormoicheia
    smucken skrev 2008-07-18 20:37:37 följande:
    Jag har blivit jättesugen att göra egna cremer och grejer av er diskussion!Det smittar av sig.Blev tvungen att göra ett läppglans. Jag har en supergod vaniljpasta, gjord på äkta vanilj. Blandade den med kokosfett i en gammal sephoraögonsuggsburk. Blev perfekt!! Smakar och doftar UNDERBART av vanilj och kokos!!!
    Var kan man få tag på vaniljpasta?
  • Pormoicheia

kokoskärlek med bubblor skrev 2008-07-19 18:07:49 följande:

Hej alla vännerVille bara säga att jag har bytt nick Hette tidigare spiritsinlove...Nu gäller alltså detta istället Ville bara meddela det
    Noterar!!!
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård