Inlägg från: Pormoicheia |Visa alla inlägg
  • Pormoicheia

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

mrs Elliott skrev 2008-06-28 18:34:34 följande:

DET HÄR MÅSTE NI PROVA!!! bJÖRKLÖVSVATTEN!!man tar björklöv och vispar runt i varmvatten tills det blir gult och doftar mycket,det löddrar även lite.Skölj sen håret med det och skölj inte ur.Håret blir rent mjukt och glansigt.Prova prova!
    Noterar!!

"Färska" eller torkade förresten?

Borde väl kanske inte spela någon roll, men det ena brukar ju kunna vara bättre än det andra.
  • Pormoicheia

Emre o Leo skrev 2008-06-29 18:09:50 följande:

Jag bor i Gällivare. Jag har kollat på coop (2st) och på Lindex. Ska åka på stan imorgon och kolla. Har en coop kvar att kolla på, där har dom lite mer smink och sånt så kanske det finns där. Dessutom har vi en naturfrisör som jag kan gå till och se om hon har. Efter det så ger jag nog upp Jag antar att inte Ica har om inte coop har. Men min bror kommer upp från Östersund om 2-3 veckor, så om inte jag hittar får han köpa med sig en
    ..."ingen kan få min fantasi att skena, som Gällivarejäntan Eva-Lena"...

*nynnar*
  • Pormoicheia
    Magrat skrev 2008-06-30 13:04:56 följande:
    När man googlar hittar man intressanta saker: www.knoddenoknyttet.se/product_info.php... Står träkam, men det är borstar? Kanske vore något för dottern? Billig var den i alla fall...
    Dem var ju jättegulliga.

Något att köpa åt sonen kanske.
    Han är långhårig och ska "borsta håret och bli fin" så fort han får möjlighet.

*mycket tacksamt barn att spara ut håret på*
  • Pormoicheia
    Magrat skrev 2008-06-30 14:51:32 följande:
    En trevlig sida om hur varsam man ska vara med sitt hår, håruppsättningsidéer, mm. www.io.com/~cortese/hair/index.html
    *Favoritar*
  • Pormoicheia

Lägger till lite.

- ÄCV - ÄppelCiderVinäger, används utspätt som sista eller näst sista sköljvatten efter schampofri tvätt.
    Används även inom hudvård och har exfolierande och utjämnande egenskaper. (Se receptbloggen)

- OCM - Oil Cleansing Method - ansiktstvätt med ricinolja och solrosolja (eller annan olja), beskrivning och recept finns i bloggen

- CO - Conditioner Only, håret tvättas enbart med silikonfritt balsam

- Havretvätt - Torrschampo av mixade havregryn masseras in i hårbotten och borstas ur med tät svinhårsborste

- WO - Water Only - Hårtvätt med enbart vatten och massage av hårbotten

- SMT - Snowymoon's Moisture Treatment - hårinpackning av aloe vera, balsam och honung

- Ploppa - ett sätt att torka håret för att få maximalt med lockar, man låter håret falla ned i en microfiberhandduk och knyter den och så får den sitta tills håret torkat.

-------------------------------------------------- --------

• Pormoicheia

Jag tyckte att det mest intressanta var att ÄCV påverkade på det vis det gjorde.

Kanske skulle börja dagen med att dutta några droppar ÄCV under armarna

• Pormoicheia

*hehe*...

Ja det kan bli lite svårt att bryta pizzasalladslukten med något (typ eterisk olja eller liknande).
    Sen så skulle det väl lukta ävc såfort man svettades lite kanske.

Måste dock prova lite för det kanske fungerar över förväntan.

Huden borde ju rent logiskt kunna suga åt sig äcv bättre än vad håret gör, eller tänker jag fel nu?

• Pormoicheia
    IceFalk skrev 2008-07-02 17:07:04 följande:
    Citron under armarna borde fungera lika bra som äcv, har blivit sagt längre bak i tråden. :)
    Ah...

*noterar intresserat*

Rätt logiskt egentligen med tanke på att äcv-skölk kan bytas ut emot citron-skölj när det kommer till hårtvätt
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård