-
Skulle mest vilja gratulera och säga välkommen till trådenAnnnah skrev 2008-07-09 02:47:06 följande:Har följt denna tråd med intresse ett tag. Till sist tog nyfinkenheten över och jag bestämde mig för att prova att utesluta schampo och tvätta med bikarbonat i stället. Vill bara säga ett stoooort tack för att ni som gjort mig uppmärksam på denna metod.Det funkar superbra. Håret blir superrent. Lätt att kamma efer tvätt och hårbotten har slutat klia så förbenat. Är jättenöjd med resultattet. Nu är det två veckor sedan håret mötte schampoo och jag tror inte att jag kommer att tvätta med schampoo något mer....
-
Nä det tror jag inte om det är så att det behövs.tyresö skrev 2008-07-09 17:53:28 följande:ställer min fråga igen och hoppas på svar;tror ni det är för ofta och köra CO varannan dag i början?
Bättre än att tvätta med schampo är det ju absolut!
Men se till att glesa ut det allt eftersom för annars så fortsätter du ju bara att torka ut hårbottnen.
Och då kommer ditt hår att fortsätta bli fett lika snabbt ändå eftersom det är uttorkandet av hårbottnen som påverkar mest i det avseendet.
Man kan ha håret uppsatt eller i sjal eller liknande så syns det inte att det är fett under den värsta omställningen.
För att vinna ännu en dag så funkar "havretvätt" jättebra, men innan man fått in snitsen så kan det vara lite drygt att få ur "mjölet"
Men man får en jäkla volym på håret kan jag lova!
Lycka till! -
ma ma skrev 2008-07-09 20:42:08 följande:
eller så kan man väl köra med bara vatten ngn gång emellan?Ja det kan man också.
Men havretvätt påverkar hårbottnen mindre då t.o.m. bara vatten är uttorkande. -
Borde inte hormoner under graviditeten ställa till det med håret?
Jag tänkte mest på att hårbottnen kanske producerar mer fett, (likaså hyn) just p.g.a. hormonerna... -
Japp, här är det tillökning på G...fast är ganska långt gången.
Är i v 26 och vi blev inte officiella föränn en vecka sedan.
Vi avvaktade tills någon vågade fråga om jag var gravid eller bara gått upp i vikt
Det har gått 12 dagar nu sedan senaste ordentliga tvätten.
Körde en havretvätt imorse dock för att få upp volymen lite.
Men har i övrigt inte märkt av någon större skillnad varken i hy eller hår.
Hade väl förväntat mig att båda delarna skulle bli snäppet fetare liksom.
Men men.
JAg får väl helt enkelt vänta och se antar jag -
Som svar till alla grattis...
Tack tack, ser fram emot nya medlemmen
Men i övrigt.
Senaste månaderna har både hy och hår blivit jättebra.
Någon liten antydan till hormonella prickar på hakan men inget synligt på det viset.
Håret har hållt sig i princip fettfritt ända sedan tvätten med ägg, honung och citronskölj så jag ska fortsätta med det tror jag.
Har t.o.m. behövt göra lättare oljebehandlingar med jämna mellanrum för att håret kändes torrt.
Men det har ju varit ganska torrt och varmt väder också och det kan väl kanske ha påverkat det också.
Får väl se om det går tillbaka sen då när lillfisen behagat lämna bunkern, men jag hoppas inte det för som det är i nuläget har allt liksom hamnat i balans.
Fick för övrigt en burk hemmagjord kådsalva av en tjej som gick skulpteringskursen idag innan jag gick hem efter absolut sista passet (har stått modell för kursen).
Den innehöll rapsolja, grankåda och bivax.
Ska bli spännande att prova den när tillfälle ges -
Emre o Leo skrev 2008-07-10 20:59:55 följande:
Nu har jag testat havretvätt. Egentligen borde jag nog ha väntat till imorgon, men det hade börjat bli fett och jag hade tid (vilket jag inte vet om jag har imorgon med två sjuka barn). Det var inte så svårt som jag trodde, och det blev bra. Jag har alltid haft så svårt att styla mitt hår efterom det bara glidit iväg. Så jag har alltid tyckt bäst om det dagen efter tvätt. Tyvärr gjorde äggtvätten håret ännu "värre" på det sättet, men havretvätten gjorde det istället mycket bättre Ska jag helt klart göra igen.Ja havretvätt ska man verkligen inte underskatta
Har dock blivit för lat för att mosa havregryn så jag använder mjöl istället -
Ja det tycker jag faktiskt att det gör.Whintra skrev 2008-07-10 22:31:33 följande:Grattis till bullen Tänkte kolla med dig, tycker du det fungerar lika bra med mjöl?
Jag sa till en tjej på kursen idag att jag inte tvättat håret på 12 dagar men att jag gjort en snabb "mjöltvätt" på morgon för att liksom fräscha upp volymen lite,.
Hon såg jätteförvånad ut och sa:
- Va, det syns inte alls!
-
Emre o Leo skrev 2008-07-10 22:40:13 följande:
Vad är det för mjöl du använder då? Jag körde havregrynet i våran magic bullet Men jag undrar om jag fått bort allt från hårbotten, det började nyss klia lite. Fast det kanske bara var för att jag började tänka på detBara vanligt vetemjöl.
Fast funderar på att köpa hem någon med lite mörkare färg än vitt så jag trots allt är mörkblond/vagt brunhårig. -
Emre o Leo skrev 2008-07-10 22:48:12 följande:
Så grahamsmjöl borde också funka? Det är ju lite mörkare tänkte jag. Är det lättare/svårare att borsta ur sen än vad havregrynen är?Tycker det var lite sak samma faktiskt.
Mjölet kändes lättare att liksom "damma in" också