• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Tuula

mejram: Haha, ja, det kanske inte är varje dag hon möts av en mamma med inplastat huvud. :D Du får lägga in en bild på hennahjärtat sedan!

Själv har jag provat en havretvätt idag. *halleluja* Det var ju rena rama volymbehandlingen! Håret blev så fint efteråt, nu behöver jag inte tvätta det idag i alla fall. Men det var lite svårt att få bort allt ur håret, jag ser lite dammig ut i hårbotten fortfarande...

• MossaQ

Sitter och läser en bok som legat i hyllan länge. Fann ett recept som jag tyckte var intressant.
    Boken heter NaturSkön, kosmetika som du gör själv med naturens råvaror av Jeanne Rose

Örtshampo för ljust hår
    2 tsk aloegel ur färska blad (kan uteslutas)
    1 dl kamomill torkad eller färsk
    ½ dl apelsinskal torkade eller färska
    1 dl ringblomma torkade eller färsk
    ½ dl irisrot
    11 dl vatten
    100g olivtvål
    några droppar eterisk olja efter eget val upplöst i knappt 15g bensoetinktur

Räcker till: Du får en liter schampo vilket nog räcker åt en fyrapersonersfamilj i 6 veckor om varje medlem tvättar håret var 5-8 dag

Beredning: Häll vattnet i en liten emaljerad kastrull och blanda ner örterna och låt alltsammans sjuda i 5-10min. Stäng av värmen och låt det dra i 10-15 min eller längre medan du gör i ordning de andra ingredienserna.
    Väg upp 100g torr eller pulvriserad olivtvål och häll detta i en 1½ liters emaljskål. Sila ifrån örterna. slå 2½ dl av den silade örtvätskan i en mixer och tillsätt aloegelet och kör på låg hastighet till det blandats väl. Häll därefter resten av örtvätskan på tvålen i skålen och vispa tills tvålen lösts upp. Tillsätt vätskan i mixern.
    Du måste kanske värma blandningen en aning för att tvålen ska lösa sig helt. Häll schampot i en enlitersflaska och tillsätt parfymen, skaka om. Det ska bli en liter om du har mindre mängd måste du tillsätta mer vatten.

Verkar ju inte så svårt!?

• Miss T

Ok, nu har jag köpt nässelte. Ska hoppa in i duschen snart. Egentligen är det inte alls bra att tvätta håret så ofta. Men jag har inte så många val. Havretvätt kan jag inte göra. Måste sitta på huk eller på knä o det är inte så lämpligt just nu. WO låter såå tråkigt. Känner för att prova ngt nytt! Återkommer med rapport.

• Mrs Vader
    MossaQ skrev 2008-05-04 11:34:06 följande:
    Sitter och läser en bok som legat i hyllan länge. Fann ett recept som jag tyckte var intressant.Boken heter NaturSkön, kosmetika som du gör själv med naturens råvaror av Jeanne RoseÖrtshampo för ljust hår2 tsk aloegel ur färska blad (kan uteslutas)1 dl kamomill torkad eller färsk½ dl apelsinskal torkade eller färska1 dl ringblomma torkade eller färsk½ dl irisrot11 dl vatten100g olivtvålnågra droppar eterisk olja efter eget val upplöst i knappt 15g bensoetinkturRäcker till: Du får en liter schampo vilket nog räcker åt en fyrapersonersfamilj i 6 veckor om varje medlem tvättar håret var 5-8 dagBeredning: Häll vattnet i en liten emaljerad kastrull och blanda ner örterna och låt alltsammans sjuda i 5-10min. Stäng av värmen och låt det dra i 10-15 min eller längre medan du gör i ordning de andra ingredienserna.Väg upp 100g torr eller pulvriserad olivtvål och häll detta i en 1½ liters emaljskål. Sila ifrån örterna. slå 2½ dl av den silade örtvätskan i en mixer och tillsätt aloegelet och kör på låg hastighet till det blandats väl. Häll därefter resten av örtvätskan på tvålen i skålen och vispa tills tvålen lösts upp. Tillsätt vätskan i mixern.Du måste kanske värma blandningen en aning för att tvålen ska lösa sig helt. Häll schampot i en enlitersflaska och tillsätt parfymen, skaka om. Det ska bli en liter om du har mindre mängd måste du tillsätta mer vatten.Verkar ju inte så svårt!?
    Skriv gärna recepten i bloggen. Kan lägga till ditt namn där så får du skriva..
    Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • MossaQ
    Styrkekram skrev 2008-05-04 15:21:45 följande:
    Skriv gärna recepten i bloggen. Kan lägga till ditt namn där så får du skriva..
    Oj, just det - där ska/kan man ju skriva
    Nu är det gjort!!
  • mejram

Måste bara flika in och säga att jag fyndade lite på vanliga affären i dag.  Vet att vi har diskuterat bikarbonat i större förpackning. Bland de billiga kryddorna - inte Santa Maria och Kockens, utan plastpåsar med blå papptopp - fanns bikarbonat i stoooor påse för 29:-. Perfekt. Inte för att jag använder det till håret längre, men väl i tvättmaskinen och annan rengöring. Fanns även citronsyra i samma storlek och till samma pris.

Och svärmor ringde nyss och var alldeles lyrisk efter sin första CO. Glad

Själv kan jag konstatera att det var sista gången jag har i drick-aloe vera i hennan. Det blir kvar små kluttar som trasslar till håret något förfärligt. Annars känns det skönt att slippa utväxten ett tag igen.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • Ingless

Har kört med co ett tag nu och gillar det.Men nu har jag fått klåda i hårbotten och fattar inte varför.Vad gör jag nu?

• NoMatter
    Ingless skrev 2008-05-06 06:01:47 följande:
    Har kört med co ett tag nu och gillar det.Men nu har jag fått klåda i hårbotten och fattar inte varför.Vad gör jag nu?
    Jag hade klåda innan jag började och har kommit på att om jag blandar honung och balsam så mår hårbotten bara bra. Kanske värt att prova?

Jag smörjer in ansiktet med honung varje gång jag duschar också och jisses så bra min hud mår. Jag var torr som fnöske tidigare och var tvungen att smörja mig daligen, numera smörjer jag mig aldrig. Häromdagen skulle jag smörja mig med lite färg i ansiktet (LdB Bronze) som jag har ÖST på förut, jag tog ju som vanligt men huden sög inte alls åt sig så det var bara att torka bort överflödet.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • tidskriftssamlaren

Hakar gärna på det där med honung i ansiktet då mitt huden i ansiktet är jättetorrt och stramar så fort jag inte smörjer in det. Det jag har hemma är flytande honung. Spelar det någon roll vad det är för sorts honung...eller?

Ska också testa med lite honung i balsamet då jag nu kört CO i två veckor och, precis som Ingless, tyckt att det kliar lite i hårbotten. Det har inte alltid gjort det utan första gången igår, efter att jag tvättat och masserat håret/hårbotten med coops x-tra balsam. Inne alltså på 3e veckan då.

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård