• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • spiritsinlove
    Magrat skrev 2008-05-08 09:36:07 följande:
    spiritsinlove skrev 2008-05-07 19:08:13 följande:Jag rekommenderar absolut tistelolja! Den är ganska billig, den har högt innehåll av linolsyra som främjar blodcirkulationen och den luktar inte så starkt. Den är ungefär lika torr som solrosoljan men inte fullt så känslig mot ljus som solrosoljan är. Bara positivt, alltså!
    Tack Magrat 
    Testar med den (kombinerat med kaffesump )
    Och kanske även i OCM? 
  • Miss T

Hur funkar det med kaffesump? Jag dricker kaffe nästan varje dag. Vore bra att använda resterna också.

• Magrat

Jag som sällan dricker kaffe, går det bra med använda te-blad också?

• spiritsinlove

Haha kaffesump är som sagt bra mot celluliter

Om inte, så stramar det i alla fall åt huden (många dyra krämer innehåller just koffein..)
    Celluliter eller inte - jag gillar i alla fall skrubben och känslan efter..det är ju fett, man känner sig insmord..men inte oljig. 
    Händer att jag tar olja+kaffesump i duschen, men ofta skrubbar jag med bara kaffesump..
  • ThisIsMe

Hallå tjejer!

Kan ni tipsa mig om någon bra naturlig olja jag kan smörja in mig med efter duschen. Har blivit tipsad om kokosolja. Någon här som provat det?

Hoppas det inte blir för tjatigt nu. Har inte riktigt tid att leta igenom tråden.

• Whintra

Japp, jag förespråkar kokosolja. Om man gillar doften Annars kan du köra raffinerad iofs.
    Man blir jättemjuk och fin. Har skippat allt annat och kör bara det i ansiktet nu också, helt kanon!

ThisIsMe skrev 2008-05-08 20:02:42 följande:
    Hallå tjejer!Kan ni tipsa mig om någon bra naturlig olja jag kan smörja in mig med efter duschen. Har blivit tipsad om kokosolja. Någon här som provat det?Hoppas det inte blir för tjatigt nu. Har inte riktigt tid att leta igenom tråden.
  • tidskriftssamlaren

Ursäkta...men raffinerad olja...jag vet inte ens vad det är. Någon som vill upplysa mig?

• mejram

Jag gillar raffinerad kokosolja. Alltså då man behandlat den för att ta bort lukt och smak (och säkert en hel del näring också iofs...). Jag har lite svårt för kokosdoften, men det är väl en vanesak också, jag får fortfarande 80-talsvibbar, Hawaiian tropic soloja - hu.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • ThisIsMe
    Whintra skrev 2008-05-08 20:10:30 följande:
    Japp, jag förespråkar kokosolja. Om man gillar doften Annars kan du köra raffinerad iofs.Man blir jättemjuk och fin. Har skippat allt annat och kör bara det i ansiktet nu också, helt kanon!
    Utmärkt svar! Då ska jag inhandla kokosolja. Jag gillar inte alls kokosdoften så det blir deodoriserad olja för min del också.
    Smörjer du in dig precis efter du kommit ur duschen innan du torkat dig? Hur snabbt och väl absorberas oljan?
    Några tips på vad man kan använda om man vill ha lite "lukta gott" i oljan ibland?
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård