• Frida och Pricken

Förlossningsdepression

Idag har jag bloggat om hur det kan bli när bebislyckan uteblir, när det inte blir som man tänkt sig... Jag drabbades nämligen av en förlossningsdepression. Jag delar gärna med mig av mina erfarnheter i hopp om att kunna hjälpa andra!

fridaochpricken.blogspot.com/

Finns även i känsliga rummet för er som vill skriva anonyma inlägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-12 16:13
    Nu har det fyllts på med inlägg i min blogg, så för att ni ska hitta inlägget om ovanstående så har ni länken till just det inlägget här:
    fridaochpricken.blogspot.com/2008/09/nr-bebislyckan-uteblir.html

• Svar på tråden Förlossningsdepression
  • Dinkanesh

Jättebra med såna här trådar! Önskar jag hade hittat en liknande när jag drabbades för 3½ år sedan.
    Det tog nästan ett år med medicin och samtal innan jag mådde bra igen.

Något som hade hjälpt mig oerhört var om någon jag litade på, min faster i mitt fall, hade kunnat vara hos oss dygnet runt när det var som jobbigast. Någon som hade kunnat vagga lillan när hon vaknade när man stod i duschen, någon som hade kunnat fixa lite mat åt en och bara vara där när man bröt ihop.
    Jag hade visserligen min sambo hemma, men han hade diskbråck och låg på en madrass i vardagsrummet. Kunde inte sitta, inte stå och verkligen inte bära. Operationen skjöts upp och upp i några månader, men han fick inte bära tösen efteråt heller.
    Sen hade vi en stor hund som behövde sysselsättas, vilket jag inte pallade. Och att dottern bara skrek och inte sov mer än 15-20 minuter x3 på en hel dag fick en inte mer utvilad.

För 11 månader sedan föddes vår son, vårt andra barn, och jag var övertygad om att åka ner i hålet igen. Men det hände aldrig.
    Dock var det jobbigt de första månaderna när han sov länge på dagarna men var vaken hela nätterna till 6-7 på morgonen.
    Nu i efterhand kan vi se att det hade varit bäst om sambon tagit helt föräldraledigt från jobbet för att vara hemma med oss, för att orka med överhuvudtaget.

Ger er alla som behöver en jättestor kram!!

• tjolahopp81
    Svar på #51
    Dinkanesh skrev 2008-09-15 21:55:48 följande:
    Jättebra med såna här trådar! Önskar jag hade hittat en liknande när jag drabbades för 3½ år sedan. Det tog nästan ett år med medicin och samtal innan jag mådde bra igen.Något som hade hjälpt mig oerhört var om någon jag litade på, min faster i mitt fall, hade kunnat vara hos oss dygnet runt när det var som jobbigast. Någon som hade kunnat vagga lillan när hon vaknade när man stod i duschen, någon som hade kunnat fixa lite mat åt en och bara vara där när man bröt ihop. Jag hade visserligen min sambo hemma, men han hade diskbråck och låg på en madrass i vardagsrummet. Kunde inte sitta, inte stå och verkligen inte bära. Operationen skjöts upp och upp i några månader, men han fick inte bära tösen efteråt heller. Sen hade vi en stor hund som behövde sysselsättas, vilket jag inte pallade. Och att dottern bara skrek och inte sov mer än 15-20 minuter x3 på en hel dag fick en inte mer utvilad. För 11 månader sedan föddes vår son, vårt andra barn, och jag var övertygad om att åka ner i hålet igen. Men det hände aldrig.Dock var det jobbigt de första månaderna när han sov länge på dagarna men var vaken hela nätterna till 6-7 på morgonen.Nu i efterhand kan vi se att det hade varit bäst om sambon tagit helt föräldraledigt från jobbet för att vara hemma med oss, för att orka med överhuvudtaget. Ger er alla som behöver en jättestor kram!!
    Vad kul att det verkat gå så bra efter sista graviditeten! Skönt att höra att att man faktiskt inte behöver hamna i fällan igen..
  • Runeberg

Hej, orkar inte skriva så mycket. Vet inte riktigt hur jag mår, det varierar och utåt ser det nog ganska bra ut. Jag känner i varje fall stöd i att det finns fler i liknande situation och jag är på väg att få någon sorts hjälp.

• Frida och Pricken
    Svar på #48
    kajsaliten skrev 2008-09-15 21:09:37 följande:
    /---/ tror ni jag är på rätt spår?
    Jag tror absolut att du är på rätt spår! Du anar inte vad det glädjer mig, blir alldeles varm innombords. Kram
  • natalie25

tjejen81
     Tack för råden. min syster är fortfarande kvar på bb. hon har sovit där själv inatt. hennes kille tog med sig flickan hem.
    hon säger att hon redan är på bättringsväg, det gjorde jätte mycket bara hon hade bestämt sig för att sluta amma. det är ju väldigt påfrestande.
     det gör inget om hon inte e tacksam bara hon låter mig o inte slänger ut migGlad
    nä men jag var mest orolig för att göra det värre eller pressa henne till att göra något hon inte vill.
    det var väldigt bra med den här tråden. även om jag själv inte mår dåligt får jag ny energi till att hjälpa min syster!! ni ska ha tack allihop.

• Tjejan83

Frida och Pricken:

Denna kommentar skrev jag på din blogg. Men jag skriver den även här på familjeliv så att nyblivna mammors (och pappors) verklighet beskrivs lite mer nyanserat. Jag hade velat veta att det är OKEJ att känna så här och att många andra också gör det! Jag kände mig så oerhört ensam och olycklig, och skämdes så djupt.

Hej!
    Jag känner stor beundran inför dig att du vågade "tala" ut om detta, att blotta dig. Min son är nu 7,5 mån och jag älskar honom och tycker ofta att livet med barnet är kul. Så var det inte från början. Jag hade enorm ångest på BB och första tiden (läs månader) hemma med sonen, jag tyckte att jag inte alls älskade honom, allt var jättejobbigt och hemskt. Jag försökte leta efter glädjestunderna (och hittade dem ibland, om än forcerat) och intalade mig varje dag att det är KLART att jag älskar honom! Jag skämdes så otroligt mycket för alla mina mörka tankar, jag kunde ju inte vara normal, "alla andra" tyckte ju att livet med en nyfödd var den underbaraste presenten man kunde få. Jag sjönk inte lika djupt som du, men jag mådde inte heller bra. Jag vågade inte be om hjälp och har sakteligen tagit mig ur det värsta. Jag kan dock fortfarande känna att det är jobbigt att ha blivit mamma, men jag är övervägande glad idag. Stor kram till dig och din familj. Så skönt (missförstå mig rätt) att läsa om hur det var för dig. Veta att man inte är själv om att vara konstig!

• Tjejan83
    kajsaliten skrev 2008-09-11 20:14:13 följande:
    vad skönt det är att höra att man inte är ensam - detkänns mycket lättare då faktiskt.vår dotter har haft nätter då hon sovit, men även nätter som igår då hon var vaken nästan hela tiden. lite skrikig, men mest bara aktiv. andra mammor hade klarat det...men jag mår bara dåligt. får sån ångest...ångest av att känna hur hon krafsar på mej med sina händer o fötter, ville bara gå härifrån inatt vid 2-tiden. sambon tror det har blivit bättre...o det hade det ju, litegrann. men så, efter en sån där natt då hon behöver mej så mycket så rasar allt!jag känner ingen kärlek till henne alls. hon är som en främling för mej. jag ger henne mat, jag försöker gulla med henne - men hela tiden har jag paniken där inom mej. när hon sover går jag på helspänn o väntar på att hon ska vakna...berättade för bvc -tanten om detta i tisdags när hon var här på hembesök, hon tog mej på allvar o sa att det finns hjälp om jag behöver det; att jag o min sambo ska vara vaksamma. jag sa ikväll att jag tänker ringa bvc i morgon eller efter helgen o be om hjälp - min älskade pojkvän blev förvånad; han tror jag mår bättre! hans ex hade psykiska problem, hon blev inlagd under ett halvår, o jag vet att det var jättesvårt för honom. o nu har han mej; lika galen jag!förlåt detta brev o mina förvirrade rader ni som läser - jag är bara så olycklig, så ledsen. känner mej så jävla dålig.ångesten river inom mej...jag kommer aldrig att kunna älska min dotter!
    Det kommer att bli lättare! Det är svårt att tro nu, men det kommer det. Jag kan fortfarande känna som du beskriver, men inte alls lika ofta som förut och jag ser till att få avlastning när jag känner att jag närmar mig brytpunkten. Du är INTE galen. Vet dock hur du känner, så tänker jag också om mig själv ibland. Stor kram till dig.
  • Tjejan83

Frida och Pricken skrev 2008-09-11 20:37:51 följande:

Jag känner igen det där med att vara räd för att hon ska vakna, när jag var dålig kunde jag tycka att min dotter var vackrast i världen och helt underbar, när hon sedan rörde på sig så räckte det för att jag skulle få en klump en klump i halsen och hjärtat började slå snabbare...
    ÅH vad jag känner igen mig själv!!!!! Vilken hjälp att läsa andra som vågar sätta ord på känslorna och skriva och dela med sig!
  • Tjejan83

Arne Anka skrev 2008-09-12 12:54:03 följande:

Hej på erÄr en blivande pappa (v 37) som tittar runt lite för att lära mig så mycket som möjligt om hur saker går till. Jag snubblade över denna tråd, och läste den och blev först skrämd, samtidigt som oerhört tacksam att ni tagit mod till er och ändå beskriva detta som nog kan anses vara kontroversiellt. Jag bad även min sambo läsa tråden och efter det diskuterade vi en hel del.Min fråga till er;hur kan jag som sambo/pappa på bästa sätt stötta min sambo om hon drabbas av detta? Jag läste att någon hade haft lite duster med sin partner som inte var så förstående, hur ärliga var ni?Skulle ni förstå en partners oro om ni berättat precis det ni skrivit ovan, eller skulle jag om jag sa det förstöra mer än jag "lagade"Återigen tack för er uppriktighet
    Vilket fint initiativ! Min man var mycket stöttande. Först skämdes jag och vågade inte riktigt berätta hur jag kände, inte ens för honom, ville inte att han skulle bli rädd eller tro att han var gift med ett pucko eller att vår son hade en hemsk mamma. Men när jag väl vågade berätta för min man så var han väldigt förstående och gav mig så enormt mycket stöd, och det bara genom att säga att det var okej att jag kände som jag gjorde, att jag var helt normal och att många andra säkert kände likadant, han mötte mina känslor genom att säga att han också var lite rädd och att han då kunde förstå hur det kändes för mig (som ammade och var "bunden"), han avlastade genom att vagga runt med sonen flera timmar i sträck och lät mig sova utan dåligt samvete (han klagade aldrig trots att han skulle jobba och fick mig att känna att det väl är självklart att han också gjorde/gör sin del).

Så, se till att prata mycket med din sambo, stötta henne, tyck inte att hon är konstig eller hemsk, och skulle hon må jättedåligt så hjälp henne att ta kontakt med psykolog.
  • Ligan

En dag i taget får man verkligen ta! Jag känner igen mig i alla som upplever att det blev bättre när de slutade amma, så känner jag också! Jag tycket samtidigt att det var sorgligt, men det har gett mig utrymme att börja må bättre, och min sons pappa har verkligen knutit an till honom nu...kolik är så jobbigt när man själv mår dåligt!

Lite tips: Jag ger ibland en ersättning som heter bifilus som vår BVC kontakt rekommenderade, den får igång magen. Det finns även någonting som heter windi, som man kan beställa på nätet. Det är små rör som hjälper barnet att få ut gaser. Man ska inte göra det för mycket bara, men det hjälper! Det är det enda som fått vår son att sluta gallskrika flera timmar, han blir en helt annan bebis!

Kram till alla!

Svar på tråden Förlossningsdepression