Svar på #22
Arne Anka skrev 2008-09-12 12:54:03 följande:
Hej på erÄr en blivande pappa (v 37) som tittar runt lite för att lära mig så mycket som möjligt om hur saker går till. Jag snubblade över denna tråd, och läste den och blev först skrämd, samtidigt som oerhört tacksam att ni tagit mod till er och ändå beskriva detta som nog kan anses vara kontroversiellt. Jag bad även min sambo läsa tråden och efter det diskuterade vi en hel del.Min fråga till er;hur kan jag som sambo/pappa på bästa sätt stötta min sambo om hon drabbas av detta? Jag läste att någon hade haft lite duster med sin partner som inte var så förstående, hur ärliga var ni?Skulle ni förstå en partners oro om ni berättat precis det ni skrivit ovan, eller skulle jag om jag sa det förstöra mer än jag "lagade"Återigen tack för er uppriktighet
Bara att både du och din sambo har läst denna tråd tror jag kommer hjälpa er jättemycket. Det är stort att få barn och många känslor är inblandade, både hos kvinnan och mannen. Det viktigaste är att vara lyhörd och ge varandra stöttning. Våga tala om era känslor för varann och för barnet, som du säkert läst så kan känslorna för barnet utebli i början och det är viktigt inte bli rädd för detta utan att veta att det är normalt. Många gånger är man inte förberedd på det. Att få barn är bland det störta man går igenom och omställningen i livet blir stor. Man får låta processen ta sin tid och inte skynda på. Som nybliven mamma idag ska man hellst kunna säga dagen efter förlossningen att det här gör vi igen nu på en gång, man ska hålla hemmet rent och städat, man ska visa upp bebis och va glad och hellst ska man också kunna springa ett maraton, det är inte så!
Tänk på att ge varandra avlasting och egentid, det kan räcka med att få duscha i lugn och ro eller att gå på toa med stängd dörr, kanske gå till närbutiken själv och handla lite godis till kvällen. Du ska absolut inte va orlig för att din sambo ska drabbas av förlossningsdepression, men som sagt du och hon är medvetna nu. Sen mår ALLA (tror i alla fall jag) mer eller mindre dåligt när man får barn men du ska veta att det är ju långt ifrån alla som drabbas av en depression. Och jag vet inte om du har läst mitt blogginlägg, men att behandlas med ECT är extremt ovanligt.