• Frida och Pricken

Förlossningsdepression

Idag har jag bloggat om hur det kan bli när bebislyckan uteblir, när det inte blir som man tänkt sig... Jag drabbades nämligen av en förlossningsdepression. Jag delar gärna med mig av mina erfarnheter i hopp om att kunna hjälpa andra!

fridaochpricken.blogspot.com/

Finns även i känsliga rummet för er som vill skriva anonyma inlägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-12 16:13
    Nu har det fyllts på med inlägg i min blogg, så för att ni ska hitta inlägget om ovanstående så har ni länken till just det inlägget här:
    fridaochpricken.blogspot.com/2008/09/nr-bebislyckan-uteblir.html

• Svar på tråden Förlossningsdepression
  • Fluppa

Vill bara skriva att jag tycker det är helt underbart att det finns folk som VÅGAR, som inte är rädd för att visa sin sårbara sida.

Jag tyckte själv att det var rätt jobbigt i början. Förlossningen gick jättefort, jag öppnade mig från 3 cm till 9 på väg in till BB i bilen...hahaha. Detta kan jag skratta åt nu, men fan va jobbigt det var då.
    Förlossningen gick som hejsan och jag hann inte med riktigt allt. När Liam kom upp till mig så var jag rätt väck i skallen och kände inte den där glädjen och gråten i halsen. På ett kort så ser jag själv på mig att jag inte kände något speciellt. Bara att nu var det över, va ska man göra nu. Tvingade mig själv att gråta lite...för att visa hur LYCKLIG jag var.
    Min första tanke var väl att allt gick för fort, jag ville uppleva alla cm där med min sambo och med personal, ville få bedövning och bada lite och njuta av att NU kommer han, NU är han på väg.
    Efter det funkade inte amningen, inget funkade och jag var så rädd för att jag skulle misslyckas och aldrig få det att funka. BB personalen tvingade stackars Liam att amma, fastän han inte fattade hur han skulle göra (han sög på tungan och fick inte rätt sugteknik). Han grät och jag grät vid varje ätstund, den stunden som skulle vara mysig och underbar. Den känslan man bara kan ha som mor och barn. Det blev inte så och jag stannade på BB i 5 dagar och dagen hem var ren panik.
    Väl hemma så fick Liam kolik och allt var bara skrik och gnäll ocoh jobbigt. Nätter, dagar och timmar. Jag hann inte ens att gå på toa, äta eller något annat under denna tid...att sova eller att få sova lite var inte att tänka på. Samtidigt så ville jag vara den bästa mamman och sambon..ta hand om huset (lägenheten), laga mat, tvätta och ta hand om sonen...och jag ville inget alls, orkade inte, kände inte för det mm.
    Jag var så arg och ledsen och vill slänga ut ungen och mig själv vissa dagar (dom flesta dagarna),det fanns lixom ingen enda på alla problem som kom.
    Min sambo verkade inte förstå mig utan blev arg och irriterad på mitt beteende när det gällde allt, vilket inte fick mig att må bättre. Det är så svårt att göra sig förstådd när man själv inte förstår.
    Jag har velat dö, funderat på hur det skulle kunna gå till, vad hade jag kunnat göra. Hängt mig, tabletter, skärt mig, kört ihjäl mig? Men så kollar jag på allt runt omkring mig och inser att jag vill vakna upp till det i morgon oxå och dagen efter det. Vill se min son växa upp, se honom med en tjej/kille, vill se honom gifta sig och skaffa egna barn och få hjälpa honom genom alla motgångar. Så jag lever och tar varje dag som den kommer.
    Nu är han 9 månader och en riktig ängel. Han är lugn, rolig att vara med, han sover jättebra i egen säng, han äter och skrattar och klarar sig själv väldigt bra. Han behöver inte en hela tiden utan gnäller när han har bajsat eller när han vill vara lite nära och då är vi nära, kramas, pussar och leker en stund tills han tröttnar på mamma och pappa.
    Nu är han mitt allt och jag kan inte tänka mig en bättre unge, han har verkligen blivit underbar.
    Jag kan ta lite motgångar nu på ett bättre sätt, när han är sjuk och otröstlig så tänker jag på ett annat sätt.
    Men då, då gick inget och jag tog ingen hjälp, frågade inte efter det. Vet inte om det räknas som en depp. men det var en jobbig period i mitt liv som jag inte önskar någon.
    Jag har aldrig berättat detta för någon för det är tydligen tabu att berätta dom värsta tankarna och historierna om sin förlossning och om sitt barn. Men det betyder inte att man inte älskar dom. Man kan inte kontrollera det som händer bara. Allt ska man inte kunna sätta ett finger på och veta att så här är det..det bara är så ibland.
    TACK för att du kanske orkar läsa, tack för att du skrev detta inlägg...TACK för att sådana som du finns...TACK!
  • vadskajaghetadå

stor kram till er!

• Frida och Pricken

Klart jag läser! Tack för dina fina ord!

Det glädjer mig att du mår bättre idag, hoppas det känns lite som en lättnad nu när du äntligen fått skriva av dig lite, för mig är det en del av bearbetningen.

Det som du upplevde är det som de allra flesta upplever, inte konstigt att det tar ett tag för känslorna att komma efter en förlossning, jag vad är större och mer omvävlade än en förlossning? Ja, det skulle va hela grejen med att bli förälder i så fall...
    Att amma verkar så lätt och underbart, bara att lägga intill bebis till bröstet vid första målet och så kommer den där magiska mamma-barn-känslan som du talar om, yeah right! Det verkar som att det är mer som en bonus OM man lyckas få amningen att funka, många, många måste kämpa sig igenom tårar, ångest och såriga bröstvårtor.

Men det är ju tvärr så att man sällan hör någon prata om det här. Man har nån sorts illusion om hur det "ska" va att bli mamma/pappa och vilka känslor man "ska" ha, när det sedan inte blir så så tror man att man är konstig eller en dålig förälder som inte älskar sitt barn, därför väljer tyvärr många att hålla detta inom sig.

Jag menar absolut inte att man ska skrämma upp alla förstföderskor men att få höra lite mer om hur det är på riktigt tror jag faktiskt hjälper mer än det stjälper.

Jag tycker du är jättestark som nu vågar berätta! Kram

• kajsaliten

tack för denna tråd - jag har precis blivit mamma, vår flicka är 8 dgr gammal idag o vi har varit hemma från bb i 6. jag mår väldigt dåligt...ingen mammakänsla, ingen kärlekskänsla. bara en känsla av att vilja fly bort bort bort!!! hon är vaken nattetid från 23-03, gråter eller bara tittar - o jag får panik o gråter jag också. dagtid är hon vaken i perioder, vill bli aktiverad men jag känner bara att det är jobbigt. börjar inse att jag nu är bunden...kommer inte härifrån, eller från denna situation!
    min underbara sambo börjar jobba nästa måndag efter sina tio dagars ledighet, jag får total panik när jag tänker på det. det innebär att jag är ensam med henne hela dagarna! att jag är tvungen att bära omkring henne, stimulera o aktivera henne! gud, det låter fruktansvärt när jag skriver allt detta...som om jag hatar henne. det gör jag inte. men jag känner bara panik. o jag vill BORT härifrån!!!

• Frida och Pricken
    Svar på #4
    kajsaliten skrev 2008-09-06 18:56:03 följande:
    tack för denna tråd - jag har precis blivit mamma, vår flicka är 8 dgr gammal idag o vi har varit hemma från bb i 6. jag mår väldigt dåligt...ingen mammakänsla, ingen kärlekskänsla. bara en känsla av att vilja fly bort bort bort!!! hon är vaken nattetid från 23-03, gråter eller bara tittar - o jag får panik o gråter jag också. dagtid är hon vaken i perioder, vill bli aktiverad men jag känner bara att det är jobbigt. börjar inse att jag nu är bunden...kommer inte härifrån, eller från denna situation!min underbara sambo börjar jobba nästa måndag efter sina tio dagars ledighet, jag får total panik när jag tänker på det. det innebär att jag är ensam med henne hela dagarna! att jag är tvungen att bära omkring henne, stimulera o aktivera henne! gud, det låter fruktansvärt när jag skriver allt detta...som om jag hatar henne. det gör jag inte. men jag känner bara panik. o jag vill BORT härifrån!!!
    Du ska veta att du är helt NORMAL, tillåt dessa känslor! Det är helt normalt och tillåtet att vilja fly och sakna och sörja sitt gamla liv, det kommer ju faktiskt aldrig tillbaka. Dina tankar och känslor är inte så ovanliga som du kanske tror, det är bara det att ingen vågar tala om det. Du har ju blivit mamma, allt är helt nytt, du vet ingenting, hur skulle du kunna veta det - du har ju aldrig varit mamma förut! Det tar tid att vänja sig, du har hand om en liten varelse som inte kan tala för sig, det tar tid att lära sig förstå sig på henne. Det är inte som alla säger att man så fort navelsträngen klipps kan tyda sitt barn och skilja på dess olika skrik. Men det låter ju fint... Tillåt dina tankar och känslor, skäms inte utan tala med din sambo, era föräldrar, vänner, BVC - du är långt ifrån ensam, jag lovar!

Var inte rädd att söka hjälp om du känner att du skulle börja må allt för dåligt, ju tidigare man får hjälp desto fortare kan börja må bra igen.

Du får mer än gärna inboxa mig, eller skriva i min blogg!
    Styrkekramar
  • Rödräv

Är det ingen av er förlossningsdeprimerade mammor som kommit på tanken att ni kanske inte är lämpade för att ta hand om småbarn? Lösningen är ju i sådana fall enkel. Låt pappan vara hemma istället.

• Smilla1976
    Rödräv skrev 2008-09-10 14:56:55 följande:
    Är det ingen av er förlossningsdeprimerade mammor som kommit på tanken att ni kanske inte är lämpade för att ta hand om småbarn? Lösningen är ju i sådana fall enkel. Låt pappan vara hemma istället.
    Usch vilken onödig kommentar!!!! Såklart mammor med förlossningsdepression är lämpade att ta hand om sina barn, det handlar bara om att få tillräckligt med stöd och hjälp av omgivningen för att ta sig igenom tiden när man känner sig låg.
    Om man inte är nära sitt barn under en förlossningsdepression kan ju risken vara att det tar ännu längre tid att knyta an till sitt barn osv. Däremot behöver man hjälp!

Stå på er alla mammor som mår dåligt och ta gärna hjälp professionellt av kurator eller psykolog el dyl. BVC hjälper till och förmedlar kontakter!

kramisar
  • Frida och Pricken
    Svar på #6
    Rödräv skrev 2008-09-10 14:56:55 följande:
    Jag vet inte vad du vill med ditt inlägg, om det är att provocera kanske... Men klart är i alla fall att du inte har en aning vad en förlossningsdepression/depression är och innebär, avsaknad av empati och ödmjukhet verkar du däremot ha. Att drabbas av en förlossningsdepression har inget att göra med hur pass lämpad man är att ta hand om småbarn.

Min man var hemma i över två månader efter min dotters födelse, som svar på din fråga.
  • lisadragon
    tack för denna tråd - jag har precis blivit mamma, vår flicka är 8 dgr gammal idag o vi har varit hemma från bb i 6. jag mår väldigt dåligt...ingen mammakänsla, ingen kärlekskänsla. bara en känsla av att vilja fly bort bort bort!!! hon är vaken nattetid från 23-03, gråter eller bara tittar - o jag får panik o gråter jag också. dagtid är hon vaken i perioder, vill bli aktiverad men jag känner bara att det är jobbigt. börjar inse att jag nu är bunden...kommer inte härifrån, eller från denna situation!min underbara sambo börjar jobba nästa måndag efter sina tio dagars ledighet, jag får total panik när jag tänker på det. det innebär att jag är ensam med henne hela dagarna! att jag är tvungen att bära omkring henne, stimulera o aktivera henne! gud, det låter fruktansvärt när jag skriver allt detta...som om jag hatar henne. det gör jag inte. men jag känner bara panik. o jag vill BORT härifrån!!!
    Kände exakt likadant!!
    Jag grät nästan dygnet runt i 2 veckor, jag ville hoppa famför tåget och kasta ut ungen till igelkotten (ironi med barnet, men allvar med mig).
    Vår son hade hemsk kolik.. Så till slut orkade jag inte utan gick och köpte ersättning, gav honom och han sov i 4 timmar i sträck!!
     Innan var han vaken nästan hela tiden och bara skrek/skrek/skrek, jag förgiftade honom med min bröstmjölk..
     Jag åt nästan ingenting då det va jag som gav honom magknip, det var nåt JAG åt.. Jag åt nästan bara bananer och drack vatten i slutändan, gick ner mina 20 gravkilon på 2 veckor...

Men efter att vi började med ersättning så blev han en ny bebis.. Så nu ammar jag och ger ersättning, jag började hitta tillbaka till livet och när han var 4 veckor och jag var till bvc igen så frågade kvinnan lite försiktigt om jag mådde bättre då (första gången jag var där var han två veckor och jag var kolsvart runt ögonen, röd i ögonen, gråten i halsen, stressad, vit i ansiktet). Hon frågade om jag tyckte det var bättre att vara mamma och om vi funnit varandra lite mera *haha*, om hon bara visste hur dåligt jag mådde första vändan jag var dit..

Nu är Viggo 6 veckor och när han börjar skrika så vill jag fortfarande sälja honom *ironi*, men han skriker nästan bara om han är hungrig eller om han får magknip.

Ersättningen blev räddningen!! Jag gav till slut sambon flaskan och jag själv gick in och sov några timmar och lät sambon komma in med sonen när han skulle ammas och sov vidare.. Jag kom ut efter ett halvt dygn som en ny människa Skrattande!!

Så om man inte är helt emot ersättning så är det värt att pröva om de skriker/har kolik.. Jag tror koliken för min son grundade sig på att han inte blev mätt när han åt från bröstet!! Jag ska nog be bvc kvinnan om ursäkt nästa gång jag går dit och förklara varför jag varit snäsig och berätta att jag mådde urkasst..

Och det var ABSOLUT INTE mysigt att bli mamma.. Förlossningen gick tok-fort, hann inte med att vanka i korridoren, eller bada, eller mysa med sambon och prata med sköterskan/barnmorskan.. Allt bara svoshade till och så var han på bröstet, började gråta redan på bb, över att jag inte kände någonting men det var helt normalt tyckte de..

Du får gärna skriva av dig till mig om du vill, det är grymt jobbigt att vara deppig!! Jag lovar att svara så fort jag får tid!

Hade så gott!!
     Kram // Lisa!!

• Snobben79
    Vill bara säga att jag kände precis som du i början. Usch det var hemskt, men det blev bättre! Jag fick hjälp på BVC och efter 2-3 månader kände jag mig lycklig igen och mer som mig själv.
Svar på tråden Förlossningsdepression