• MarieX

Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!

Är det bara jag som inte fattat tjusningen med så kallade nya, moderna namn som Tindra och Engla? Jag kan bara för allt i världen inte fatta varför folk gillar dessa namn!
    Kan nån förklara?
    Det verkar som om vartannat barn snart heter Tindra eller Tilde eller nåt av alla nya, påhittade namn. Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg, bara skriva av mig lite frustration kanske....

• Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!
  • Atikin65

Konstigt nog är det oftast de med vanliga "tråkiga" namn som byter till något flashigare,inte tvärtom

• pummsan

Krambanan och JoNiCa: nja fler blir det inte räcker med två men blir det en liten kille som får heta jonathan så har vi i varge fall en kisse så det blir väll "katten och jesper och jonathan" :)

• Konvaljen

Håller med!
    Jag tycker inte att alla barn behöver heta Anna men själva poängen med ett unikt namn går ju förlorad då det kommer att finnas en Tindra1, Tindra2 och Tindra3 i varje klass.
    Men visst, man ska välja namn på sitt barn efter vad som känns rätt och inte beroende på modet. Dock tycker jag man alltid ska ha i beaktande att ett namn bär man med sig hela livet, det kanske inte är så kul att heta Cewin och i i 70 år få förklara varje dag hur man stavar det och motivera varför man inte stavar med K eftersom Cewin inte är korrekt svenska om man uttalar det som man uttalar Kevin.

• Mårbackapelargonen

Bara som parentes och utan att värdera namn: Gela, nä faktiskt inte, inte statistiskt och de flesta byter tilltalsnamn, från det där "speciella" som mamma och pappa valde till tråkiga mellannamnet som mormor ville ha med.

• JoNiCa

pummsan : hehe..okej, det lät ganska bra det med

• Kaktusen

Jag håller med TS, och vill dessutom lägga till en sak. När vi skulle välja namn till vår son döptes alla pojkar i vår krets till William. Jag tycker faktiskt att namnet är fint men jag vill inte att det ska finnas 6 stycken i hans klass som heter samma sak. Men det stör kanske bara oss och uppenbarligen inte alla dom som trots populariteten döper sina barn till något av 10 i topp-namnen.

• Lyckad

HUR vet ni att de som väljer att döpa sina barn till Tindra, Engla och Tilde m.fl tror att de väljer ett orginellt och hippt namn???
    De kanske tänker precis tvärtom, som de som döpte sina barn till Anna, Johan, Therese m.fl på 70-80 talen eller som de som döpter sina barn till Emma, Julia, och Oskar och William idag? Att de bara vill ha ett vanligt namn som folk heter mest och som faller dem i smaken!

• Karpet

Jag bävar för den dag då alla barn på dagis heter Sören, Kjell, Leif, Barbro, Margot och Gertrud.

• Atikin65

Mårbackapelargonen :Har du den statistiken någonstans?

• Cornette

Har inte läst hela tråden men måste få säga min åsikt. Min systerdotter heter Engla och hon har fått sitt namn efter sin pappas farmor. Det är sannerligen inget nytt påfund av namn!

Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!