• MarieX

Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!

Är det bara jag som inte fattat tjusningen med så kallade nya, moderna namn som Tindra och Engla? Jag kan bara för allt i världen inte fatta varför folk gillar dessa namn!
    Kan nån förklara?
    Det verkar som om vartannat barn snart heter Tindra eller Tilde eller nåt av alla nya, påhittade namn. Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg, bara skriva av mig lite frustration kanske....

• Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!
  • AMA68

TS: Det är inte nya påhittade namn.

Känner två små tjejer (3-årsåldern båda två) som heter just Engla och varav den ena faktiskt är döpt efter sin farfarsmor!! (Pappans farmor alltså.)

Tindra tycker jag är ett jättefint namn och har haft det i huvudet sedan åtskilliga år tillbaka, tyvärr har det nu blivit ett innenamn och av den anledningen känns det inte så aktuellt längre för vår knodd som kommer i februari enligt leveransbeskedet från BM.

• MarieX

Det är ju främst just namnen Tindra, Engla och Vilda jag retar mig på. En av anledningarna är just att de betyder något annat. Jag vet att många namn har en betydelse, men att namnet Siv betyder nånting på ungerska stör mig inte det minsta. Jag kan ju inte ungerska!
    Men ordet "tindra" är och förblir för mig just ett verb, jag tänker på en stjärna som tindrar. Kan inte få ihop det att en människa kan heta tindra.
    Som att heta Skriva eller Dansa, så knasigt låter Tindra för mig.

• Bianka

Du glömde Vilja och Glimra. Irritera irritera....

• Lady Namárië

Fast du kan ju inte jämföra Engla med Tindra eller Vilja på det viset, att det skulle vara befintliga ord. Ok om någon heter "Ängel", men ordet "engla" är ju inte ett existerande verb (något som änglar pysslar med, kanske? ).

• AMA68

Håller inte med faktiskt.

Det finns även andra urgamla namn som är verb: Liv är ett exempel.

Det är inte helt ovanligt att man utomlands döper sina barn till "annat" än traditionella "namn" - kan nu bara översätta från de engelskspråkiga länderna men där finns ju Hope, Star, Faith osv för att inte tala om alla delstater och städer som fått inspirera; Montana, Paris, Brooklyn osv.

Sedan är det ju mode som styr också till stor del.
    För ett par år sedan skulle varenda tös heta Ebba - i tv skådades allt som oftast Ebba Blitz - med magen i vädret.
    Nu ska de heta Tilde och en av de populäraste programledarna heter? Tilde de Paula - med magen i vädret.
    Även den söta om än missanpassade kändisungen Tilde Fröling (utan mage alls) sprang och vann Robinson VIP om jag inte missminner mig?

Vad heter kändisarnas ungar förresten?

Robin Borg, Amadeus Sögaard-Häggquist, Noah Månfare Ph-Herngren, Viggo Linblå Lund.
    Skulle var kul att veta hur många andra som är födda strax efteråt och som "råkar" heta precis det?

• peppigapia

Jag säger det igen till alla som verkar ha nånting emot "nya" namn (hur man nu orkar läga ner så mkt energi på det som tex TS o anjeli har gjort??!!)..... det e ju namn bara...enda skillnaden e att de inte funnits lika länge som tex Maria, Anna eller Stina.....o smaken e ju som baken...ni gillar inte namn som Engla o Tindra o jag gillar inte namn som tex Axel, peter och johan, för mig e det viktigt att ha namn som "betyder" något, säger något för mig...som det säkert e för alla andra oxå, skillnaden e bara att jag tycker Tindra säger allt medans andra tycker motsatsen....

Stolt mor till Tindra o Saga
    (får jag en dotter till ska hon defenitivt heta Engla.. ..alltid retar det nån!)

• Bianka

Men Axel betyder ju nåt, peppigapia.... Ha ha! Annars är jag med dig i ditt resonemang!

• MarieX

Nåt ska man väl lägga energin på. Tycker faktiskt inte det är såå jobbigt och energikrävande att skriva här. Det är säkert lika energikrävande att skriva i nån av urdeluxpinglornas svammeltrådar eller nåt annt fjant som finns här på FL. Alla gör ju som dom vill!

• Millie

Jag håller med dig MarieX! Tycker lite synd om en del barn med påhittade namn som måste dras med dem bara för att deras föräldrar kände för nåt annorlunda. Tur att man kan byta namn senare i livet!

Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!