• Alicia 72

Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?

Hej!
    Jag är oerhört emot detta vaccin då jag anser att det är ett riktigt skräpvaccin med skit-tillsatser som tiomersal och squalene! Dessutom anser jag att hela svininfluensan är oerhört överdriven och då jag själv inte tillhör någon riskgrupp har jag aldrig haft en tanke på att ta sprutan.

MEN.... Jag har en två-årig dotter och på hennes förskola är det nu ett konstaterat fall av svininfluensa. Hela den lilla flickans familj är nu smittade och flickan är riktigt dålig och ligger inlagd på sjukhus. Jag vet dock inte om hon tillhör någon riskgrupp.
    Plötsligt kom det så nära och jag blir livrädd av tanken på att min dotter kan bli lika sjuk hon och att JAG skulle kunna vara den som smittar henne (hon är inte smittad denna gång då hon varit ledig från förskolan sen ett par dagar innan flickan blev sjuk).
    Nu känns det förstås som att risken att hon blir smittad på förskolan är större än av mig men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag inte vaccinerade mig och därmed smittade henne så att hon blev allvarligt sjuk.
    Men samtidigt bär det mig så emot att ta denna spruta! Jag har ÅNGEST för att sprutan in dessa ämnen i min kropp!
    Jag blir så oerhört förbannad på svenska statens val av vaccin!! Hur tänker man när man beställer ett vaccin innehållande ett flertal bevisat farliga ämnen när det finns riskfria alternativ på marknaden? Om man ändå kunde fått alternativet att köpa det riskfria vaccinet för egna pengar, då hade jag tagit det utan tvekan!
    Nu är man lämnad att välja mellan pest och kolera... Tack för den Sverige!

Hur tänker ni andra, som är emot vaccineringen, gällande att skydda era barn?

Alicia

• Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?
  • Muminski

Jag tänker så här: Vi kan bli sjuka, kanske riktigt sjuka men risken är så ofantligt liten. Dessutom är chanserna större att vi klarar oss nästa sväng (nästa år) då viruset kanske blivit ännu mer aggressivt. Har vi haft det detta år har vi isåfall en moståndskraft eller så finns det då ett mer tillförlitligt vaccin som man vågar sig på.

Jag är faktiskt inte rädd men jag lovar att jag kommer vaka som en hök om vi blir sjuka. Sedan finns det ju en chans att vi haft det tidigare i höst. Vi var verkligen jättejsuka hela familjen och var i kontakt med sjukvården flera gånger som sa att det troligtvis var den influensan vi hade eftersom det var den enda som var aktiv just då. De kan ju ha haft fel men jag är ändå inte orolig. Man kan inte skydda sig från allt. Det betyder inte att jag VILL bli sjuk men jag VILL gärna få motståndskraft men inte i form av ett suspekt vaccin.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • ester
    förnuftokänsla skrev 2009-11-17 20:13:42 följande:
    Notera EPIDEMI inte pandemi!! alltså, står föregående gradering fortfarande kvar. Sen återstår det antar jag, att skilja på fallen säsongsinfluensa från svininfluensa (dvs hur många fall är konstaterade genom provtagning) utifall man gjort som man hittills gjort i USA, buntat ihop allt i samma siffror!
    Jaja, epidemi eller pandemi. Den håller INTE på att plana ut i alla fall, och det var väl det som var kärnan. Och enligt meddelandet verkar de skilja på den nya influensan och säsongsinfluensan. Hur det gjort i USA får väl stå för dem.
  • Fille Fjonkan
    Anaiah skrev 2009-11-17 19:41:41 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-17 18:39:46 följande: Har du ställt den frågan till någon som faktiskt kan svara på den eller har du nöjt dig med att vara rädd och osäker? Skvalen: -www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowF aqWithLeftMenu____31562.aspx?FaqId=2430 -www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHET ER-2009/Pandemrix--adjuvans-immunstimulerande-komp onenter/ Kvicksilver: -www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHET ER-2009/Sammanfattning-av-kunskapslaget-for-tiomer sal/ -www3.niaid.nih.gov/topics/vaccines/researc h/vaccines.htm
    Jag har redan läst på de sidor du länkar till. Jag finner dem inte särskilt lugnande.

Vänligen lägg ner den nedlåtande attityden. Jag har inte nöjt mig med att vara rädd och osäker. Har du stora problem med att jag inte tänker vaccinera mig eller mina barn? Eller kan du acceptera att det är mitt val att göra?
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • förnuftokänsla
    ester skrev 2009-11-17 20:22:51 följande:
    Jaja, epidemi eller pandemi. Den håller INTE på att plana ut i alla fall, och det var väl det som var kärnan. Och enligt meddelandet verkar de skilja på den nya influensan och säsongsinfluensan. Hur det gjort i USA får väl stå för dem.
    Det är väl som med det mesta, dubbla budskap, då det senast i veckan som var deklarerades det motsatta i www.helsinginsanomat.fi Frågan är som sagt, hur många är konstaterade fall? tycks skilja rejält där!
  • Anaiah
    Alicia 72 skrev 2009-11-17 20:03:43 följande:
    En fråga - har du tänkt vaccinera dig var 9:e månad då de närmsta 3 åren eller? För längre skydd än så får man ju inte av vaccinet, sån immunitet får man bara av att få influensan?
    Det beror dels på hur sjukdomsbilden utvecklas framöver under vintern. Sedan undrar jag varifrån du fått att vaccinet bara är verksamt i 9 månader?
    Alicia 72 skrev 2009-11-17 20:13:17 följande:
    Du tog orden ur min mun!! Precis så känner jag! Är ingen vaccinmotståndare i övrigt, men vaccinerar inte bara för att. Det ska vara en farligare sjukdom än denna för att jag ska manipulera med mitt/mitt barns immunförsvar! Alicia
    Intressant! Jag antar att du inte vaccinerar mot kikhosta, pneumokocker, påssjuka, röda hund eller haemophilus influenzae typ b heller då eftersom de inte heller är "farliga" med dina mått mätta? Och när det kommer vaccin mot vattenkoppor, kommer dina barn vaccineras mot det? I bältros dör ju nämligen ganska många varje år.
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-17 20:09:36 följande:
    Vad menas med att vara "sån"? du menar en fanatisk vaccinationsmotståndare eller? det kan jag tala om att jag inte är, men jag kan skilja på ngt som är förnuftigt o ngt där det har spårat ur totalt, o detta pga av anledningar vi så småningom kommer att får reda på... halva eller hela sanningen! Här har du förresten siffror på smittade i USA, även där börjar man nu undra om denna pandemi finns överhuvudtaget... vet ju att du rabblade upp antalet smittade, döda ect i div länder... Skulle tro att detta är en reelativt färsk nyhet, dock inte oväntad!

ps; dina val är dina val... helt o hållet, men att fortsätta skrämma upp folk för denna influensa är helt bisarrt i dagsläget, med tanke på alla totalt motstridiga uppgifter! ps; har själv haft samtliga barnsjukdomar, liksom mina klasskompisar, vänner ect, är ju av årgång -67, och visst är det skit att vara sjuk, men inte var det så farligt. 1 vecka hemma från skolan typ, inget som inte gick över med vanliga medikamenter...Har dock vaccinerat mina barn, då jag på den tiden inte funderade så mkt utan bara följde den breda massan, hade en lite större tro till auktoriteter ect, varken visste, eller hade intresse att fundera i på dylika frågor.. men har lärt mig ett o annat på vägen, bla genom utbildning, egen förkovring samt genom en famliljemedlem högt utbildad inom bla detta område.
    Anta inte så mycket, du hamnar på så fel spår då.

Med "sådan" menade jag en person som har lite av en övertro på kroppens förmåga att hantera allvarliga sjukdomar genom att utsätta sig för dem istället för att skydda sig emot dem. Sen hur du ser det, positivt eller negativt, det är din sak.

Med "sådana" personer är det dock sällan någon idé att diskutera saken vidare eftersom de brukar ha en grundläggande syn på sjukdomar och immunförsvar som skiljer sig vitt från mig och de flesta andras.

Men det är intressant att du är så säker på att något du själv säger vi får reda på "så småningom" är samma sak som har spårat ur totalt. Hur kan du göra den bedömningen samtidigt som du säger att vi inte har fått hela eller halva sanningen ännu?
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-17 21:35:06 följande:
    Intressant! Jag antar att du inte vaccinerar mot kikhosta, pneumokocker, påssjuka, röda hund eller haemophilus influenzae typ b heller då eftersom de inte heller är "farliga" med dina mått mätta? Och när det kommer vaccin mot vattenkoppor, kommer dina barn vaccineras mot det? I bältros dör ju nämligen ganska många varje år.
    Vi behöver väl inte tillsätta ännu ett, som då inte ens ger ngn vidare värst immunitet, eller? Det kanske vore av annan art, om den gav en livslång immunitet mot ngt, då kunde man kanske överväga nytta av det! ... Men fortfarande då, siffrorna över antalet smittade o döda talar ju fortfarande klarspråk, eller? varför ingen årlig massvaccin mot säsongsinfluensa åt alla, barn som gamla?! Skulle man där få till en löpsedel över varje enskillt dödsfall, då skulle det se annorlunda ut med det också!

Jisses, vilken ton det blir när argumenten börjar tryta! :-O
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-17 21:39:57 följande:
    Anta inte så mycket, du hamnar på så fel spår då.Med "sådan" menade jag en person som har lite av en övertro på kroppens förmåga att hantera allvarliga sjukdomar genom att utsätta sig för dem istället för att skydda sig emot dem. Sen hur du ser det, positivt eller negativt, det är din sak.Med "sådana" personer är det dock sällan någon idé att diskutera saken vidare eftersom de brukar ha en grundläggande syn på sjukdomar och immunförsvar som skiljer sig vitt från mig och de flesta andras.Men det är intressant att du är så säker på att något du själv säger vi får reda på "så småningom" är samma sak som har spårat ur totalt. Hur kan du göra den bedömningen samtidigt som du säger att vi inte har fått hela eller halva sanningen ännu?
    Nej, det är också ett sätt att retirera på när man märker att ens argument börjar luckras upp, helt ok för mig! Har ingen övertro, är både kritiker o skeptiker... så knappast ... men däremot är jag full av sunt förnuft, ngt som du definitivt verkar ha behov av!
  • Anaiah
    Alicia 72 skrev 2009-11-17 20:03:43 följande:
    En fråga - har du tänkt vaccinera dig var 9:e månad då de närmsta 3 åren eller? För längre skydd än så får man ju inte av vaccinet, sån immunitet får man bara av att få influensan?
    Men grundläggande - ja, hellre vaccinet än influensan.
  • Anaiah

Fille Fjonkan skrev 2009-11-17 20:37:11 följande:

Jag har redan läst på de sidor du länkar till. Jag finner dem inte särskilt lugnande. Vänligen lägg ner den nedlåtande attityden. Jag har inte nöjt mig med att vara rädd och osäker. Har du stora problem med att jag inte tänker vaccinera mig eller mina barn? Eller kan du acceptera att det är mitt val att göra?
    Det var ingen nedlåtande attityd, det var en ärlig fråga.

Hur ni gör i er familj är ert val, men rätt ska vara rätt om man ska vara orolig för något.

Så du har på allvar läst Läkemedelsverkets rapport om skvalen, men är fortfarande övertygad om att det kan vara skadligt i längden. Jag undrar vad som krävs för att övertyga dig i så fall? På allvar alltså?
Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?