• Alicia 72

Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?

Hej!
    Jag är oerhört emot detta vaccin då jag anser att det är ett riktigt skräpvaccin med skit-tillsatser som tiomersal och squalene! Dessutom anser jag att hela svininfluensan är oerhört överdriven och då jag själv inte tillhör någon riskgrupp har jag aldrig haft en tanke på att ta sprutan.

MEN.... Jag har en två-årig dotter och på hennes förskola är det nu ett konstaterat fall av svininfluensa. Hela den lilla flickans familj är nu smittade och flickan är riktigt dålig och ligger inlagd på sjukhus. Jag vet dock inte om hon tillhör någon riskgrupp.
    Plötsligt kom det så nära och jag blir livrädd av tanken på att min dotter kan bli lika sjuk hon och att JAG skulle kunna vara den som smittar henne (hon är inte smittad denna gång då hon varit ledig från förskolan sen ett par dagar innan flickan blev sjuk).
    Nu känns det förstås som att risken att hon blir smittad på förskolan är större än av mig men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag inte vaccinerade mig och därmed smittade henne så att hon blev allvarligt sjuk.
    Men samtidigt bär det mig så emot att ta denna spruta! Jag har ÅNGEST för att sprutan in dessa ämnen i min kropp!
    Jag blir så oerhört förbannad på svenska statens val av vaccin!! Hur tänker man när man beställer ett vaccin innehållande ett flertal bevisat farliga ämnen när det finns riskfria alternativ på marknaden? Om man ändå kunde fått alternativet att köpa det riskfria vaccinet för egna pengar, då hade jag tagit det utan tvekan!
    Nu är man lämnad att välja mellan pest och kolera... Tack för den Sverige!

Hur tänker ni andra, som är emot vaccineringen, gällande att skydda era barn?

Alicia

• Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?
  • Anaiah

Fille Fjonkan skrev 2009-11-17 22:57:34 följande:

Har jag påstått att jag är övertygad om att det kan vara skadligt? Nej, inte ens i närheten. Jag har sagt att jag är rädd att det kan ge biverkningar i det långa loppet. Kan ge! En liten, men väsentlig skillnad där. Inget skvalen däremot är jag alldeles fullkomligt övertygad om att det inte är skadligt. Vad som krävs för att övertyga mig är att man kan redogöra för att ett vaccin (med alla dess beståndsdelar!) är fullgott testat, att det inte innehåller adjuvanser som kan trigga igång autoimmuna sjukdomar och som inte innehåller kvicksilver. Vidare krävs att man kan övertyga mig om nyttan att massvaccinera hela svenska folket mot en influensa som i de allra flesta fall är mildare och har lägre dödlighet än den vanliga säsongsinfluensan.
    Vaccinet är fullgott testat, annars skulle det inte godkänts. Om du menar att det ska vara testat på gravida får du nog vänta länge då man sällan testar några läkemedel på gravida av etiska skäl.

Det man har sett när det gäller skvalen är att om en hög dos skvalen injiceras utan andra tillsatser så kan kroppen reagera med att immunförsvaret attackerar sig själv, men när man injicerar skvalen tillsammans med ett antigen (alltså en annan främmande substans, i detta fall ett virusprotein) så är det DEN som immunförsvaret har som mål. Det är så det fungerar.

Adjuvans har ju använts bra länge och skvalen anses vara väldigt mycket mer säkert än de adjuvans som användes för några år sedan (som var baserade på mineraloljor som inte bryts ner i kroppen). Dessa adjuvans var visserligen mycket effektiva, men kunde i stället ge upphov till kraftiva inflammationer som tog lång tid eller aldrig läkte. Skvalen är alltså ett steg framåt, inte bakåt.

Och vad gäller kvicksilver så får vi i oss bra mycket mer under hela vår livstid bara från den vanliga föda vi stoppar i oss. Dosen i vaccinet motsvarar mindre än vad vi får i oss under en vecka och då är det även om man antar att etylkvicksilvret är dubbelt så skadligt som metylkvicksilver. Du vet väl att det är tillåtet med en viss dos kvicksilver i barnmaten och att det finns i alla råvaror oavsett om vi väljer ekologiskt eller inte?
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-17 23:07:02 följande:
    Pengarhungriga organisationer, de du nämner kommer inte i närheten av dessa!; www.tv2nyhetene.no/innenriks/helse/haaver-inn... (ps; du förutsätter att folk i gemen är så korkade att de inte kan sålla rätt i information, dvs om det inte kommer från socialstyrelse/läkemedelsverk här i Sverige, allt annat är konspirationer o UFO propaganda, eller hur menar du? för det är ju inte så att socialstyrelse o läkemedelsverk fått backa i sina rekommendationer o skriva om riktlinjer pga nya rön kommit fram)
    Nej jag förutsätter ingenting, men som jag ser det finns det inget som tyder på att vaccinet skulle vara någonstans i närheten så potentiellt farlig som själva influensan kan vara.
  • Neisti
    Anaiah skrev 2009-11-17 19:44:06 följande:
    Kvicksilver är fortfarande tillåtet i läkemedel.Vill du verkligen chansa på att du är en av de som bara råkar slippa undan smitta? Det vill inte jag i alla fall och jag är definitivt inte beredd att låta mina barn ta den chansen för att JAG är rädd för något som det inte ens finns några belägg att vara rädd för.Och år efter år? Hur länge tror du att en pandemi pågår egentligen?
    Jaså, jag har hört annat... läste nånstans att det förbjöds en månad innan vi bestämde oss för att "tillåta" det igen... Jag vill VERKLIGEN inte chansa, men jag vill heller inte förgifta mej... Jag är oerhört kluven i den här frågan...
    Det som oroar mej mest är att läkemedelsverket har avsagt sej allt ansvar och att så många läkare och andra experter på "området" INTE vill vaccinera sej eller sina barn... Ja år efter år, har ingen aning om hur länge detta kommer att pågå, men nåntans läste jag att det första fallet av svininfluensa kom för typ ett par år sedan.. Men det är väl ingen som vet hur många år den kommer tillbaka, muterar den så har man ju iaf ett bättre skydd om man haft den.. än den som bara vaccinerar sej hela tiden... eller?
  • Neisti

Är det någon som har koll på om det kan hjälpa något om man har pneunokockvaccinet?? (hur det nu stavas)

• Ingrid Marie

Jag är INTE rädd för själva vaccinet! Men jag tänker ändå inte vaccinera mig och mina barn.

(har skrivit detta svar även i en annan liknande tråd)

Jag väljer att inte vaccinera mig och mina barn för att influensan inte är farlig. Jag känner mig trygg med att vi, om vi får influensan och om vi blir så svårt sjuka att vi behöver vård, kommer vi kunna få det. Och klara oss.

Jag väljer att inte vaccinera oss för jag planerar för framtiden, för resten av våra liv:
    Jag hoppas att jag och mina barn får influensan nu. Medan den fortfarande är relativt mild. Medan vi har tillgång till fungerande sjukvård och ingen av oss har någon annan allvarlig sjukdom. Medan antibiotikaresistensen inte är ännu värre (tänker då på div bakteriella följdsjukdomar man kan få) än den är nu.

Får vi influensan i vinter blir vi skyddade mot väldigt många influensor som ev kommer komma ur denna. För resten av våra liv! Den chansen förstör vi om vi vaccinerar oss. Ärligt talat tycker jag att det är väldigt synd att så många vaccinerar sig, för då minskar våra chanser att få flunsan nu i vinter.

Nästa gång en influensa av denna typ slår till kanske den är mycket svårare. Och då kanske vi smittas innan vaccin hunnit tas fram. Den risken minskar vi genom at inte vaccinera oss nu.

Detta beslut har jag tagit utifrån de kunskaper jag har sedan tidigare (ej vårdutbildad, men en hel del utbildning inom medicin) och de fakta jag lyckats komma över om denna influensa.

Jag omprövar mitt beslut om förutsättningarna ändras. Om influensan verkar förändras så pass att den blir farligare eller om sjukvården börjar få problem att hjälpa dem som blir svårt sjuka p g a stort antal svårt sjuka samtidigt.

• Alicia 72

Ingrid Marie skrev 2009-11-17 23:56:35 följande:

Jag är INTE rädd för själva vaccinet! Men jag tänker ändå inte vaccinera mig och mina barn. (har skrivit detta svar även i en annan liknande tråd)Jag väljer att inte vaccinera mig och mina barn för att influensan inte är farlig. Jag känner mig trygg med att vi, om vi får influensan och om vi blir så svårt sjuka att vi behöver vård, kommer vi kunna få det. Och klara oss. Jag väljer att inte vaccinera oss för jag planerar för framtiden, för resten av våra liv:Jag hoppas att jag och mina barn får influensan nu. Medan den fortfarande är relativt mild. Medan vi har tillgång till fungerande sjukvård och ingen av oss har någon annan allvarlig sjukdom. Medan antibiotikaresistensen inte är ännu värre (tänker då på div bakteriella följdsjukdomar man kan få) än den är nu.Får vi influensan i vinter blir vi skyddade mot väldigt många influensor som ev kommer komma ur denna. För resten av våra liv! Den chansen förstör vi om vi vaccinerar oss. Ärligt talat tycker jag att det är väldigt synd att så många vaccinerar sig, för då minskar våra chanser att få flunsan nu i vinter. Nästa gång en influensa av denna typ slår till kanske den är mycket svårare. Och då kanske vi smittas innan vaccin hunnit tas fram. Den risken minskar vi genom at inte vaccinera oss nu. Detta beslut har jag tagit utifrån de kunskaper jag har sedan tidigare (ej vårdutbildad, men en hel del utbildning inom medicin) och de fakta jag lyckats komma över om denna influensa. Jag omprövar mitt beslut om förutsättningarna ändras. Om influensan verkar förändras så pass att den blir farligare eller om sjukvården börjar få problem att hjälpa dem som blir svårt sjuka p g a stort antal svårt sjuka samtidigt.
    Så klokt, så klokt! Äntligen lite sunt förnuft i denna tråd!!

Alicia
  • Anaiah

Neisti, kvicksilver som tillsats har förbjudits under sommaren, det stämmer, men inte som tillsats i läkemedel eftersom det kan vara nödvändigt att använda det som konserveringsmedel (som i detta fall). Däremot har det inte att undvika det kvicksilver som redan finns i våra åkrar och betesfält och som därigenom hamnar i all vår mat. Det är bara tillsättandet av kvicksilver som förbjudits, inte förekomsten.

Vad gäller influensan så är det definitivt inte första influensan av svintyp vi drabbats av, men just denna influensa är inte bara svin utan har också fågel och humant influensavirus i sig och är således relativt ny. Att människor och grisar har smittat varann med olika virus är inte en nyhet.

Pneumokock-vaccinet kan säkert hjälpa till viss del, men jag är osäker på hur mycket och om det är just den bakterien som står bakom de flesta lunginflammationer som kommer i eftervattnetav influensan. Den frågan ställs nog lämpligast till en läkare. De flesta barn är ju idag vaccinerade mot pneumokocker, men generationerna innan är det ju inte och lunginflammation är ju inte heller den ända lungsjukdomenman kan då som följd av en influensa. Men det kan helt klart vara värt att kolla upp.

Ser mitt meddelande konstigt ut så beror det på att det är skrivet mobilen...

• Anaiah

Ingrid Marie, jag kan till viss del första hur du tänker och på ett annat sätt bli lite skraj över övertron till den egna hälsan och det egna immunförsvaret. Alla kan ju inte tänka så eftersom inte alla har en god grundhälsa, men din inställning är något jag ändå måste respektera.

Det låter ju i alla fall bra att du i inte är stelbent i ditt beslut och är beredd att omvärdera det om situationen skulle förändras.

• ester
    förnuftokänsla skrev 2009-11-17 21:00:04 följande:
    Det är väl som med det mesta, dubbla budskap, då det senast i veckan som var deklarerades det motsatta i www.helsinginsanomat.fi Frågan är som sagt, hur många är konstaterade fall? tycks skilja rejält där!
    Man får väl inte konstatera nåt fall utan provtagning? Och nu tas ju bara prover på de som läggs in eller hör till riskgrupp. Annars kan man ju tro att största delen av svenskarna redan haft den. Så fort man har haft lite hosta eller feber så har det tydligen varit svinisen. Enligt en själv.

Hur som helst. Var och en måste ju ta sitt eget beslut.
    Jag har tagit mitt och min familjs beslut, och fast jag egentligen tyckte det var självklart, så blir jag ju påverkad av allt skit som skrivs, så lite jobbigt var det nog.

• förnuftokänsla
    ester skrev 2009-11-18 11:18:40 följande:
    Man får väl inte konstatera nåt fall utan provtagning? Och nu tas ju bara prover på de som läggs in eller hör till riskgrupp. Annars kan man ju tro att största delen av svenskarna redan haft den. Så fort man har haft lite hosta eller feber så har det tydligen varit svinisen. Enligt en själv.Hur som helst. Var och en måste ju ta sitt eget beslut.Jag har tagit mitt och min familjs beslut, och fast jag egentligen tyckte det var självklart, så blir jag ju påverkad av allt skit som skrivs, så lite jobbigt var det nog.
    De officiella siffror som man hittills räknat upp från tex USA, har varit grovt överdrivna, men tas ofta upp i "skäckpropagandan", som provaccinationskampanjen använder sig av...

Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?