• Alicia 72

Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?

Hej!
    Jag är oerhört emot detta vaccin då jag anser att det är ett riktigt skräpvaccin med skit-tillsatser som tiomersal och squalene! Dessutom anser jag att hela svininfluensan är oerhört överdriven och då jag själv inte tillhör någon riskgrupp har jag aldrig haft en tanke på att ta sprutan.

MEN.... Jag har en två-årig dotter och på hennes förskola är det nu ett konstaterat fall av svininfluensa. Hela den lilla flickans familj är nu smittade och flickan är riktigt dålig och ligger inlagd på sjukhus. Jag vet dock inte om hon tillhör någon riskgrupp.
    Plötsligt kom det så nära och jag blir livrädd av tanken på att min dotter kan bli lika sjuk hon och att JAG skulle kunna vara den som smittar henne (hon är inte smittad denna gång då hon varit ledig från förskolan sen ett par dagar innan flickan blev sjuk).
    Nu känns det förstås som att risken att hon blir smittad på förskolan är större än av mig men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag inte vaccinerade mig och därmed smittade henne så att hon blev allvarligt sjuk.
    Men samtidigt bär det mig så emot att ta denna spruta! Jag har ÅNGEST för att sprutan in dessa ämnen i min kropp!
    Jag blir så oerhört förbannad på svenska statens val av vaccin!! Hur tänker man när man beställer ett vaccin innehållande ett flertal bevisat farliga ämnen när det finns riskfria alternativ på marknaden? Om man ändå kunde fått alternativet att köpa det riskfria vaccinet för egna pengar, då hade jag tagit det utan tvekan!
    Nu är man lämnad att välja mellan pest och kolera... Tack för den Sverige!

Hur tänker ni andra, som är emot vaccineringen, gällande att skydda era barn?

Alicia

• Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?
  • Alicia 72
    Anaiah skrev 2009-11-17 21:35:06 följande:
    Det beror dels på hur sjukdomsbilden utvecklas framöver under vintern. Sedan undrar jag varifrån du fått att vaccinet bara är verksamt i 9 månader?
    Det har jag dels hört smittkyddsexperten Annika Linde säga ett antal gånger i ett flertal olika debatter. Dels har jag läst det på lika många olika fakta-ställen. Ska se om jag kan hitta en länk till dig.
    Intressant! Jag antar att du inte vaccinerar mot kikhosta, pneumokocker, påssjuka, röda hund eller haemophilus influenzae typ b heller då eftersom de inte heller är "farliga" med dina mått mätta?
    De anser jag vara farligare än en influensa som oftast är mildare än vanlig säsongsinfluensa så jo, hon är vaccinerad mot det.
    Och när det kommer vaccin mot vattenkoppor, kommer dina barn vaccineras mot det?
    Det finns redan vaccin mot vattkoppor men eftersom det mest är en väldigt jobbig sjukdom, knappast eller väldigt sällan farlig, så är hon inte vaccinerad mot det.

Alicia
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-17 22:02:28 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-17 20:37:11 följande:
    Det var ingen nedlåtande attityd, det var en ärlig fråga.Hur ni gör i er familj är ert val, men rätt ska vara rätt om man ska vara orolig för något.Så du har på allvar läst Läkemedelsverkets rapport om skvalen, men är fortfarande övertygad om att det kan vara skadligt i längden. Jag undrar vad som krävs för att övertyga dig i så fall? På allvar alltså?
    Jesus kristus människa, du tror på läkemedelsverket som andra tror på bibeln... jisses, de har aldrig haft fel? det finns faktiskt forskning som motsäger det läkemedelesverket anser vara rätt o riktigt! Vill du fortsätta vara naiv, så var det... men klanka inte ner på de som kan tänka sig att det faktiskt är en myndighet som fått backa i ang annat bakåt i historien!
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-17 21:45:06 följande:
    Vi behöver väl inte tillsätta ännu ett, som då inte ens ger ngn vidare värst immunitet, eller? Det kanske vore av annan art, om den gav en livslång immunitet mot ngt, då kunde man kanske överväga nytta av det! ... Men fortfarande då, siffrorna över antalet smittade o döda talar ju fortfarande klarspråk, eller? varför ingen årlig massvaccin mot säsongsinfluensa åt alla, barn som gamla?! Skulle man där få till en löpsedel över varje enskillt dödsfall, då skulle det se annorlunda ut med det också! Jisses, vilken ton det blir när argumenten börjar tryta! :-O
    Influensavirus fungerar på andra sätt, de utvecklas i snabbare takt. Det har inget med vaccinets effektivitet att göra. Det är bara så det är.

Gamla erbjuds redan årlig vaccination mot säsongsinfluensa och vaccinet är fritt att tas av vem som helst, men det är inte gratis till skillnad från Pandemrix. Dessutom vaccinerar sig de flesta som tillhör riskgrupperna mot säsongsinfluensa. Skillnaden nu är att vi har lite annorlunda riskgrupper som inte brukar behöva ställa sig frågan om de annars kommer bli allvarligt sjuka. Den grupp i samhället som är van vid att lita på sin ungdom, sin övriga vitalitet och sin goda hälsa, men när det gäller denna influensa så är dessa kriterier inte längre en garanti för att man inte drabbas eller inte drabbas hårt. Det är skillnaden.

Du kan väl sluta med personangreppen, kan du inte skilja mellan person och sak så kanske det är dags att knoppa för kvällen?
  • Lycklig 4barnsmor

Har inte läst igenom hela er tråd men jag tycker att ni som är negativa mot vaccinet även ska kolla upp medicinerna som ni eller era barn ska få om ni blir väldigt sjuka av influensan.

Någon eldsjäl här kanske redan har en massa fakta om dem. Jag orkar inte samla länkar längre.

I er källhänvisning som kanske finns på lite mindre trovärdiga ställen (=små föreningar som tigger pengar alltså) ta ut namnen och lägg dem i google och kolla upp annat som de också skrivit och sagt. Då kan ni lättare välja om ni tycker de är trovärdiga eller galna. Jag har lagt ner timmar på att göra det och anser totalt att jag har rätt att såga dem efter att ha gjort det.

Det har underlättat för mig och min man i vårt val.

• Anaiah
    Alicia 72 skrev 2009-11-17 22:06:55 följande:
    De anser jag vara farligare än en influensa som oftast är mildare än vanlig säsongsinfluensa så jo, hon är vaccinerad mot det.
    Fast röda hund är ju inte farligt överhuvudtaget, också mest en "jobbig sjukdom". Däremot kan den vara farlig för foster i magen om en gravid blir sjuk. Typ som... influensa! Förutom då att influensa kan ha direkt dödlig utgång, något som röda hund definitivt inte har.
    Alicia 72 skrev 2009-11-17 22:06:55 följande:
    Det finns redan vaccin mot vattkoppor men eftersom det mest är en väldigt jobbig sjukdom, knappast eller väldigt sällan farlig, så är hon inte vaccinerad mot det.
    Men jo, bältros kan vara ganska farlig den med, framförallt när man börjar bli till åren, och bältros får man bara om man redan har haft vattkoppor.
  • Lycklig 4barnsmor
    Anaiah skrev 2009-11-17 22:23:59 följande:
    Men jo, bältros kan vara ganska farlig den med, framförallt när man börjar bli till åren, och bältros får man bara om man redan har haft vattkoppor.
    Får man röda hund när man är gravid får ofta fostret skador. Har en barndomskamrat som är blind på ena ögat och döv på ena örat för att hennes mamma inte vaccinerade sig mot det och fick det när hon var gravid.
  • Lycklig 4barnsmor

Jag undrar också vad som händer om man vägrar sitt barn stelkrampssprutan.

Tänk ett enda litet bett som tar illa kan räcka utan det skyddet.

Idag existerar ju inte stelkramp. Blir man biten som vuxen frågar de ju automatiskt i telefonen när tog du stelkrampsprutan sist.

• Anaiah

lycklig 3barnsmor skrev 2009-11-17 22:28:06 följande:

Får man röda hund när man är gravid får ofta fostret skador. Har en barndomskamrat som är blind på ena ögat och döv på ena örat för att hennes mamma inte vaccinerade sig mot det och fick det när hon var gravid.
    Precis, men så är det ju typ enda tillfället rubella kan vara allvarlig. Jag menar inte att förminska risken med rubella, snarare att ge lite perspektiv på vad det är vi vaccinerar oss emot annars (när man säger att influensan inte är tillräckligt farlig för att vaccinera sig emot).

Influensan är ju farlig för många fler (OCH för gravida och får de gravida lunginflammation av influensan så är den direkt farlig även för de ofödda barnen).
  • Anaiah

lycklig 3barnsmor skrev 2009-11-17 22:30:28 följande:

Jag undrar också vad som händer om man vägrar sitt barn stelkrampssprutan. Tänk ett enda litet bett som tar illa kan räcka utan det skyddet. Idag existerar ju inte stelkramp. Blir man biten som vuxen frågar de ju automatiskt i telefonen när tog du stelkrampsprutan sist.
    Tur att man har kvar det gamla slitna vaccinationskortet då för jag kommer definitivt inte ihåg i huvudet rakt av (även om jag skulle kunna räkna ut ungefär då jag kommer ihåg när jag tog själva sprutan).
  • Alicia 72
    Anaiah skrev 2009-11-17 22:23:59 följande:
    Fast röda hund är ju inte farligt överhuvudtaget, också mest en "jobbig sjukdom". Däremot kan den vara farlig för foster i magen om en gravid blir sjuk. Typ som... influensa! Förutom då att influensa kan ha direkt dödlig utgång, något som röda hund definitivt inte har.

Och just därför är Röda Hund bra att vaccinera mot, så att man inte får den som gravid då fostret kan dö/få svåra skador. Skillnaden är att om man redan är gravid så vaccinerar de inte oavsett om du haft den eller inte (eller inte är vaccinerad). Något man konstigt nog gör med detta vaccin.

I övrigt känns det som att detta börjar spåra ur. Jag tänker inte försvara varför jag inte tycker som du. Förstår inte att du orkar driva detta fall i denna tråd, den var inte ens tänkt att bli en vaccin för/emot-tråd. Jag ville bara ha kontakt med de som inte heller ville vaccinera och höra hur de tänker.
    Du verkar behöva rättfärdiga för dig själv om och om igen varför nu igen du vaccinerade dig? Gravid och allt. Det skulle t.ex. inte jag vågat.

Alicia

Alicia
Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?