• Alicia 72

Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?

Hej!
    Jag är oerhört emot detta vaccin då jag anser att det är ett riktigt skräpvaccin med skit-tillsatser som tiomersal och squalene! Dessutom anser jag att hela svininfluensan är oerhört överdriven och då jag själv inte tillhör någon riskgrupp har jag aldrig haft en tanke på att ta sprutan.

MEN.... Jag har en två-årig dotter och på hennes förskola är det nu ett konstaterat fall av svininfluensa. Hela den lilla flickans familj är nu smittade och flickan är riktigt dålig och ligger inlagd på sjukhus. Jag vet dock inte om hon tillhör någon riskgrupp.
    Plötsligt kom det så nära och jag blir livrädd av tanken på att min dotter kan bli lika sjuk hon och att JAG skulle kunna vara den som smittar henne (hon är inte smittad denna gång då hon varit ledig från förskolan sen ett par dagar innan flickan blev sjuk).
    Nu känns det förstås som att risken att hon blir smittad på förskolan är större än av mig men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag inte vaccinerade mig och därmed smittade henne så att hon blev allvarligt sjuk.
    Men samtidigt bär det mig så emot att ta denna spruta! Jag har ÅNGEST för att sprutan in dessa ämnen i min kropp!
    Jag blir så oerhört förbannad på svenska statens val av vaccin!! Hur tänker man när man beställer ett vaccin innehållande ett flertal bevisat farliga ämnen när det finns riskfria alternativ på marknaden? Om man ändå kunde fått alternativet att köpa det riskfria vaccinet för egna pengar, då hade jag tagit det utan tvekan!
    Nu är man lämnad att välja mellan pest och kolera... Tack för den Sverige!

Hur tänker ni andra, som är emot vaccineringen, gällande att skydda era barn?

Alicia

• Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-17 14:42:47 följande:
    WHO har inga befogenheter att beordra några åtgärder alls. Socialstyrelsen har säkerligen använt sig av WHO:s material som underlag, men själva bedömningen och beslutet att rekommendera massvaccination har ju gjorts utifrån den svenska situationen. Inte enbart utifrån WHO:s varningar utan också utifrån hur sjukdomen har slagit globalt och lokalt.Dessutom har det ju visat sig att influensan faktiskt är ganska farlig för många, väldigt smittsam och i vissa fall även dödande. Det är ju ganska många som krävt sjukhusvård och eftersom den också slår hårt mot den annars vitala delen av befolkningen så är det ju en stor ekonomisk belastning när de inkomstindrivande medborgarna ligger hemma och är sjuka.Men oavsett om WHO har rent mjöl i påsen eller inte så är det ju det svenska Läkemedelsverket, ett statligt organ, som har utrett och rekommenderat vaccinet.
    Och hur har den slagit globalt? Du kanske ska kolla siffror först? Borde inte ngt som kallas för pandemi slå betydligt hårdare, ngt det inte gjort... ngnstanns! Det är ju det som är ett av kriterierna kring en pandemi, att det slår ut samhällsfunktioner, och i flera länder där svinisen härjar rullar det på som vanligt. Man ser ingen ökning ens i sjukskrivningstalen, tom lägre i del fall, i jämförelse med föregående år samma tid. Kan inte låta bli att vara skeptiskt mot rapporteringen kring det hela. Förminskar för den skull inte allvaret OM det skulle bli en pandemi, men vars är siffrorna som tyder åt det hållet?

Liknande nyheter finns från många länder, även Finland där man börjar prata om att det börjar plana ut... o gör en jämförelse med hur det blev i England i somras.

www.dn.se/nyheter/sverige/influensan-osynlig-i-sjukskrivningar-1.990135

www.aftenposten.no/helse/article3372691.ece

ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1252977.ece
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-17 14:55:10 följande:
    Och hur har den slagit globalt? Du kanske ska kolla siffror först? Borde inte ngt som kallas för pandemi slå betydligt hårdare, ngt det inte gjort... ngnstanns! Det är ju det som är ett av kriterierna kring en pandemi, att det slår ut samhällsfunktioner, och i flera länder där svinisen härjar rullar det på som vanligt. Man ser ingen ökning ens i sjukskrivningstalen, tom lägre i del fall, i jämförelse med föregående år samma tid. Kan inte låta bli att vara skeptiskt mot rapporteringen kring det hela. Förminskar för den skull inte allvaret OM det skulle bli en pandemi, men vars är siffrorna som tyder åt det hållet? Liknande nyheter finns från många länder, även Finland där man börjar prata om att det börjar plana ut... o gör en jämförelse med hur det blev i England i somras. www.dn.se/nyheter/sverige/influensan-osynlig-... www.aftenposten.no/helse/article3372691.ece ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1252977.ec...
    Och ändå, i Sverige talas det INTE om någon utplaning ännu. I Norge har statistiken redan gått om Nya Zeeland, det land man gjorde beräkningar ifrån och räknade med att det skulle drabba oss lika hårt som dem eftersom väderförhållande, klimat och annat är likartat.

Man räknar med att Norge ligger tre, fyra veckor framför oss statistikmässigt och att det kommer slå ungefär lika hårt här, dvs minst 13% av befolkningen kommer att drabbas, men det kan också bli mer eftersom vi talar om en smitta som kan komma tillbaka i flera vågor under flera år innan den "försvinner". Det är så tidigare pandemier har betett sig och det är troligtvis så även denna kommer att utveckla sig (den senaste pandemi som drabbade världen var hårdast under sitt andra och tredje år).

I USA talar man om troligtvis 22 miljoner smittade, 3.900 döda varav 540 är barn. I länder både i Europa och Asien håller skolor stängt under hösten/vintern för att minska smittspridningen, i Afganistan har minst 11 dött men rapporteringen är svår så det kan handla om ganska många fler.

Vad som kommer ske under vintern är svårt att säga på förhand, men troligtvis kommer det kalla och torra klimatet bidra till ytterligare smittspridning. Det plus att folk under vintern är mer benägna att umgås inomhus och därmed utsätta varann för ökad smitta även den vägen.

Men även om vi inte talar om dödsfall så är det ju en allvarlig sjukdom vi talar om, för de flesta är den mild, men för barn, ungdomar, gravida och sjuka kan den slå mycket hårt och det är inte så lätt att på förhand säga vem som drabbas hårt och vem som kommer lindrigt undan. Även friska personer har blivit svårt sjuka och krävt omfattande behandling.

Jag upplever att det finns en stor brist på respekt inför den här nya smittan. Att någon inte drabbas värre än vid en vanlig förkylning eller en vanlig influensa är ingen garanti för att den inte slår hårt mot den nästa och att gömma sig bakom att flertalet av de döda har tillhört riskgrupper är inte heller speciellt lönsamt - det är trots allt inte så himla kul att bli inskriven på sjukhus heller varesig man annars är frisk eller inte.
  • Anaiah

Och ytterligare en sak. Ingenstans finns det något som indikerar att vaccinet ens på lång sikt skulle vara i närheten så farligt/skadligt som att drabbas av influensan så för mig går INTE matematiken ihop när man säger nej till vaccinet och ja till influensan, för det är infacto det man gör såvida man inte lever isolerad i en bunker de närmaste 2-3 åren.

• ester

I Finland har inte influensan börjat plana ur, den har ju nyss kommit igång.
    Fick rapport i förmiddags.

• Neisti
    Anaiah skrev 2009-11-17 15:40:24 följande:
    Och ytterligare en sak. Ingenstans finns det något som indikerar att vaccinet ens på lång sikt skulle vara i närheten så farligt/skadligt som att drabbas av influensan så för mig går INTE matematiken ihop när man säger nej till vaccinet och ja till influensan, för det är infacto det man gör såvida man inte lever isolerad i en bunker de närmaste 2-3 åren.
    Men får man aldrig influensan så måste man ju hålla på och vaccinera sej år efter år... Är det så bra i längden tros? Kvicksilvret i vaccinet förbjöds ju av en orsak....
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-17 15:38:51 följande:
    Och ändå, i Sverige talas det INTE om någon utplaning ännu. I Norge har statistiken redan gått om Nya Zeeland, det land man gjorde beräkningar ifrån och räknade med att det skulle drabba oss lika hårt som dem eftersom väderförhållande, klimat och annat är likartat.Man räknar med att Norge ligger tre, fyra veckor framför oss statistikmässigt och att det kommer slå ungefär lika hårt här, dvs minst 13% av befolkningen kommer att drabbas, men det kan också bli mer eftersom vi talar om en smitta som kan komma tillbaka i flera vågor under flera år innan den "försvinner". Det är så tidigare pandemier har betett sig och det är troligtvis så även denna kommer att utveckla sig (den senaste pandemi som drabbade världen var hårdast under sitt andra och tredje år).I USA talar man om troligtvis 22 miljoner smittade, 3.900 döda varav 540 är barn. I länder både i Europa och Asien håller skolor stängt under hösten/vintern för att minska smittspridningen, i Afganistan har minst 11 dött men rapporteringen är svår så det kan handla om ganska många fler.Vad som kommer ske under vintern är svårt att säga på förhand, men troligtvis kommer det kalla och torra klimatet bidra till ytterligare smittspridning. Det plus att folk under vintern är mer benägna att umgås inomhus och därmed utsätta varann för ökad smitta även den vägen.Men även om vi inte talar om dödsfall så är det ju en allvarlig sjukdom vi talar om, för de flesta är den mild, men för barn, ungdomar, gravida och sjuka kan den slå mycket hårt och det är inte så lätt att på förhand säga vem som drabbas hårt och vem som kommer lindrigt undan. Även friska personer har blivit svårt sjuka och krävt omfattande behandling.Jag upplever att det finns en stor brist på respekt inför den här nya smittan. Att någon inte drabbas värre än vid en vanlig förkylning eller en vanlig influensa är ingen garanti för att den inte slår hårt mot den nästa och att gömma sig bakom att flertalet av de döda har tillhört riskgrupper är inte heller speciellt lönsamt - det är trots allt inte så himla kul att bli inskriven på sjukhus heller varesig man annars är frisk eller inte.
    Och hur kommer det sig att det inte visar sig i sjukskrivningar, eller ngn påverkan på samhället i övrigt, någonstanns? ... vad är det med detta "kejsarens nya kläder fenomen"?! En pandemi märks TYDLIGT i ett samhälle, har det gjort det i de länder du nämnt? Har infrastrukturen kollapsat ect ect?

Globalt under 1% dödlighet, jämför det med sk "vanliga" influensor! Eller är konkreta siffor för jobbiga att ta till sig, när man redan bestämt sig för att det är pesten vi är drabbade av?

Eftersom det så sällan tas några prover om ngn överhuvudaget har svininfluensa, utan det baseras enkom på symtombeskrivning, kan då inte siffrorna vara ganska missvisande kring antalet smittade?! ... bara spekulerar här, ingen kan väl säga emot i alla fall?... samtidigt som det är sk "normal influenssasägsong, o det 3åriga barnet som dog för ett tag sedan, hade ju konstaterat både svinis, vanlig säsongsinfluensa o andra virusangrepp ovanpå en svår grundsjukdom?

Vi kommer även i framtiden sköljas av virusvågor av allehanda slag, det är väl ngt vi alla kan vara överrens om, detta är varken den första eller sista... o det vi nu håller på med, är att försvaga människans naturliga förmåga att klara av dessa. I framtiden kommer vi behöva vaccinera oss mot allt fler lätta åkommor då vårat immunförsvar inte klarar av det längre, simpel biologi. Det måste få "lära sig" att jobba själv i större utsträckning för att hålla sin programmering som ett starkt inbyggt system, naturligtvis i förhållande till faran kan väl tilläggas, och i det här fallet, så är 1% dödlighet i knepigt ojämn kontrast till åtgärder, mediers rapporteringar/masshysteri samt risker med en massvaccinering. Självfallet kommer därmed även behovet av vaccineringar öka för varje våg av virus som i framtiden kommer att drabba oss, då vi genom såna här åtgärder försvagat vårat eget försvar.

"Men även om vi inte talar om dödsfall så är det ju en allvarlig sjukdom vi talar om, för de flesta är den mild, men för barn, ungdomar, gravida och sjuka kan den slå mycket hårt och det är inte så lätt att på förhand säga vem som drabbas hårt och vem som kommer lindrigt undan. Även friska personer har blivit svårt sjuka och krävt omfattande behandling.Jag upplever att det finns en stor brist på respekt inför den här nya smittan. Att någon inte drabbas värre än vid en vanlig förkylning eller en vanlig influensa är ingen garanti för att den inte slår hårt mot den nästa och att gömma sig bakom att flertalet av de döda har tillhört riskgrupper är inte heller speciellt lönsamt - det är trots allt inte så himla kul att bli inskriven på sjukhus heller varesig man annars är frisk eller inte""

- Så är det här i livet, så är även en "säsongsinfluensa" (även om dödligheten är BETYDLIGT högre) och en del individer är känsligare än andra, tillsynes friska invidier kan slås ut av sjukdom tämligen oförklarligt ibland (kan ha varit försvagade av andra anledningar just då, tex stress, dålig kost ect), detta även av en vanlig influensa. Gravida, små barn o gamlingar är alltid mer sårbara, vare sig det gäller svininfluensan eller ngt annat (läs WHOs hemsida ang säsongsinfluensa vad gäller riskgrupper)

""det är trots allt inte så himla kul att bli inskriven på sjukhus heller varesig man annars är frisk eller inte.""

- När man inte har fler argument att ta till, så tar man till det som mkt hänger på idag, vi har inte tid o lust att vara sjuka, kan vi slippa så gör vi det gärna, tom med hjälp av tveksamma substanser...Vi måste väl för faen lära oss att acceptera att sjuka det blir vi ibland, det stärker vårat eget immunförsvar på sikt... men på ngt vänster passar det inte in i våran livsstil idag! Det är som med allt annat, kortsiktiga vinster, utan tanke på mänskligheten i det stora o generationen på G!

Tycker att en liten gnutta förnuft vore på sin plats Det känns nästan om att man behöver be om ursäkt för att man är skeptiskt till att det hela inte "håller ihop" på någe vänster, svaret lär inte vänta på sig... MEN just nu är det mkt av "kejsarens nya kläder" enligt min personliga uppfattning.
  • Eisa

Låt oss se till fakta: risken att bli allvarligt sjuk eller dö i svininfluensa är mycket liten.

Enligt vissa så liten att de inte vill ge barnet det extra obehaget med stick, samt vissa ämnen i kroppen, samt ev. biverkningar.

Enligt vissa ändå så stor att det är värt att vaccinera.

Det är ingen lätt fråga.

• Fille Fjonkan
    Alicia 72 skrev 2009-11-17 10:11:04 följande:
    Fast jag är inte det minsta rädd för de kortsiktiga biverkningarna (även om de verkar kunna vara minst sagt otrevliga) utan de långsiktiga, som de OMÖJLIGT kan veta något om nu när de släpper på 3-årsgränsen. Alicia
    Samma här!
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Fille Fjonkan
    Anaiah skrev 2009-11-17 00:07:53 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-11-16 21:26:39 följande: Förutom de 51 barn som följts intensivt har man också beslutat att låta småbarnen vaccineras utifrån de tusentals svenska barn under 3 som tillhör riskgrupp och som har vaccinerats och det var dessa rapporter om verkningar och biverkningar som Läkemedelsverket och Socialstyrelsen väntade på. Nu vet de att barnen inte drabbas av värre biverkningar än de vuxna och i Sverige har över 2 miljoner människor hittills vaccinerats. Så att säga att de släppt vaccinet till barnen bara utifrån 51 spanska barn är ganska missvisande...
    Jag skrev inte att det bara var utifrån de 51 barnen. Jag skrev "bl a" och det är vad jag läste i en tidning. Men frågan kvarstår; Hur länge kan de ha följt dessa 51 spanska barn och eventuella tusentals svenska barn under 3 år efter att de har fått vaccinet när vaccinet inte ens fanns för bara några månader sedan.

Jag tvivlar inte på att influensan är värre än de biverkningar man normalt får inom några dygn efter vaccinet. Det är inte de biverkningarna jag är rädd för. Jag är rädd för hur immunförsvaret ska reagera på skvalen och vad kvicksilvret ska göra med små hjärnor under utveckling.
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?