• Enya70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej allihopa,

Hoppas det går bra att jag hoppar in här i den här tråden. Har läst en del vad ni skriver och vill gärna hänga med och diskutera och kanske få lite stöd o pepp. Är 40 år och har just gjort mitt åttonde IVF (6e återföring). Får få ägg per gång 2-5 men nu senast hela 9 stycken Glad men aldrig några till frysen...
    Plussade otroligt nog på det 6e IVFet i somras men det slutade tyvärr med MA i 8e veckan.

Senaste försöket när jag satt nytt pers med 9 ägg fick jag hela 3 finfina ägg tillbaka (i Köpenhamn) men testade tyvärr negativt i förra veckan. Tungt tungt. Ska ha ett samtal med vår läkare i Köpenhamn imorgon och höra vad han tycker vi ska göra nu.

Gonatt alla 

• Enya70

Hej igen och TACK för det härliga välkomnandet Solig

Det är verkligen så skönt att mötas av så mycket vänlighet!

Jag ska försöka svara på några av era frågor.
    Varför CFC i Köpenhamn när vi bor i Uppsala?

Efter 4 IVFer (3 återföringar) på Ackis i Uppsala där jag fick ett halvdåligt ägg tillbaka 3 gånger så kände jag och min man att vi ville ha en second opinion innan vi gav upp IVFandet helt. Efter samtal med läkare både på CvL kliniken här i Uppsala och med Sven Lindenberg på CfC i Köpenhamn så bestämde vi oss för att göra åtminstone ett försök på CFC. Det som avgjorde var att där gör man laser assisted hatching på äggen vilket är en fördel för alla oss lite äldre kvinnor. Det gör att ägget lättare fastnar i livmoderslemhinnan och "hatchar",
    Dessutom har de ett spindelmikroskop som gör att de kan titta lite mer nogrannt på kvalitén på äggen och sist men inte minst så är det MYCKET snabbare än i Sverige att utnyttja nya forskningsresultat vad gäller behandlingsprotokoll osv. Sven är en klippa tycker jag och inger oerhört mycket förtroende. 

Vi har nu gjort 4 IVFer i Köpenhamn (3 återföringar) med 2, 2 resp 3 toppägg tillbaka (jämfört med (1,1 och 1 halvdant i Sverige). Vid 3e IVFen plussade jag ju oxå (men MA i 8e veckan)

I Sverige provade vi runt en massa olika hormonpreparat puregon, menopur och fostimon med alltmer stegrande dos. Sven på Cfc sa däremot direkt att jag skulle ha 375 IE gonal-F och inget annat och se, det har ju blivit mkt bättre resultat 

Hur gick det med telefonsamtalet med vår läkare i Köpenhamn idag?

Vi hade ett jättebra samtal med Sven. Han berättade att orsaken att jag denna gång fick hela 9 ägg var att vi drog ut på sprutande några dagar extra när äggblåsorna egentligen redan var stora nog att plockas. Men om man väntar lite till så kan några ägg till hinna mogna ordentligt och inte plockas ut omogna. Låter rimligt.

Sven peppade oss och menade att vår chans är ca 25% per gång eftersom jag får fina ägg (om än få) och har blivit gravid en gång. Så vi provar nog en gång till känns det som. Ska ringa vår svenska läkare i Solna som samarbetar med CFC och som gör ultrljuden och skriver ut recept o så och se när jag kan starta. 

Skönt med lite paus först. Blev långt det här men nu är ni uppdaterade tjejer Tungan ute 

• Enya70

Grattis Mia69 till den fina skörden

och en extra Kram och styrketankar till dig Eviglängtan

• Enya70

Snösport - Jag ska ringa och prata med min svenska läkare i Solna idag och se om hon är redo att ta emot mig nu. Isåfall börjar jag spreya den 14:e april. Sven på CFC tyckte inte vi skulle vänta ytterligare en månad.
    Hoppas du får ordning på din cysta vid kollen om några veckor. Om det är så ska du börja spreya då?

Hispan - Stort lycka till, jag tänker på dig. Försök tänka som så att det är många av oss som alltid får få ägg och inga till frysen och kanske bara ett fint ägg men det lyckas ändå nu och då. Kämpa på! {#emotions_dlg.flower}

Inanna68 - Jag håller tummarna! Hur många ägg fick du tillbaka av de 3 som befruktades? Vi får kämpa oerhört hårt för ngt som de flesta andra tar för givet. Men vet du, förr eller senare är det vår tur också. Kram Hjärta

• Enya70

Dallas - GRATTIS!!! så otroligt roligt. Vilken bra lördag det här är

Inanna - Hur går det för dig? Tänker på dig och hoppas hoppas

Snösport, Zinfandel och alla ni andra. Vilka kloka och fina ord ni skriver. Det märks tydligt och klart att ni varit med ett tag, har många erfarenheter och är så kloka, så kloka. Hjärta till er som har kraft kvar att peppa oss andra

Jag lägger till mig själv på listan under väntar på nytt försök
    Trevlig lördagkväll allihopa Skål

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 till våren när solen skiner!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF2 på CvL april/maj
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) spraystart 14e april

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.

***SPRUTAR***
    Mia, 42 år, IVF1, korta metoden, sprutstart 18/3
    Myrslok69, 41 år, 1:a IVF, långa metoden, Carl von Linné sprutstart 31/3

***ET***

***FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun

uppdaterar:

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET 6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
    Chichisita, 40 år, Guatemala, IVF 1, TD 21/3
    Hönan 38 år, Stockholm ÄP 16/3 (ICSI) ET 18/3, ruvar 2 embryon TD 3/4-11
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, 2 embryon, ET 23/3, TD 12/4            

Hispan 39 år, IVF nr2, korta metoden, ÄP 28/3, ET 30/3, TD 15/4

***GRAVIDA***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!

• Enya70
    Inanna Li skrev 2011-04-03 10:54:50 följande:
    Enya70 - Tack för omtanken! RD 11 och fortfarande har jag lite hopp även om jag inte har en aning om utgången. TPA är hemskt att utsätta sig för men vad ska man göra. Kram {#emotions_dlg.flower}!

Underverket06 - Jag är totalt nedgrävd i barnlösheten men för att överhuvudtaget kunna överleva mitt i denna jobbiga tid måste jag på något sätt finna en tröst i att jag i alla fall har min sambo. Annars skulle jag nog inte orka fortsätta leva. Jag tänker kämpa vidare tills det kanske inte längre går att få ut ägg som kan befruktas. Kanske skulle jag även kunna gå så långt som till ÄD men det vet jag inte riktigt än. Tiden får utvisa vad som händer och mycket beror också på pengar tyvärr. Hoppas du kommer få ett syskon till din son snart! Håller tummarna för dig. Förstår att längtan är stor även om man redan har ett barn även om det kanske inte känns riktigt lika svårt. Kram Hjärta!
    Kämpa på Inanna! Tummarna hålls här för fullt.

Underverket06: Jag kan bara hålla med Inanna. Också jag är helt nere i barnlöshetsträsket men efter ett halvårs fullständig misär för ca ett år sedan har jag lyckligtvis förmått mig att få kraft att åtminstone delvis njuta av allt annat trevligt, härligt och mysigt i livet. Inte minst försöker jag vara oerhört tacksam över att jag har min fantastiska man! Jag försöker leva på och göra så mycket roliga saker som möjligt och kämpar vidare med IVF så länge det blir några (om än få i mitt fall) ägg som befruktas som jag kan få tillbaka. Det är ju några få år nu som det gäller att försöka maximera IVF chanserna innan det är helt kört. Så det är klart att tankarna snurrar ju oerhört mycket kring det här...

Jag och min man har också efter många om och men kommit dithän att vi känner oss fullt tillfreds med tanken på adoption. Vi har fått ett medgivande från kommunen i julas och nu håller vi på att diskutera med AC vilka länder som kan tänkas passa oss bäst. MEN det är absolut  inte så att vi ger upp IVF för det. vill ju allra helst få både ett biologiskt barn och adoptera.

Om vi skulle adoptera är jag helt övertygad om att vi skulle älska det barnet som vårt eget och vi skulle få uppleva att få vårda, älska och följa ett barn genom livet. Jag äv övertygad om att det skulle bli fantastiskt. Den biten är jag helt säker på.
    MEN trots de positiva med en adoption så skulle sorgen över att inte få uppleva en graviditet, en förlossning och tiden med det lilla nyfödda barnet för alltid finnas där. Och jag blir irriterad över alla som har egna biologiska barn som inte verkar förstå eller nonchalerar denna sorg. Hur tänker ni andra kring det här?

Kramar {#emotions_dlg.flower}
  • Enya70
    Snösport skrev 2011-04-04 11:41:43 följande:
    MammaGås: hej vännen hur går det nu? Vilken vecka är du i? Så härligt att du blev med barn nu sist jag ska köra din specialkur när jag gör min sista gång också för det var ju bra slemhinna som tusan på mej om jag jämför med de andra gångerna...det ska bara fästa också dårå hoppas jag.

Kattenizze: Jag var på kundbesök förra veckan där en man i 55-62 års åldern pratade om sin dotter som var i övre tonåren och försvarade sej friskt med att det råkade bli en sladdis som var bortskämd och att mamman fixat det gallant fast många undrat varför de kunde göra något så dumt och dyrt när de skulle njuta av att de andra barnen började bli äldre och livet lugnare.
    Stod och lyssnade länge då jag inte förstod varför han förklarade sej så och väldigt personligt berättade...minns inte ens vilken fråga jag ställt för att få denna långa förklaring.
    Jag sa tillslut att "jag har inte fått några barn alls än men fortfarande hoppades på det så jag lär bli en gammal morsa, så jag tror inte alls det skapar problem i livet av att få barn sent om de är välkomna, det blir ju bara lite mer kärlek och mindre sömn lite längre tid om som ni redan har barn innan".
    Han blev så glad så där fick jag en bundis och hela mötet blev superbra fast det egentligen startade med stor irritation pga en produkt som vi sålt krånglade för dem. ....produkten fick vi igång dessutom...oj, nu blev jag en hjälte= superkul hur kommunikationen förändrades troligtvis pga av barnsamtalet 
    Nu blir jag nyfiken. Vad kan det vara för superduperspecialkur som MammaGås har?

Tack Snösport, Zinfandel och alla ni andra för att ni orkar dela med er av alla positiva tankar. Det smittar av sig Glad.

Hur går det för dig Inanna? Ingen mens än hoppas jag?
  • Enya70

Snösport - vad tar du för astmamedicin?
    Själv tar jag pulmicort en puff varje morgon i förebyggande syfte och bricanyl i pollentider och vid rejäla förkylningar. Jag har inte märkt av några korskorreleringar med IVF-mediciner el omega-3 kapslar, eller kinesiska örter som mi akupunktör gett mig.
    Har du märkt ngt?

• Enya70
    Snösport skrev 2011-04-04 13:45:05 följande:
    Enya70:  Nä det är väl ingen superkur men MammaGås hade lite över då jag i sista minuten ville börja ta bidrottningsgele och det var så lång(1 veckas) leveranstid just då.

Jag tog iaf omega-3 tabletter boostade alltså, hon tog 6 tabletter/ dag, jag tog 4 st dvs dubbla dosen från den högst rekommenderade (min mage tålde inte högre dos blev dålig då).  väl framme vid ÄP började hon ta 4 st / dag medans jag tog 2 st/dag och tror efter TD att hon äter 1-2 omega 3 nu. Boosten började 1 vecka eller några dgr innan mensstart...jag började mensstart.

Bidrottningsgele även det boost då det rekommenderas 1 /dag. där tog vi från mensstart 1 morgon före frukost och 1 kväll på fastande mage innan läggdax. Denna slutade jag med dagen innan ET för då började jag ta progesteron.

Jag fick av bidrottningsgelen jättefin 3 skicktad slemhinna på 8 mm vid andra ultraljudet och ca 7 på första VUL...jag brukar ha 1-2 mm mindre vid första så detta kändes som jag ville göra igen både under behandling och i natura kommer det att testas igen!!. 
    Tack för tipset! Jag tar 1 omega-3 kapsel om dagen så kanske läge att öka lite...
    Ska kolla upp bidrottninggele också
  • Enya70
    Inanna Li skrev 2011-04-04 18:07:06 följande:
    Nej, men ganska ont i magen! Känns inte jättehoppfullt men vi får se!
    När jag plussade i somras hade jag enormt ont i magen två dagar precis vid BIM.
    Det kändes exakt som jag skulle få mens och jag var jätteledsen och trodde det var kört. Men det var det INTE
    så jag tycker du kan ha gott hopp fortfarande  Hjärta
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?