• Enya70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fruttan2 skrev 2011-05-08 12:58:46 följande:
    Tack! Som du märker har jag fullt fokus på min uppsats Så fort maken kommer upp för att titta till mig klickar jag snabbt som attan fram rätt dokument igen, hi hi.
    Vi hejar på dig såhär lite i smyg från maken då Flört

Åh vilken ljuvlig dag det är, varmt och soligt. Jag tankar D-vitamin för fullt!
  • Enya70

Lenafena vad skönt att ni slapp köra iväg långt och hämta Orgalutranet.

Visst är det skönt i solen Cool 

• Enya70
    turlid70 skrev 2011-05-08 15:36:37 följande:
    Förresten var läkaren väldig säker och bestämd ang 2 i livmoder att dem inte slår ut varandra, Zinfandel och ni andra som undrade. Däremot ville han inte prata om några % över huvud taget. Embryot var så fint så att det let som max chans, men jag vet inte jag. Det let iaf att vi hade större chans än vad man kan förvänta sig.

Tvillingsrisken/chansen var lika stor för oss som chans för själva graviditeten antar jag om jag tolkar honom rätt.

Att återföra ett perfekt och ett mindre bra (bland våra andra 7) vart inte aktuellt överhuvudtaget. Resten kasserades, de var inte värda att odla vidare heller. Naturligtvis frågade jag varför, han sa att de hade dött eller inte delats sig på rätt sätt. Det var ingen ide att tjata mer, CvL odlar inte helt enkelt, vilket är lite slöseri kan jag tycka, men men inget göra åt. Nu ska jag också ut i solen.
    Grattis Turlid!!! Vilket fantastiskt resultat med toppembryo att ruva på och två lika fina till frysen Solig.

Min läkare på CFC hävdar också att 2 i livmodern inte slår ut varandra.
    Jag får ju aldrig så många fina ägg 1-3 så jag brukar få tillbaka det som finns. Men vi har förmodligen mycket mindre chanser än er som det verkar.
    Vi har pressat vår läkare till att säga han tror det ligger på 20-25% chans att det tar sig per gång 
  • Enya70

En fråga - hur är det nu egentligen med ananas? Ska/kan man äta det som ruvare? Jag har hört både att färsk ananas och speciellt "stocken" innehåller ett ämne som ska främja att ägget fäster i livmoderslemhinnan  och från andra håll att man absolut inte ska äta ananas. Vet du ngt om detta Zinfandel?

• Enya70
    Bra, att man kan ta med den iaf. Så du ska ta sprutor på halvskumma toaletter i Danmark du ?

Jag kommer inte ihåg var jag hörde om ananas först men såhär står det lite varstans på utländska fertilitetsforum:

Using Pineapple to Assist Implantation:
     Pineapple contains bromelain. Bromelain is a proteolytic enzyme that breaks up proteins that inhibit embryo implantation. Consuming a whole pineapple (focusing on the core as it has the highest concentration of Bromelain) during a fertility cycle can be beneficial.

For IVF [in vitro fertilization] cycle: one pineapple, divided into 5 portions - consume one portion each day, over five days, beginning on the day of your embryo transfer.

Någon annan som vet något mer om detta?
  • Enya70

Chichisita - Åh imorgon redan. Jag håller verkligen tummarna och längtar efter att se ett positivt inlägg från dig om att bebisen växer somd en ska. Kramar

• Enya70

Boe - vet hur det känns det där eländessprayandet. Häng i och försök få tiden att gå så får du snart börja spruta. Heja heja

• Enya70
    Mia69 skrev 2011-05-09 09:44:07 följande:
    Vad det gäller insättning av en eller två embryon så verkar svenska läkare väldigt restriktiva med insättning av mer än ett embryo jämfört med andra länder. Läste sidan från Chicago (Inannas fina länk) och där verkade man sätta in i snitt 2 embryon även på kvinnor under 40 (men med mycket hög andel tvillinggraviditeter till följd+ även högt antal lyckade IVF). Hos kvinnor över 40 satte man in i snitt 3!!! embryon (om jag minns siffrorna rätt) och det kanske förklarar att de verkar ha lite högre "successrate" än svenska siffror.
    När man är i min "aktningsvärda" ålder tror jag på insättning av 2 (om man får) när det gäller färskförsök (för att inte missa något guldägg som inte överlever nedfrysning) men vid FET kan man ju sätta in 1 i taget (om man har råd och tid). Hade jag varit något yngre och läkaren tyckte enbart insättning av 1 embryo så skulle jag nog gå på hans/hennes linje men det är ju jättesvårt att veta vad som blir rätt eller fel...
    Jag som är 40 år fyllda och har gjort ett antal IVF tidigare men lyckats plussa en gång (som tyvärr blev MA sedan) har fått 2 embryon tillbaka 2 gånger i Danmark och nu senast 3 embryon tillbaka. Verkar vara rutin om man är lite äldre samt provat några gånger...
  • Enya70
    Fjällsippan skrev 2011-05-09 10:35:32 följande:
    Enya: jag bor på söder, och tänkte i samma sekund som jag postade inlägget till dig att det kanske var till Cajsa Warg på St Eriksplan du skulle. Sammanlagt blev det nog ett par glas vin för mig också i helgen; smuttade på både Cava och rödvin...ångrar mig en aning nu. Men gjort är gjort. 
    Jaha du men då hade jag ju kunnat hälsa på dig när jag stod där och väntade och väntade på mitt gäng som aldrig dök upp Flört.

Grattis till bra resultat på VUL! Du och jag började ju spruta exakt samma dag så det är extra intressant att följa dig nu. Men jag har ju kört långa protokollet så lite annorlunda kanske det är ändå. Jag gör VUL först på onsdag första gången

Inanna - jag tycker det låter lovande jag med dina känningar. Tänk, tänk om du är Gravid. Det vore ju en fantastisk överraskning!
  • Enya70

Uppdaterar listan och spana in tjejer. Det är minst 10 stycken som är igång samtidigt nu och sprutar eller ruvar. Fantastiskt kul Solig! Nu ska det bli små bebbar...

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Snösport, 42år, IVF6 start i maj, bor Luleå går i Falun 
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Mia, 42, IVF2 runt 10 maj
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 3 i maj?
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2

***SPRAYAR***
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.

Boe, 38 år, Stockholm, CvL syskonförsök 1 (IVF 3) spaystart 5/5

***SPRUTAR***
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 , sprutstart 30/4, ÄP troligtvis v19
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) sprutstart 4/5, VUL 11/5
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 sprutstart 4/5 

***ÄP***
    Lenafena, 41, Åmål, ICSI 1 Carlanderska, sprutstart 29/4, ÄP 12/5
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 2) ÄP 9/5
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF4, ÄP 11/5, ET 13/5

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, ET 14/4, TD 30/4, bor i Hässelby.
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5
    pralinen jessica 38, ivf 2 SU, långa metoden, ET 27/4, TD 15/5, bor i götelaborg
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 2, långa metoden, ET 2/5, TD 20/5. Stockholm
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, ÄP 6/5 + ET 8/5, TD 24/5

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?