Barfota skrev 2010-09-23 22:07:40 följande:
Hej! Har skrivit lite i tråden ”Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis”, men känner att detta är tråden för mig;) Är 39½ och har en son på 4 år. Vi har försökt få ett syskon i över 1 år, men jag har inte blivit gravid. Jag är normalviktig. Min menscykel är 28-35 dagar och jag har ägglossning enligt teststickor. Var hos gynekolog den 16/9. Äggstockar såg normala ut enligt henne. Hade 6-8 omogna äggblåsor på höger sida, på vänster hade hon svårt att se. Fick här om dagen brev om att proverna visade normala värden på äggstocksfunktion och sköldkörtel. Ringde dit och fick (efter viss tvekan!) de exakta siffrorna som var: FSH 7,8. LH 5,9. Sköldkörtel S-fritt 12 (normal 8-16). TSH 0,60 (normal 0,40-4,0). Någon som har några kommentarer om värdena? Maken ska lämna prov och sen ska vi få besked från Linnékliniken i Uppsala om ivf.
Barfota, välkommen! Inanna svarade dig på en del av dina frågor. Din TSH verkar okej, men bör kanske höjas något. S-fritt vet jag inget om men på mig har de tagit T4 som låg lite låg, då jobbade TSH hårdare och låg på 3,5. Dessa värden har injusterats med levaxin ock ligger idag på TSH=1,8 och T4=12. Man brukar ta AMH också som pekar på äggreserv, som ska ligga över 0,7 för att påbörja en IVF behandling.