• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Ja, det är jätte tråkigt att misslyckas, allting gick så bra under behandlingen och befruktningen, kan inte låta bli att tänka vad är det fel på mig, själen blöder också känns det som, men tackså jätte mycket för stödet, det uppskattar jag verkligen.

Vi käkade middag hos svärföräldrar och så säger svärmor att någon hon känner som är 80 år ska få sina första barnbarn nu, tvillingspojkar. Jag tittade stumt i bordet och kunde inte komma på vad jag ska säga. Hon själv fyller 70 nästa år och inga egna barnbarn än. Frågade maken innan om vi skulle berätta så att de inte undrar varför jag verkar så ledsen, men han tyckte att det var inga roliga nyheter att berätta så vi let bli. På nåt sett känns det att vi borde ha berättat, de undrar ju varför vi inte får några barn efter 12 år tillsammans, men de har aldrig frågat rakt ut. Vad tycker ni, skulle vi ha berättat?

Rosenrot läste jag mycket gott om underlättar att bli gravid på naturlig väg, grapefruktsjuice stimulerar äggproduktion, vet dock inte hur vetenskapligt är detta.

• turlid70

Maken ville inte ha barn precis i början vi blev tillsammans. Vi skulle satsa på utbildning, han hade sina anledningar och jag mina. 2002 tog jag ut spiralen pga blodbrist och sedan dess har vi inte använt några preventiva medel. 2004 gifte vi oss och började allvarligt försöka bli med barn. När inget hände på ett år sökte vi hjälp med utredning. Ett erbjudande om IVF kom direkt, men vi hade inte råd, då maken var fortarande arbetslös eller sjukskriven (vartannat) 2 år efter sina högskolestudier och jag jobbade (hade tur och fick jobb direkt efter plugget) och försörjde familjen. Vi ställde oss i kö hos landstingen och väntade nästan i 2 år. När vår tur kom i slutet av 2007 så hade jag hunnit  "bränna ut" mig kan man säga och orkade knappt ta hand om mig själv längre. Maken hade precis fått ett fast jobb då efter praktik, projekt- och provanställning och han accepterade att jag vägrade göra ett försök, ledsen blev han förstås men jag önskar att han hade varit mera på, för jag själv var inte kapabel just då. Det tog ca 1 år att återhämta mig och då ringde jag sjukhuset, en ny remiss krävdes och då gav jag upp igen. Plötsligt blev jag spontan gravid för ca 1 år sedan, fick MA tyvärr, men också en stor förhoppning, då satte jag igång karusellen och här är vi idag. Många fel beslut har man tagit under tiden, kan man tycka, men livet sätter sina krav och det är inte alltid lätt att leva upp till. Än så länge har vi hoppet kvar och det känns ju bra.

• turlid70
    oceanney skrev 2010-09-27 00:17:11 följande:
    Som underverket säger: det är inget fel på dig! Vår embryolog gav oss 25% chans att lyckas med två embryon. Hela 75% chans att det inte skulle lyckas med andra ord. Alla embryon hade högsta betyg. Sannolikheten per vanlig cykel för ett par utan fertilitetsproblem är väl 25%? It's a number game. Man får nog ställa in sig på att traggla ett tag. Det viktiga är ju att du har fler i frysen, du behöver inte börja om från börja. Fick du en eller två tillbaka denna gång förresten?

PS. Skönt att höra att det finns fler som är lite sega i starten. Min sambo och jag hade varit tillsammans i 11 år innan vi kom till skott med IVF. 10 år utan preventivmedel vid första besöket. Doktorn höll på att ramla av stolen. Skrattande
    Man ska inte vänta för länge, har man ju fattat för sent, men hoppas att det är inte för för sent för mig än. Ska säga till mina barn att inte vänta för länge, absolut inte efter 30.

Det är vår första IVF och troligtvis sista IVF hos landstingen. Om vi misslyckas med alla Våra FET försök som är kvar så kanske vi gör ett privat försök någonstans, men vill inte tänka på det än. Har ju som sagt 3 hopp kvar.
  • turlid70
    pp08 skrev 2010-09-27 10:54:56 följande:
    Sista embryot överlevde inte upptiningen. Ska nu satsa på ny IVF. Först nytt blodprov (för AMH värdet etc.) sedan planeringsmöte och förmodlingen ÄP v.46.
    Nä, men vad synd, sänder en styrkekram till dig. Ska ni byta kliniken nu eller fortsätta på samma ställe?
  • turlid70

pp08, det är rätt att ni inte ger upp hoppet, det känns jätte tungt just nu, men det blir bättre snart. Önskar er jätte lycka till!

underverket 06, vad roligt för er, det låter ju kanon att det är fler idag ocg det blir säkert ännu fler till ÄP, håller tummarna!

Ja, åren accelererar men tiden, särskilt då man närmar sig 40. Vi har som sagt 3 frysta blastisar och vi får göra slut på alla dessa om det behövs. Pratade med kliniken idag och jag måste vänta en mens innan första FET med en blastis i taget. Om den första ser dålig ut efter upptiningen så ska dem tina en till och ev återföra båda, så att det blir minst 2 FET om minst 2 överlever upptinning. Det låter så läskigt att den kan tappa en cell men ändå utvecklas normalt vidare. Det är inte omöjligt att vi gör ett privat försök om vi misslyckas med alla våra FET och det passar oss mycket bra att göra det i Uppsala då vi bor i Norrtälje.

• turlid70

pp08 var ni landstingspatienter hos CvL? Har de 42 år åldersgräns för alla patienter eller bara privata? Bor ni i Uppsala län?

Jag fyller 40 om en månad, några fler landstingsförsök på Karolinska får jag glömma, men får dock göra klart mina FET, som jag lägger så stort hopp på. Nu måste jag vänta min nästa mens och sen äl. Just den här tiden går så oerhört sakta, men ändå flyger den iväg så extremt fort i större sammanhang. Man kan bli galet arg på sig själv och andra för dem beslut som har tagits tidigare, men dessa beslut är redan tagna och tyvärr går inte att ta om. Det är bara att rikta sig mot framtiden, försöka att ha orken kvar och fortsätt att hoppas tjejer! Många kramar.

• turlid70

Klokt att inte testa innan TD ChippiChoppi. Vilken RD är du på idag och när har du TD?

• turlid70
    Skruttefia skrev 2010-09-29 11:51:55 följande:
    Tack, men det blir bara mer o mer
    Kramar om, ge inte upp än vännen, om du ruvar på två så kanske det kan bli så. Hoppas hoppas!
  • turlid70
    underverket 06 skrev 2010-09-29 16:23:10 följande:
    Säger som Turid, ge inte upp. Den ena kanske fäst o de andra inte o då blir det en blödning. Hur gammal var du förresten när du fick ditt andra barn? Du var väl en bit över 40? Vilka odds hade du fått att lyckas då? Har då sagt något denna gång om chansen att lyckas? När vi fick sonen för 2 år sedan sade läkaren att mina odds var ca 45% att lyckas. Nu lär det ju vara lägre. Nu kollade de aldrig mina äggstockor, vilket de gjorde då o baserade chansen att lyckas på hur äggstockarna såg ut.

Ni andra, har läkarna sagt något om chanserna att lyckas, någon procentsats. Denna gång har jag som sagt inte fått någon svar av läkarna om mina chanser, annat än att de är sämre än för 3 år sedan, när sonen blev till.
    Jag fyller som sagt 40 aldelles snart och mina chanser var 22% med ett embryo och 34% med två. Risk för tvillingar var 17%. För oss blev ju 0% på allting :((
  • turlid70

Inanna grattis till lycksd insättnin! Vad glad jag blir att det gick så bra med upptiningen för dig, det ger oss andra större hopp också. Nu är det bara att stå emot och inte testa för tidigt, den där eviga väntan. Nu håller vi tummarna för en juni tillökning! När har du testdag?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?